dinsdag, 14 juni 2022

5 onwaarheden over elektrische auto’s - autonieuws.be

Geschreven door  Dieter Quartier
5 onwaarheden over elektrische auto’s - autonieuws.be © Volkswagen
Niet iedereen heeft het hoog op met batterijvoertuigen. Sommige EV-sceptici verspreiden ‘waarheden’ die er geen zijn in de hoop dat mensen vasthouden aan de verbrandingsmotor of op zijn minst twijfelen aan de zin en de haalbaarheid van elektrisch rijden. Dit zijn de 5 meest wijdverspreide onjuiste beweringen, die met feiten weerlegd kunnen worden.


  1. De batterij van een EV is na 5 jaar ‘voor de vuilbak’. Onafhankelijk onderzoek toont aan dat dat niet zo is. Zo volgde telematicabedrijf Geotab duizenden auto’s op gedurende meerdere jaren en hun meetgegevens bewijzen dat de batterij van een elektrische auto gemiddeld slechts 2,3% capaciteit verliest. Andere onafhankelijke metingen tonen aan dat de meeste elektrische auto’s na 5 jaar nog een accucapaciteit van 90 procent hebben.
  2. Ons stroomnet kan niet overweg met een grote hoeveelheid elektrische auto’s. Vandaag rijden er ongeveer 45.000 zuiver elektrische auto’s en 110.000 plug-inhybrides rond in ons land. Volgens energieleverancier Engie kan het Belgische stroomnet vandaag voorzien in de stroombehoefte van zo’n 1 miljoen elektrische auto’s. Fluvius gaat de komende 10 jaar overigens 4 miljard extra investeren in het Vlaamse stroomnet om het toekomstbestendig te maken. Zodra elektrische auto’s bidirectioneel kunnen laden, zullen ze bovendien een sleutelrol spelen in de opslag van duurzame energie. Ze kunnen wind- en zonne-energie opslaan als die overvloedig is en hem op piekmomenten weer afgeven aan het net om pieken af te vlakken.
  3. Elektrische auto’s kunnen geen aanhangers trekken. De eerste elektrische auto’s waren niet voorzien om aanhangwagens te trekken, maar intussen kunnen de recentste EV’s vlotjes 750 kilo aan. Sommige grote SUV’s mogen zelfs 2,5 ton aan gewicht koppelen. Je leest er alles over in dit artikel.
  4. Een nieuwe batterij is zo duur dat je auto economisch ‘perte totale’ is. Veel mensen maken zich zorgen over de levensduur van een elektrische auto. Als de batterij bijvoorbeeld na 10 jaar te zwak is geworden, dan is de auto volgens de sceptici rijp voor de schroothoop want een nieuwe accu kost fortuinen. Twee tegenargumenten. Eén: een batterij moet niet volledig worden vervangen bij capaciteitsverlies. Je kunt de defecte modules individueel vervangen. Bovendien zullen er over enkele jaren gerefurbishte batterijen op de markt komen die veel minder kosten dan nieuwe. Twee: de kostprijs van batterijen zakt jaar na jaar. Anno 2022 betalen constructeurs tien keer minder voor batterijcellen dan tien jaar geleden. De gemiddelde prijs per kWh zou vandaag tussen de € 100 en € 150 euro liggen. 
  5. Er zijn amper laadpalen in België. Ons land telt intussen zo’n 7.000 publieke en semipublieke laadpalen. De meeste palen hebben twee laadpunten, zodat er eigenlijk plaats is voor 14.000 elektrische en plug-inhybride auto’s. De overgrote meerderheid bevindt zich in Vlaanderen. Als je weet dat er zo’n 155.000 oplaadbare auto’s zijn ingeschreven in België (BEV plus PHEV), dan is er één laadpunt per elf voertuigen. Goed is dat niet, maar het is niet zo dramatisch als soms wel wordt beweerd. Het aantal laadpunten per 100 kilometer bedraagt trouwens 5,5. We zijn nog ver verwijderd van Nederland, dat volgens ACEA 47,5 laadpunten per 100 kilometer weg biedt, maar er rijden in Nederland ook ruim 400.000 oplaadbare auto’s rond. Het is duidelijk dat we nog een lange weg hebben af te leggen, maar de geplande openbare investeringen en de nu reeds verkrijgbare subsidies voor bedrijven zullen de komende jaren hun vruchten afwerpen.  

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy