Als Geely in Europa al vertegenwoordigd is met drie (grotendeels) elektrische automerken – Volvo, Polestar en Lynk&Co – en er volgend jaar ook een full-electric Lotus op de markt komt, waarom dan nóg een naam toevoegen aan de portefeuille? Anders geformuleerd: tot wie richt Zeekr zich eigenlijk?

Porsche-prestaties
Hij ziet er niet verkeerd uit, deze Zeekr 001, en ook qua aandrijving maakt hij indruk. Twee elektromotoren verdelen een totaalvermogen van 400 kW en 768 Nm aan koppel over de vier wielen. Ze staan borg voor Porsche-waardige prestaties: 3,8 seconden zijn voldoende om van 0 naar 100 km/h te accelereren. De batterij heeft een capaciteit van 100 kWh en biedt een rijbereik van maximaal 700 kilometer… volgens de voorbijgestreefde NEDC-norm. Reken maar op een dikke 500 kilometer WLTP, dus.

Een Zeekr, die koop je online
Net als bij Polestar en Lynk&Co zul je je Zeekr enkel online kunnen bestellen. Geen showrooms noch dealers dus. Wel zullen er hier en daar experience centers worden voorzien zodat je de auto op zijn minst kan komen besnuffelen voordat je hem bestelt.
Ons kleine landje staat niet vanboven in de lijst met landen die eerst worden bediend in Europa. Noorwegen en Zweden wel. Daar zou de verkoop dit jaar nog van start gaan. In het beste geval kunnen Belgische gegadigden er eentje op de kop tikken in 2023.
En de prijs? In China kun je hem kopen voor 386.000 yuan, wat overeenstemt met zo’n € 55.000. Ter vergelijking: de Polestar 2 Dual Motor kost in de Volksrepubliek € 42.000, terwijl hij bij ons net geen € 56.000 in het laatje moet brengen.
Omgerekend zouden we bij ons dan op een prijs van afgerond € 70.000 belanden, maar meer dan speculatie is dit vanzelfsprekend niet. Zeekr wil zich overigens vooral in de kijker zetten met aantrekkelijke leasetarieven voor particulieren en bedrijven – zoals Lynk&Co, al moet je niet verwachten dat je een 001 zal kunnen huren voor € 500 per maand.