vrijdag, 05 augustus 2022

Staat toekomst van Tesla-rivaal Lucid op de helling?

Geschreven door  Dieter Quartier
Staat toekomst van Tesla-rivaal Lucid op de helling? © LUCID
Productieproblemen en een stokkende toeleveringsketen doen de motor van de Amerikaanse start-up Lucid sputteren. De Lucid Air zal dus niet deze zomer al op Europese wegen te zien zijn, zoals eerder werd aangekondigd. Maar haalt hij überhaupt de productiefase?


Initieel had Lucid een productie van 20.000 elektrische auto’s gepland voor 2022. Dat target moest het electric performance-merk in februari al bijstellen naar 12.000 à 14.000 units. Deze week werd de bijgestelde prognose nog eens gehalveerd naar 6.000 à 7.000 stuks. Gevolg: het aandeel van Lucid verloor meteen 12 procent op de Nasdaq. 

Wat is er aan de hand? "Onze herziene productierichtlijn weerspiegelt de buitengewone problemen die we ondervonden bij de bevoorrading en logistiek," verklaart Peter Rawlinson, Lucid's CEO en CTO in een persmededeling. "We hebben de voornaamste knelpunten geïdentificeerd en we nemen passende maatregelen – we trekken de logistieke operaties naar ons toe, nemen belangrijke mensen aan in het directieteam en herstructureren onze logistiek en productie."

Nog cash tot in 2023

Er is geen gebrek aan interesse voor Lucid. Het bedrijf meldde dat het intussen meer dan 37.000 reserveringen heeft voor de Air, een stijging van 23 procent ten opzichte van slechts enkele maanden geleden. Daartegenover staat dat het merk in het tweede kwartaal van 2022 slechts 679 voertuigen heeft kunnen afleveren. In de eerste helft van het jaar produceerde Lucid 1.405 voertuigen en leverde er 1.039 af.

De oorzaak zou niet enkel de logistiek van aard zijn, maar ook te maken hebben met kwaliteitsproblemen in de productie. Die moeten eerst opgelost geraken, voordat de output kan worden opgetrokken. Het lijkt wel een doorslagje van de problemen die Tesla had met de Model 3 enkele jaren geleden. Het duurde meerdere kwartalen om paal en perk te stellen aan de issues, waardoor de leveringstermijnen gigantisch opliepen en mensen hun bestelling zelfs annuleerden.

Lucid haalde in het jongste kwartaal $ 97,3 miljoen op, voornamelijk uit de afleveringen van de eerste Airs, maar rapporteerde een nettoverlies van $ 414 miljoen. Het heeft momenteel naar eigen zeggen $ 4,6 miljard dollar aan liquide middelen, equivalenten en investeringen, wat volgens Sherry house, de CFO van Lucid, voldoende is om de vennootschap tot ver in 2023 te financieren. 

Wanneer Lucid in België?

Heel wat Europese Lucid-fans kijken uit naar de opstart van het merk op het oude continent, maar het ziet ernaar uit dat ze minstens tot in 2023 geduld zullen moeten oefenen. 

Ter herinnering: de Lucid Air is een concurrent voor de Tesla Model S en zou een range halen van ruim 800 kilometer en meer dan 1.000 pk op het asfalt loslaten. We hebben het dan over de topversie. Die zou rond de € 140.000 kosten. Het instapmodel belooft een reikwijdte van 637 kilometer en zou vanaf € 70.000 de jouwe kunnen zijn. Onder voorbehoud van het voortbestaan van de firma, vanzelfsprekend. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy