woensdag, 22 juni 2022

Eindelijk… maak kennis met de eerste BMW M3 Touring!

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Eindelijk… maak kennis met de eerste BMW M3 Touring! © BMW
De liefhebbers hebben er een eeuwigheid op moeten wachten, want BMW zwichtte gedurende vijf M3-generaties niet voor de vraag naar een supersnelle sportbreak in het premium middensegment van de markt. Tot nu, want hier is hij dan. Maak kennis met de allereerste BMW M3 Touring.



P90468101 highResNooit eerder stelde BMW een breakversie van de M3 voor, en ook de M5 kreeg in zijn geschiedenis enkel een Touring-afgeleide op de E34 en E60-generaties. Toch blijkt een übersportieve break een gewild ding, wat bij Audi leidde tot meerdere generaties van de RS4 Avant en bij Mercedes tot de AMG C63 Break. Eindelijk gaat BMW overstag en presenteert het merk voor de vijftigste verjaardag van BMW Motorsport de op de zesde generatie (G80) van de M3 gebaseerde M3 Touring die de blitse prestaties en het imago van de M3 moet combineren met de praktische bruikbaarheid van een gezinsbreak. The best of both worlds, zei u? Misschien wel…

510 pk, zes cilinders en MxDrive-vierwielaandrijving

BMW’s nieuwste pretpakket is er – in tegenstelling tot de M3 berline – enkel als Competition, uitgerust met de sterke zes-in-lijnmotor die 510 pk en 650 Nm levert, over de M TwinPower Turbo-technologie beschikt en het vermogen en koppel via een M Steptronic-achttrapsautomaat naar de vier wielen versast via BMW’s MxDrive-vierwielaandrijving die via het Setup-menu ook naar zuivere achterwielaandrijving kan schakelen. P90468207 highResSprinten naar de honderd moet amper 3,6 seconden duren (!) en ook het 200 km/h-merkpunt is na niet meer dan 12,9 seconden gepasseerd. Met het M Driver’s Package wordt de elektronisch begrensde topsnelheid van de M3 Touring verhoogd van 250 km/h naar 280 km/h. 

De adaptieve M ophanging met elektronisch geregelde schokdempers en de M Servotronic stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding zijn standaard op de BMW M3 Touring. Als alternatief voor het standaard M Compound remsysteem kunnen optionele M Carbon keramische remmen worden besteld. P90468164 highResStandaard staat de M3 Touring op gesmede M lichtmetalen velgen van 19 duim vooraan en 20 duim achteraan.

BMW Curved Display

Vanzelfsprekend vallen de wijzigingen die recent ook doorgevoerd werden op de normale 3-Reeks ook deze M3 Touring te beurt, wat betekent dat hij uitpakt met het nieuwe BMW iDrive met BMW Curved Display en de nieuwe connectiviteitstechnologie uit Beieren die gebaseerd is op het BMW Operating System 8 en gelukkig nog steeds een beroep doet op de handige iDrive-controller op de middenconsole.
P90468186 highResElektrisch verstelbare M sportzetels met geheugenfunctie en zetelverwarming plus Merino lederen bekleding zijn standaard. Optioneel kan ook gekozen worden voor M Carbon kuipstoelen voor de bestuurder en voorpassagier die per stuk 9,6 kilogram lichter zijn dan de standaard sportzetels. 
P90468182 highResDe M3 Touring beschikt standaard over een automatische airco met drie zones, de BMW Live Cockpit Plus inclusief het BMW Maps navigatiesysteem, sfeerverlichting, een hifi-luidsprekersysteem en het binnen- en buitenspiegelpakket, maar ook over een hele reeks rij- en parkeerhulpsystemen.

Praktisch bruikbaar

Het onderscheid tussen een M3 berline en een M3 Touring zit natuurlijk in het achtercompartiment. Dat heeft hier drie volwaardige zitplaatsen en een in een 40:20:40-verhouding neerklapbare achterbank waarmee de kofferinhoud van 500 tot maximaal 1.510 liter kan worden uitgebreid. Een automatische achterklepbediening en afzonderlijk te openen achterruit zijn standaard. De bagageruimteafdekking en het scheidingsnet van de koffer kunnen in een opbergvak onder de bagageruimtebodem worden opgeborgen. Als optie kunnen antisliprails worden besteld die automatisch uit de bagageruimtebodem omhoog komen. Deze voorkomen dat bagagestukken gaan schuiven in dynamische rijsituaties.
P90468103 highResOngeacht de gekozen buitenkleur wordt het dak van de M3 Touring altijd in zwart hoogglans uitgevoerd en beschikt hij over dakrails en een modelspecifieke Gurney luchtgeleidende klep op de dakspoiler in dezelfde tint. Optioneel kan het dak ook de normale koetswerkkleur krijgen, net als een M Carbon exterieurpakket.

De nieuwe M3 Touring zal voor het eerst te zien zijn op het Goodwood Festival of Speed deze maand en zal vanaf november geproduceerd worden. Hij loopt vanzelfsprekend van dezelfde productielijn als de M3 Berline in München. 

Gamma (bijna) compleet

BMW blijft net onder de magische grens van € 100 K en vraagt € 99.900 inclusief btw voor de M3 Touring Competition M xDrive in standaarduitvoering, wat betekent dat hij € 2.450 meer kost dan de M3 Competition M xDrive berline (€ 97.450) waarmee hij technisch gezien vergelijkbaar is.

Nu er ook een M3 Touring is bestaat het M-gamma van de 3- en 4-Reeks dus uit de M3 berline, Touring en cabrio en uit een M4 Coupé. De enige ontbrekende schakel is dan ook een M4 Gran Coupé, maar die versie staat voor zover wij weten niet op de planning in München.

Concurrentie uit Stuttgart en Ingolstadt

Hoewel BMW er natuurlijk nergens naar verwijst is het duidelijk dat de M3 Touring de concurrentie moet aangaan met de eveneens op de vier wielen aangedreven en 450 pk sterke Audi RS4 Avant met zijn zescilinder en de voor binnenkort verwachte plug-in-hybride Mercedes-AMG C63 met naar verwachting meer dan 600 pk. Het wordt dus erg moeilijk kiezen voor de liefhebbers van powerbreaks.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy