dinsdag, 14 juni 2022

Eigengereid Stellantis verlaat constructeurslobby ACEA

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Eigengereid Stellantis verlaat constructeurslobby ACEA © Stellantis
Dat Carlos Tavares, CEO van Stellantis, eigengereid tewerk gaat en geen blad voor de mond neemt, was al langer bekend. Nu verrast hij ook vriend en vijand door aan te kondigen dat zijn groep vanaf eind dit jaar geen lid meer zal zijn van de Europese autoconstructeursvereniging ACEA en zelf een overlegorgaan zal oprichten.



Stellantis ontstond uit de fusie van PSA en FCA en omvat merken als Citroën, Peugeot, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep en Maserati. Samengeteld zijn ze goed voor zo’n 20 procent van alle in Europa verkochte nieuwe auto’s, dus het belang van de groep kan niet onderschat worden. Het in Brussel gevestigde ACEA is dan weer de vereniging van de 16 belangrijkste constructeurs van auto’s bussen en vrachtwagens in Europa die onder meer bij de Europese Unie de belangen van de sector verdedigt.

Freedom of Mobility Forum

De constructeur stapt eind dit jaar uit de Europese autokoepel ACEA en richt in plaats daarvan een eigen overlegorgaan op dat de naam “Freedom of Mobility Forum” krijgt en volgens Stellantis “een jaarlijkse open ontmoeting van gepassioneerde probleemoplossers die zijn toegewijd aan op feiten gebaseerde besluitvorming die in beeld brengt hoe de maatschappij schone, veilige en betaalbare mobiliteit kan bereiken met het oog op de gevolgen van de klimaatopwarming” moet worden. Carlos Tavares, CEO van Stellantis liet nog weten van plan te zijn daarmee “een publiek forum te creëren waar deelnemers bijeen kunnen komen om de belangrijkste kwesties rond het debat over gedecarboniseerde mobiliteit op te pakken en uitvoerbare volgende stappen voor te bereiden die samen gezet kunnen worden” om te besluiten dat “toegang tot schone, veilige en betaalbare mobiliteit voor de burgers op het spel staat.”

Het forum zal volgens Stellantis worden gepland en gecoördineerd door een adviesraad van deskundigen die verschillende belanghebbenden in de industrie vertegenwoordigen, waaronder aanbieders van mobiliteit en technologie, academici, politici en wetenschappers.

Ontevreden over lobbykracht ACEA

Ondanks de vele woorden wordt niet helemaal duidelijk waar Tavares naartoe wil met zijn initiatief, maar het is wel duidelijk dat hij in plaats van op lobbying meer wil inzetten op rechtstreeks contact met burgers en belanghebbenden en niet tevreden is over het door de EU geplande volledige verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 en dat hij van mening is dat de verplichte volledige elektrificatie tot groot banenverlies zal leiden.

Zonder officieel te stellen waarom Stellantis eind dit jaar de constructeursvereniging verlaat lijkt het overduidelijk dat de constructeur ontevreden is over het lobbywerk van ACEA dat er niet in geslaagd is om de EU te overtuigen af te zien van de plannen voor een volledige ban op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. Pittig detail is dat Tavares zelf tot 2019 voorzitter was van ACEA en de vereniging dus goed kent.

Intussen stapte Stellantis volgens het Nederlandse Automotive Management ook uit de RAI Vereniging, het Nederlandse Febiac, maar blijft het tot nader order wel lid van de Belgische constructeurs- en invoerdersvereniging.

Door Autonieuws.be gevraagd naar een reactie laat Cara McLaughlin, PR-verantwoordelijke bij ACEA in een nietszeggend antwoord weten dat "de Europese Associatie van Automobielfabrikanten het besluit van Stellantis om zijn lidmaatschap eind dit jaar op te zeggen respecteert” en dat ze zich “blijven inzetten om op te treden als een sterke gemeenschappelijke stem van in de EU gevestigde auto-, vrachtwagen-, bestelwagen- en busfabrikanten."

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy