zaterdag, 11 juni 2022

Het toekomstige verbod op nieuwe benzine- of dieselauto’s is geen drama, en wel hierom

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Het toekomstige verbod op nieuwe benzine- of dieselauto’s is geen drama, en wel hierom © Pixabay
We konden er de voorbije dagen niet naast kijken: Europa zet door met het geplande verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. Die beslissing zat er al aan te komen maar is – althans voor ons land - minder problematisch dan ze vandaag misschien lijkt.


In 2021 was het marktaandeel van de elektrische auto bij de nieuwe personenwagens die in ons land werden ingeschreven met 5,8 procent nog steeds erg laag, al was dat resultaat wel een stuk beter dan de 3,4 procent van de inschrijvingen in 2020 en de 1,6 procent in 2019. Vandaag is de elektrische auto dus nog verre van alomtegenwoordig en lijkt het voor velen ondenkbaar dat we tegen 2035 in staat zullen zijn om het zonder benzine- of dieselwagens te doen. 

In de huidige omstandigheden is die twijfel logisch…

Die overtuiging is gestoeld op de huidige situatie waarbij het inderdaad onwaarschijnlijk lijkt dat we in 2035 allemaal de overstap naar volledig elektrische auto’s gemaakt zullen hebben. De argumenten van wie twijfelt zijn van emotionele, financiële, economisch-ecologische én van praktische aard. 

Het huidige aanbod aan elektrische auto’s is nog onvoldoende om voor elk profiel een antwoord te bieden, onder meer door de significant hogere kostprijs van een elektroauto en het op dit moment voor heel wat profielen nog te beperkt lijkende rijbereik. Daarnaast ontbreekt het aan laadmogelijkheden en stellen velen zich de vraag naar de omstandigheden waarin de grondstoffen worden gedolven die nodig zijn voor de huidige generatie batterijen én de impact van die mijnbouw op het milieu.

… maar er zijn heel wat goede tegenargumenten 

Stuk voor stuk zijn dat terechte bezorgdheden, maar als we kijken naar het potentieel van de mensheid om snel om te gaan met veranderingen en zich ook aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid, lijkt de beslissing van Europa zeker voor ons land geen dramatische gevolgen te zullen hebben. 2035 is uiteindelijk nog 13 jaar van vandaag verwijderd en in die tijd zal nog erg veel veranderen.

  1. Snelle groei van het aanbod en daling van de (relatieve) prijs
Nu de constructeurs hoe dan ook geen keuze meer zullen hebben zullen ook de laatste twijfelaars bij de autobouwers die zich op de Europese markt focussen meer gaan inzetten op het ontwikkelen en bouwen van elektrische auto’s. In eerste instantie ging het daarbij vooral om grote, dure modellen, omdat tot nu voornamelijk professionele klanten, die over grotere budgetten beschikken en van fiscale voordelen genieten bij de aanschaf van een EV, dergelijke auto’s kozen. Nu ook de particulier richting elektrisch rijden wordt geduwd en Europa zijn beslissing neemt zal het aanbod snel groeien, niet alleen in de hogere regionen van de markt maar ook in de meer modale segmenten. Hoewel het nog een tijd zal duren zal de gemiddelde prijs van de elektrische auto dalen, naarmate de productieaantallen toenemen en het aanbod breder wordt, en zullen nieuwe financierings- en abonnementsformules de elektrische auto ook binnen het budget van de modale automobilist brengen. 
  1. Snel evoluerende technologie
De moderne elektrische auto is vandaag amper een goede tien jaar oud. Nissan kwam begin 2011 met de eerste generatie Leaf, Tesla verkocht vanaf 2008 de Roadster en stelde in de zomer van 2012 de Model S voor, toen ook Mitsubishi, Citroën en Peugeot met hun eerste kleine elektrische auto uitpakten. 

In de voorbije tien jaar groeide het rijbereik van elektrische auto’s van minder dan 200 kilometer naar gemiddeld meer dan 300 echte kilometers, met uitschieters tot boven de 500 kilometer, nam de laadsnelheid van de batterijen toe en werden elektrische auto’s snel beter en performanter. Als dezelfde evolutie zich doorzet – en daar moet niet aan getwijfeld worden gezien de massale investeringen – zal het rijbereik van elektrische auto’s enerzijds en hun oplaadsnelheid anderzijds verder blijven stijgen en zal het argument van een gebrek aan rijbereik – vaak aangehaald door wie nog niet elektrisch gereden heeft – dus stilaan verdwijnen.

