vrijdag, 03 juni 2022

Jonge werknemers liever mobiliteitsbudget dan bedrijfsauto?

Geschreven door  Dieter Quartier
Jonge werknemers liever mobiliteitsbudget dan bedrijfsauto? © Athlon
Wie al een tijdje een firmawagen heeft, geeft die niet graag op. Zoveel is duidelijk, maar onderzoek van Athlon Belgium toont aan dat de jongste generatie werknemers positief staat tegenover het mobiliteitsbudget en alternatieve vormen van mobiliteit. En er zijn nog interessante vaststellingen.


Het mobiliteitsbudget speelt een belangrijke rol in de noodzakelijke vergroening van wagenparken, maar wordt nog maar mondjesmaat toegepast en een mental shift is nodig. Volgens Athlon is hier dan ook een belangrijke pioniersfunctie weggelegd voor de nieuwe generatie werknemers. 

“Bovendien moeten we vaker de afweging maken of een verplaatsing in de wagen wel nodig is”, aldus Michiel Alferink, algemeen directeur van Athlon Belgium.

9 op 10 jonge werknemers heeft interesse ​

​Het mobiliteitsbudget, bestemd voor werknemers die in aanmerking komen voor een bedrijfswagen, heeft als doel om een hefboom te zijn naar duurzamere mobiliteit. De populariteit ervan mag dan in de lift zitten, het is nog steeds maar 1 op de 200 werknemers die hier momenteel gebruik van maakt. Athlon Belgium ziet in de resultaten van haar mobility profiler, een enquête bij werknemers van verschillende bedrijven, dat vooral de jongste generatie overtuigd is. Terwijl een derde van alle ondervraagden aangeeft geen interesse te hebben, heeft 9 op 10 van de groep jongste werknemers (18-24-jarigen) wel oren naar het mobiliteitsbudget.

Werkplek op minder dan 15 km afstand? Laat de wagen staan

​Het grootste deel van de respondenten (86 %) gaat nog dagelijks of regelmatig met de wagen naar het werk, terwijl maar 1 op 10 daarvoor de fiets of het openbaar vervoer neemt. Slechts 1 op de 3 van alle ondervraagden geeft aan dat het mobiliteitsbudget een aanmoediging zou zijn om minder werkverkeer in de auto af te leggen. Bij de jongste werknemers geeft 3 op 4 dit aan. Deze groep blijkt dan ook het meest geïnteresseerd in deelmobiliteit en een abonnement op het openbaar vervoer, beide opties binnen het mobiliteitsbudget die minder succes hebben bij de oudere werknemers. Een elektrische fiets, huisvestingskosten of uitbetaling in cash scoren beter; ​ de helft van alle ondervraagden ziet dit zitten. 
“Het onderzoek maakt duidelijk dat hoe langer mensen rijden met een bedrijfswagen, hoe minder geneigd ze zijn deze op te geven. ​ Dit vraagt om een echte mental shift. Die drempelvrees wegnemen is een belangrijk deel van onze taak als mobiliteitsprovider. Want we zijn al lang geen traditionele aanbieder meer van leasewagens. Bovendien zouden bedrijven dus best aan jonge werknemers vanaf het begin een mobiliteitsbudget aanbieden. Zodat ze een trekkers -en voorbeeldrol kunnen spelen voor de oudere generaties,” besluitMichiel Alferink.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy