maandag, 20 juni 2022

LPG-installatie is na gemiddeld 30.000 km al terugverdiend

Geschreven door  Dieter Quartier
LPG-installatie is na gemiddeld 30.000 km al terugverdiend © Groupe Renault
Nu de benzineprijzen boven de twee euro per liter uittorenen en er geen verbetering in het verschiet ligt, lijkt lpg relevanter dan ooit. Hoe hoger je verbruik, hoe groter je voordeel. Een doorsnee auto boekt al winst vanaf 30.000 kilometer.


Vandaag betaal je aan de pomp maximaal € 2,10/liter voor benzine van het type 95 RON E10. Een liter lpg  kost vandaag amper een derde: de maximumprijs ligt op € 0,77. Als je een doorsnee auto neemt die 7,5 l/100 km verbruikt, doe je per honderd kilometer liefst € 10 voordeel. Of toch bijna: in een liter lpg zit minder energie dan in een liter benzine. Daarom verbruik je op lpg zo’n 15 à 20 procent meer. Zelfs dan spaar je nog zo’n € 9 per honderd kilometer.

Klinkt verleidelijk, niet? Natuurlijk moet je wel de meerprijs van het lpg-systeem verrekenen. Die varieert tussen de € 2.000 en de € 3.500 naargelang van het type en de gebruikte tank. Vertrekken we van het gemiddelde, dus € 2.750, dan moet je in ons rekenvoorbeeld een dikke 30.000 kilometer rijden om de investering terug te verdienen.

Lpg terugverdiend vanaf 30.000 kilometer

Je hebt in dit geval dus een “businesscase” zodra je 30.000 kilometer gereden hebt, toch? Wel, zo goed als. Je moet immers nog rekening houden met de aanvullende verkeersbelasting op lpg-voertuigen, ter compensatie van de lagere accijnzen. Inderdaad, de overheid heft minder accijnzen op autogas, maar wil daar wel een compensatie voor krijgen… Voor een auto met een motorinhoud tussen 1,4 en 2,5 liter betaal je jaarlijks € 148,68 extra. Dikkere motoren zijn € 208,20 verschuldigd, kleinere komen er met € 89,16 vanaf. 

Voor een auto met een tweelitermotor en een verbruik van 7,5 l/100 km op benzine, wat overeenstemt met in het slechtste geval 9 liter lpg per 100 km, moet je jaarlijks dus afgerond 1.600 ‘extra’ kilometers rijden om de bijkomende lpg-belasting te compenseren. Ook moet je lpg-installatie een bijkomende inspectie ondergaan bij de periodieke autokeuring, maar de kostprijs daarvan is in verhouding slechts een habbekrats. 

Is lpg betrouwbaar?

Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Hoewel er technisch geen reden is om je zorgen te maken met de jongste lpg-installaties, verlies je toch (mogelijk) de fabriekswaarborg op je auto. Het automerk behoudt zich het recht voor om een tussenkomst onder garantie te weigeren mocht er een oorzakelijk verband kunnen worden vastgesteld tussen het plaatsen van de lpg-installatie (of om het even welk ander niet-origineel systeem) en het defect. 

Anderzijds is de lpg-installatie zelf natuurlijk ook gedekt door waarborg. Die bedraagt doorgaans twee jaar. Sommige fabrikanten geven drie jaar garantie. De meeste problemen doen zich echter pas voor op hoge kilometrages, wanneer de garantie allang vervallen is. Het gaat dan veelal om de kleppen en de klepzittingen van de motor. Het probleem is dat die blootgesteld worden aan hogere piektemperaturen dan bij benzine, te wijten aan een lager vlampunt van lpg. In benzine zitten bovendien additieven om de kleppen te smeren. 

Hoe kun je klepschade vermijden? Sommige fabrikanten bevelen aan om een bijkomend klepsmeringssysteem te laten monteren. Dat vernevelt meestal een additief rechtstreeks in het inlaatspruitstuk. Je kunt ook opteren voor een LPI-systeem, waarbij lpg vloeibaar in plaats van gasvormig geïnjecteerd wordt. Het vloeibare lpg onttrekt warmte aan de verbrandingskamer wanneer het wordt geïnjecteerd, zodat de kleppen en klepzittingen minder thermisch belast worden.  

Hoe veilig is lpg?

Lpg heeft in de jaren 70 en 80 een kwalijke veiligheidsreputatie gekregen, te wijten aan de huis-tuin-en-keukeninstallaties die voor lekkages en de occasionele ontploffing zorgden. Intussen zijn lpg-installaties strikt gereglementeerd en worden ze streng gecontroleerd. 

Bovendien heeft de lpg-tank allerlei veiligheidsmechanismen waardoor het ontploffingsgevaar vrijwel onbestaande is. Ze is ook gemaakt van dikwandig staal dat ook bij een auto-ongeval intact blijft. Een veiligheidsventiel zorgt ervoor dat in geval van brand het gas op een gecontroleerde manier ontsnapt, zonder dat de tank ontploft.
RIJD SLIM RNNNNNNNIJD OP LPGDe tank is bovendien voorzien van een klep die automatisch sluit als de motor stilvalt, op benzine rijdt of wordt stilgelegd. Het lpg kan dus niet ontsnappen. Ook de tankinstallaties voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen. Gas tanken is niet gevaarlijker dan benzine tanken.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy