
Terwijl de C5 X wel degelijk naar het rijk der cross-overs hint, is dat dus niet zo bij de 408. Hij is exact even hoog als de 308 SW, maar tussen voor- en achterbumper gaat 5 centimeter extra lengte schuil. Een wielbasis van 2,79 meter: daarmee kan de 408 wedijveren met bepaalde elektrische modellen in het D-segment, terwijl hij zichzelf tot het “hogere C-segment” rekent.
Herkenbaar interieur
Aan de buitenzijde is het een-en-al oh-la-la, aan de binnenzijde eerder déjà-vu. Het dashboard komt rechtstreeks uit dat van de 308, wat op zich geen punt van kritiek hoeft te zijn. Het principe van de driedimensionale cockpit uit zich hier in twee schermen van 10 duim en ja, het PlayStation-stuurtje is opnieuw van de partij. Ook eigen aan het concept zijn de hoog geplaatste ventilatiemonden, die volgens Peugeot voor een beter klimaatcomfort zouden zorgen.

Enkel automaat, geen diesel meer
Le diesel, c’est fini ! Zoveel is duidelijk. Zelfs de handbak moet er op termijn aan geloven. Geen wonder dus dat de Peugeot 408 enkel met een achttrapsautomaat wordt geleverd, ofwel in combinatie met een benzinemotor, ofwel als onderdeel van een plug-inhybride aandrijflijn.
Toetreden tot het 408-gamma kan met de bekende 1.2 PureTech, een aangename driecilinder die hier 130 pk levert. Een trap hoger staat de Hybrid 180 e-EAT8, die een 1.6 PureTech met vier cilinders paart aan een 81 kW sterke elektromotor. Het aanbod wordt afgerond met de potente Hybrid 225 e-EAT8, die 180 pk perst uit dezelfde benzinemotor en voor de rest dezelfde elektrische ondersteuning krijgt.
Beide Hybrids halen hun elektrische energie uit een batterij van 12,4 kWh. Standaard kan die worden opgeladen met een vermogen van 3,7 kW. Vind je dat te traag, dan kun je bijbetalen voor een boordlader van 7,4 kW.
Prijs van de Peugeot 408?
Citroën vraagt iets meer voor de C5 X dan voor de C5 Aircross. In die optiek zou het logisch zijn dat de Peugeot 408 ook ietsje boven de 3008 wordt gepositioneerd. Wij mikken daarom op een prijsvork die begint bij € 37.000 inclusief btw voor de 1.2-benzine en eindigt bij net geen 50k voor de duurste Hybrid 225.
De productie wordt opgestart in november en begin 2023 mogen we de eerste exemplaren bij ons verwachten.