maandag, 23 mei 2022

Instap-SL: vier cilinders, twee aandrijfwielen en dik € 40.000 minder dan 55 4Matic+

Geschreven door  Dieter Quartier
Instap-SL: vier cilinders, twee aandrijfwielen en dik € 40.000 minder dan 55 4Matic+ © Mercedes
Mercedes-Benz heeft een prijskaartje gekleefd op het nieuwe basismodel in het SL-gamma. Dat wordt voor het eerst in de bijna zestigjarige geschiedenis van de luxeroadster aangedreven door een viercilinder, die mede dankzij een elektrische turbo 381 pk op de achterwielen zet.


21c0500 006 2Als je je met de idee kunt verzoenen dat de krukas van je nieuwe SL slechts door vier drijfstangen wordt aangezwengeld in plaats van acht en dat de longinhoud van de motor amper twee liter bedraagt, dan is de SL 43 het overwegen waard. Aan prestatiepotentieel ontbreekt het hem niet: in 4,9 seconden zit je aan 100 km/h. Dat is amper een seconde trager dan de SL 55. Het verschil in topsnelheid bedraagt slechts 20 km/h – 275 km/h is nog steeds “oerend hard“ en eigenlijk irrelevant anno 2022.

Laat je de SL 55 4Matic + links liggen en ga je voor de SL 43, dan steek je meteen € 41.626 op zak. En inderdaad: het wegvallen van het achtervoegsel betekent ook dat je ook genoegen moet nemen met achterwielaandrijving. 

Kaalgeplukt of toch nog riant?

In de jaren 90 moest je op de instapversie van de Mercedes-Benz SL (de R129 in 300-livrei en daarna in 280-uitvoering) voor zowat alles bijbetalen. Alleen de elektrische kap was als het ware standaard.  Vandaag mag je voor de vanafprijs van €  125.719 inclusief btw toch al rekenen op 19 duim grote alu velgen, digitale ledkoplampen, AMG-composietremmen, het Airpanel-luchtregelsysteem en het MBUX-infotainment met kantelbaar multimediascherm.

Kan je buurman zien dat je ‘slechts’ met een SL 43 rijdt? Ja, want hij heeft andere voor- en achterbumpers en ronde in plaats van hoekige dubbele uitlaatsierstukken. Dat kun je enigszins camoufleren door voor het “V8 Stylingpakket” te gaan. Ben je al meteen zo’n 12k minder verwijderd van de 55, want je moet het Premium Pakket (dat standaard is op de V8’s) er verplicht bijnemen. Om de uitrusting (bijna) helemaal gelijk te trekken, zou je ook de “AMG gestuurde achteras” (€ 2.299) moeten bestellen. 

Twee voor de prijs van één

Het enige dat je niet kunt ‘bijbestellen’ op de 43 is de beklijvende V8-soundtrack. Ook niet in artificiële vorm via de luidsprekers. En dat is maar goed ook. 

Onze tip? Met het geld dat je uitspaart door voor de SL 43 te kiezen (zo’n 25k bij gelijke uitrusting), kun je een mooie 500 SL uit 1992 op de kop tikken. Mét V8. En daar kun je meteen van genieten, in afwachting van je nieuwe SL, want die zal nog even op zich laten wachten.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy