U kon
hier op Autonieuws.be recent nog lezen dat Seat bedreigd zou zijn in zijn voortbestaan. De VW-topman reageerde nu op die berichten door in
een LinkedIn-post te stellen dat Cupra Seat niet gaat vervangen, maar moet helpen om dat merk winstgevender te maken. Hij zegt verder dat VW Group “
in tijden van beperkte levering van halfgeleiders voorrang geeft aan de productie van de Cupra’s met hogere marges boven sommige instapmodellen van Seat” en dat ze “
ook voor de elektrificatie voorrang geven aan de Cupra-modellen met hogere marges” omdat dat “
economisch zeer zinvol” is.
Meer investeringen dan ooit Diess bevestigt dat Seat zeker blijft, en dat de groep in de voorbije jaren meer in het merk heeft geïnvesteerd dan ooit tevoren, met de Ibiza, Arona, Ateca, Leon, Leon Sportstourer en de Tarracco, waarmee Seat het sterkste en breedste productportfolio in decennia heeft, waarin meer dan € 8 miljard is geïnvesteerd in de voorbije jaren. Diess stelt dan ook te verwachten dat het Seat-gamma blijvend succesvol zal zijn en dat er “
nog vele updates zullen komen” voor het Spaanse merk. Of het daarbij ook om nieuwe modellen gaat, of enkel over aanpassingen aan het bestaande gamma, komen we niet te weten.
Hij stelt verder dat het bouwen van modellen voor andere merken van de groep in de Seat-fabrieken het mogelijk moeten maken dat Seat winstgevender wordt en dat de werkgelegenheid er behouden kan blijven.
Diess ziet dan ook volop kansen voor Seat en verwoordt dat als volgt: Seat kan “
leiding geven aan het ontwerp en de productie van modellen van Skoda en Volkswagen op het nieuwe kleine BEV-platform om elektrische auto's betaalbaar te maken, de activiteiten van de groep op het Iberisch schiereiland coördineren en leiding geven aan de elektrificatie van Spanje en Europa, naast succes boeken met de eigen merken Seat en Cupra.”
Op korte termijn heeft Diess daarmee voor wat rust gezorgd, maar het blijft al bij al toch afwachten wat de toekomst precies brengt voor VW’s Spaanse dochter.