Wanneer binnen enkele jaren (en lang voor 2035) ook de vastestofbatterij zijn opwachting zal maken in auto’s die we ook kunnen kopen, zal ook het probleem van de zeldzame metalen minder groot worden omdat die batterijen veel minder van die grondstoffen nodig hebben. Bovendien zijn die batterijen goedkoper om te assembleren, bieden ze meer rijbereik en zijn ze makkelijker te recycleren.
  1. Toename van het aanbod aan laadmogelijkheden
Ook het probleem van het vinden van een plaats om de auto op te laden zou kleiner worden, aangezien zowel de overheid als de privésector investeren in het uitbreiden van het netwerk en overal wetgevende initiatieven worden genomen om de installatie van laadoplossingen te bevorderen. Wanneer er meer (snel)laadoplossingen komen bij mensen thuis, op het werk of op openbare plaatsen daalt ook de nood aan het kopen van auto’s met een grote batterij en dito rijbereik en kunnen de prijzen van de gemiddelde e-auto dalen. 

België is best geschikt voor elektrisch rijden

De Europese beslissing belooft in ons land relatief gezien minder problemen met zich mee te brengen dan in bepaalde andere lidstaten. Ons wegennet is fijnmazig, de afstanden zijn relatief tot erg kort, de levensstandaard ligt hoog en het aantal bedrijfswagens is groot. Dat is in dit geval allemaal goed nieuws, want het probleem van het rijbereik speelt hier dus minder dan bijvoorbeeld in Spanje, waar afstanden van meer dan 500 kilometer tussen twee bestemmingen vaak voorkomen. Ook het in verhouding grote aantal bedrijfswagens, die na vier of vijf jaar vervangen worden, is hier een troef, omdat op die manier voor een snellere groei van het aantal elektrische auto’s bij particulieren kan gezorgd worden. Zij kopen namelijk vaak tweedehandsauto’s die eerst bij professionals gebruikt werden. Tegelijk wordt ook geïnvesteerd in een upgrade van ons elektriciteitsnetwerk om overweg te kunnen met de stijgende vraag.

Verdwijnen van paard en kar

In het Amerika van het begin van de twintigste eeuw heeft de auto in één decennium de plaats ingenomen van paard en kar als transportvorm. In 1907 waren er 140.300 auto’s ingeschreven in de VS en verplaatste men zich met de trein of met paard en kar of met fietsen. Het verwerken van de uitwerpselen van de miljoenen paarden die indertijd als transportmiddel gebruikt werden zorgde voor immense problemen, waardoor de auto als ideaal alternatief werd gezien.

Amper tien jaar later, in 1917, lag het aantal auto’s in de VS al 33 keer hoger, en was het gestegen tot bijna 5 miljoen stuks. Tegelijk waren koetsen een randfenomeen geworden. Auto’s werden goedkoper en betrouwbaarder en paarden werden meer en meer gebruikt voor ontspanning in plaats van om zich te verplaatsen.

Ongetwijfeld kon de Amerikaan die in 1907 voor het eerst met auto’s werd geconfronteerd zich niet inbeelden dat die auto amper tien jaar later alles veranderd zou hebben en een oplossing zou blijken voor het mestprobleem.

Vandaag staan we voor eenzelfde omwenteling. We zijn allemaal opgegroeid met benzine- en dieselauto’s en staan voor een klimaatprobleem, zoals de mensen in het begin van vorige eeuw geconfronteerd werden met een mestprobleem. Toen was de auto met de verbrandingsmotor de oplossing, nu lijkt dat de elektrische auto te worden. En net zoals we een aantal jaar geleden naadloos zijn overgeschakeld van cd’s naar streaming audio, van beeldbuis-tv’s naar flatscreens en van telefoons met een draad naar gsm’s en nadien naar smartphones, zullen we over een tien- tot vijftien jaar met een monkellachje terugdenken aan die tijd toen we ons afvroegen of dat wel zou lukken, allemaal elektrisch gaan rijden.

Laten we de positieve kant bekijken

Dat niet iedereen blij wordt van de beslissing van de EU is begrijpelijk. Ook ikzelf pink als petrolhead een traantje weg als ik erbij stilsta dat de krachtige zescilinder en de machtige V8 nu echt uitsterven en dat het heerlijke geluid en de sensaties van het rijden met een krachtige verbrandingsmotor in de toekomst enkel nog hoor- en voelbaar zullen zijn aan het stuur van een oldtimer, maar dat is een offer dat we blijkbaar moeten maken voor het klimaat. Gelukkig hoeven elektrische auto’s niet zielloos en saai te zijn, ze zijn gewoon anders. Maar anders is zeker niet slechter.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy