vrijdag, 01 juli 2022

Brussel bevestigt verbod op diesel vanaf 2030 en benzine vanaf 2035

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Het is nu definitief: de Brusselse regering heeft ook na een derde lezing het LEZ-besluit goedgekeurd waarbij het vanaf 2030 verboden zal zijn om in het Brussels Gewest nog met een dieselwagen te rijden en waarbij vanaf 2035 ook benzinewagens niet langer welkom zijn. Vanaf vandaag worden in Brussel ook effectief boetes uitgedeeld voor wie met een Euro 4-diesel het gewest inrijdt.


Geen diesel meer vanaf 2030, geen benzine, LPG of CNG meer in 2035. Met de verbanning van alle verbrandingsmotoren vanaf die data gaat Brussel een hele stap verder dan wat de EU van plan is. In de hele EU zullen vanaf 2035 dan wel geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren meer mogen worden verkocht, ze zullen wel nog mogen blijven rijden, wat in Brussel dus niet meer zal kunnen.

Dat Brussel zo drastisch zou zijn in de verdere uitbreiding van de beperkingen van wie nog in de Brusselse Lage Emissiezone welkom is was al langer gekend, maar nu is het LEZ-besluit ook in een derde lezing goedgekeurd. 

Vanaf nu ook boetes voor Euro 4-diesels

Op weg naar 2030 en 2035 zijn vandaag al geen diesels meer welkom met een euronorm die lager is dan Euro 4 tenzij ze een dagpas kopen (een verbod dat eigenlijk al in januari inging maar waarvan de naleving door bestuurders met een diesel met Euro 4-norm vanaf vandaag ook effectief wordt bestraft met een boete van maar liefst € 350). Vanaf 2025 mag je het gewest ook niet meer inrijden met een Euro 5-diesel en vanaf 2030 is geen enkele dieselauto er nog welkom.

Euro 3-benzines zijn vanaf 2028 evenmin nog welkom, terwijl Euro 2 -exemplaren vanaf 2025 niet meer binnenmogen. Zelfs de allerschoonste en recentste benzinemotoren zullen er vanaf 2035 niet meer toegelaten zijn.

Voor een overzicht van welke wagens tot wanneer het Brussels gewest mogen inrijden kan je hier klikken.

Flankerende maatregelen

Het Brussels gewest neemt flankerende maatregelen om de overgang mogelijk te maken. Het gaat om maatregelen mensen met een beperkte mobiliteit of kleine ondernemingen moeten helpen bij de transitie.

Onder de noemer “Low Emission Mobility” werd een pakket aan maatregelen uitgewerkt dat € 1 miljoen per jaar kost en bestaat uit sensibilisering, extra infrastructuur en ook financiële steun.

De bestaande Brussel’Air-premie die mensen met een laag inkomen ondersteunt wordt opgetrokken. Aan het UZ Brussel wordt een extra overstapparking voorzien. Schoolbussen of voertuigen voor mensen met een handicap worden vrijgesteld van de LEZ-verplichting, zolang er geen alternatieven zijn, klinkt het verder. 

Meer dagpassen, meer laadpalen

Het aantal dagpassen (€ 35 per stuk) waarmee wie met een niet-conforme auto rijdt toch nog de stad in kan wordt opgetrokken van 8 naar 24 stuks op jaarbasis. Die dagpassen zijn betalend en zullen dus extra geld in het Brusselse potje brengen, want wie een dagpas betaalt vervuilt natuurlijk niet meer. 

Ook het aantal laadpalen voor elektrische voertuigen wordt uitgebreid en de Brusselse regering trekt meer geld uit voor het openbaar vervoer. De Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB krijgt echter geen vrijstelling en zal net als alle anderen die met diesels het Brussels gewest willen inrijden vanaf 2030 niet meer welkom zijn met dieselbussen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy