
510 pk, zes cilinders en MxDrive-vierwielaandrijving
BMW’s nieuwste pretpakket is er – in tegenstelling tot de M3 berline – enkel als Competition, uitgerust met de sterke zes-in-lijnmotor die 510 pk en 650 Nm levert, over de M TwinPower Turbo-technologie beschikt en het vermogen en koppel via een M Steptronic-achttrapsautomaat naar de vier wielen versast via BMW’s MxDrive-vierwielaandrijving die via het Setup-menu ook naar zuivere achterwielaandrijving kan schakelen.

De adaptieve M ophanging met elektronisch geregelde schokdempers en de M Servotronic stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding zijn standaard op de BMW M3 Touring. Als alternatief voor het standaard M Compound remsysteem kunnen optionele M Carbon keramische remmen worden besteld.

BMW Curved Display
Vanzelfsprekend vallen de wijzigingen die recent ook doorgevoerd werden op de normale 3-Reeks ook deze M3 Touring te beurt, wat betekent dat hij uitpakt met het nieuwe BMW iDrive met BMW Curved Display en de nieuwe connectiviteitstechnologie uit Beieren die gebaseerd is op het BMW Operating System 8 en gelukkig nog steeds een beroep doet op de handige iDrive-controller op de middenconsole.


Praktisch bruikbaar
Het onderscheid tussen een M3 berline en een M3 Touring zit natuurlijk in het achtercompartiment. Dat heeft hier drie volwaardige zitplaatsen en een in een 40:20:40-verhouding neerklapbare achterbank waarmee de kofferinhoud van 500 tot maximaal 1.510 liter kan worden uitgebreid. Een automatische achterklepbediening en afzonderlijk te openen achterruit zijn standaard. De bagageruimteafdekking en het scheidingsnet van de koffer kunnen in een opbergvak onder de bagageruimtebodem worden opgeborgen. Als optie kunnen antisliprails worden besteld die automatisch uit de bagageruimtebodem omhoog komen. Deze voorkomen dat bagagestukken gaan schuiven in dynamische rijsituaties.

De nieuwe M3 Touring zal voor het eerst te zien zijn op het Goodwood Festival of Speed deze maand en zal vanaf november geproduceerd worden. Hij loopt vanzelfsprekend van dezelfde productielijn als de M3 Berline in München.
Gamma (bijna) compleet
BMW blijft net onder de magische grens van € 100 K en vraagt € 99.900 inclusief btw voor de M3 Touring Competition M xDrive in standaarduitvoering, wat betekent dat hij € 2.450 meer kost dan de M3 Competition M xDrive berline (€ 97.450) waarmee hij technisch gezien vergelijkbaar is.
Nu er ook een M3 Touring is bestaat het M-gamma van de 3- en 4-Reeks dus uit de M3 berline, Touring en cabrio en uit een M4 Coupé. De enige ontbrekende schakel is dan ook een M4 Gran Coupé, maar die versie staat voor zover wij weten niet op de planning in München.
Concurrentie uit Stuttgart en Ingolstadt
Hoewel BMW er natuurlijk nergens naar verwijst is het duidelijk dat de M3 Touring de concurrentie moet aangaan met de eveneens op de vier wielen aangedreven en 450 pk sterke Audi RS4 Avant met zijn zescilinder en de voor binnenkort verwachte plug-in-hybride Mercedes-AMG C63 met naar verwachting meer dan 600 pk. Het wordt dus erg moeilijk kiezen voor de liefhebbers van powerbreaks.