donderdag, 23 juni 2022

Komt er een “wegenvignet” in Wallonië? - autonieuws.be

Geschreven door  Dieter Quartier
Komt er een “wegenvignet” in Wallonië? - autonieuws.be © Dieter Quartier
De Waalse regering debatteert al jaren over de hervorming van de voertuigbelastingen. Die zijn hopeloos achterhaald en houden geen enkele rekening met emissienormen. Laatste nieuwtje: onze zuiderburen overwegen een virtueel wegenvignet. Maar dan alleen voor de Walen. Huh?


Er is al veel inkt gevloeid over de discrepanties in de manier waarop auto’s belast worden in ons land. Voor een en dezelfde auto betaal je in Vlaanderen bijvoorbeeld amper BIV, terwijl je in het Waalse (en Brusselse) Gewest gepluimd wordt, en vice versa. De grote verschillen vloeien voort uit het feit dat het Vlaamse Gewest al lang geen rekening meer houdt met de motorinhoud en het vermogen voor de berekening van de BIV. Tellen wel mee tussen Noordzee en bronsgroen eikenhout: CO2-uitstoot, emissienorm en brandstofsoort. 

Voorbeeld: een nieuwe BMW X1 xdrive30e is in Vlaanderen onderworpen aan een BIV van amper € 46,23 dankzij zijn plug-inhybride aandrijving die amper 17 g/km CO2 uitstoot (WLTP). In Wallonië en Brussel wordt je belast op de motorinhoud en het vermogen, in casu een 1.5 van 110 kW, en zo komt het dat je als Waal of Brusselaar een aanslagbiljet voor € 867 in je bus mag verwachten.  

Een spitant tegenvoorbeeld? De Ford Mustang GT met zijn vijf liter grote V8 zet 449 pk op de achterwielen en krijgt daarvoor een afrekening van € 4.957 in ’s lands hoofdstad. Bezuiden de taalgrens komt er nog een eco-afstraffing bij van € 2.500, wat het totaal op € 7.457 brengt. In Vlaanderen vertaalt de CO2-uitstoot van 256 g/km zich in een BIV van € 10.427,07…

Hervorming verkeersbelasting Wallonië              

Voor de jaarlijkse verkeersbelasting betaal je in Vlaanderen € 118,25 voor de plug-inhybride BMW en in Wallonië en Brussel is dat € 248,95 opdeciemen incluis. De Mustang kost je jaarlijks € 2.654,78 in de hoofdstad en het Waalse Gewest, terwijl je in het Vlaamse gewest € 3.108,45 krijgt aangerekend.

Hier zijn de verschillen relatief kleiner. Hoe dat komt? Voor de jaarlijkse verkeersbelasting vertrekken alle gewesten van dezelfde tabel, die eveneens is voorbijgestreefd omdat ze gebaseerd is op de motorinhoud van het voertuig – een criterium dat allang niets meer zegt over de prestaties, de vervuiling of het gewicht (en dus de fysieke belasting op het wegennet) van de auto. In Vlaanderen worden op de barema’s drie correctiefactoren losgelaten: CO2-uitstoot, Euronorm en brandstofsoort.

In Wallonië wil men de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting vergroenen, maar ook democratisch houden. Het rood-groene verhaal, weet u wel. Er werd geopperd dat het voertuiggewicht een grote rol moet spelen, omdat op die manier de lichte, kleinere auto’s buiten schot blijven en vooral de SUV’s de rekening krijgen gepresenteerd. Die worden immers bestuurd door kapitaalkrachtige inwoners, zo luidt de redenering.

Vignet van € 50 voor Waalse inwoners

Intussen zou er ook sprake zijn van een eenmalige belasting van € 50 voor het gebruik van de wegen. Het voorstel komt van de Waalse Christendemocraten (Les Engagés, het vroegere CdH). De belasting zou gelden voor alle Waalse inwoners en voor bedrijven die op Waals grondgebied zijn gevestigd. 

Buitenlanders, Vlamingen en Brusselaars zouden vrijgesteld zijn van dit “virtuele” vignet. Vanzelfsprekend stuitte net dat op heel wat kritiek vanuit de oppositie. Wordt ongetwijfeld vervolgd, deze boeiende saga.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy