dinsdag, 10 mei 2022

Wereldpremière Range Rover Sport: gladde jongen met een elektrisch hart

Geschreven door  Dieter Quartier
Wereldpremière Range Rover Sport: gladde jongen met een elektrisch hart © JLR
In navolging van de ‘grote’ Range krijgt de gloednieuwe ‘Sport’ een flinke batterij ingelepeld om grotendeels elektrisch en vanaf 2024 zelfs helemaal elektrisch door het leven te gaan. Het design is erg glad, zonder daarom minder fascinerend te zijn – on the contrary.


RRS 23MY 02 FE 039 GLHD 100522Alvorens de behoudsgezinde Range Rover-fans op hun achterste poten gaan staan: wees gerust, er komen ook lekker dikke verbrandingsmotoren. De uit de Velar en Discovery bekende Ingenium-zescilindermotoren met 48V mild-hybride aandrijving op benzine (P400) en diesel (D250, D300, D350) zijn immers van de partij. Klimaatnegationisten kunnen hun hartje zelfs ophalen aan een nieuwe 4.4 V8 Twin Turbo van 390 kW/530 pk. Inderdaad, die komt van bij BMW. 

Zo, dan kunnen we ons nu op de essentie concentreren. Het gros van de verkopen zal immers worden uitgemaakt door de plug-inhybride versies. De P510e – het getal slaat op het systeemvermogen – combineert de bovenvermelde zescilinder op benzine met een 105 kW sterke elektromotor en een batterij van liefst 38,2 kWh, die goed zou moeten zijn voor een elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer. Een trapje lager staat de P440e, die qua prestaties amper moet onderdoen. 

Reductive modernist

Meer bewerkstelligen met minder lijnen: dat is de kern van Land Rover’s nieuwe vormtaal die helemaal tot zijn recht komt in de nieuwe Range Rover Sport. We schrijven dit met het grootste respect, maar de onderste helft van het koetswerk lijkt qua vorm een beetje op een rechthoekige designbadkuip met afgeronde hoeken en een dunne rand, waar de donkere, naar boven toe smallere glaspartij precies op past. Het dakpaneel kan in het zwart worden uitgevoerd om helemaal te versmelten met de glaspartij.
RRS 23MY 04 FE 021 GLHD 100522De Range Rover Sport komt dan ook veel minder log over dan de Range Rover, maar hij straalt dezelfde precisie en gebeiteldheid uit. De voorzijde brengt weinig vernieuwing, maar achteraan is het ontwerp best markant. De gesculpteerde achterklep is getooid met een ononderbroken ledsignatuur met led-oppervlaktechnologie – een primeur op een productiewagen. 

De zuivere lijnen van het koetswerk worden nog versterkt door de verzonken deurgrepen, die vanzelf uitklappen als je het voertuig nadert met de sleutel op zak, en de verborgen sierlijst op de gordellijn. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,29 – een waarde die gezien mag worden in dit segment.

Leder is (f)out

Het minimalistische design van de nieuwe Range Rover Sport wordt doorgetrokken in zijn volledig nieuwe interieur, met de typische hoge rijhouding van een Range Rover. Je kijkt uit over een strak dashboard en wordt als bestuurder omhuld door enerzijds een massief deurpaneel en anderzijds een hoge, aflopende middenconsole. 
RRS 23MY 01 Interior 008 GLHD 72dpi 100522Traditionele klanten zullen ongetwijfeld voor een van de vele lederopties kiezen, maar als je helemaal woke en mee met de tijd wil zijn, dan kies je voor “vegan” leather of een zacht textiel. Land Rover is overigens erg trots op het nieuwe inzetmateriaal voor de deuren en het dashboard, Moonlight Chrome genaamd. Het is eens iets anders dan gewoon of gesatineerd chroom, maar allicht geen spek voor ieders bek.

Alexa, waar zit je?

De infotainmentdienst wordt uitgemaakt door het huiseigen Pivi Pro-systeem met een zwevend, gebogen aanraakscherm van 13,1 duim. Je bedient er alles mee, van navigatie tot media en voertuiginstellingen en het leert uit je gewoonten om de ervaring aan boord op je smaak en voorkeuren af te stemmen.

Het Pivi Pro-scherm wordt aangevuld met een 13,7 duim groot Interactive Driver Display met configureerbare lay-out. Dé grote nieuwigheid is de integratie van Amazon Alexa, een spraakassistent waarmee je je voertuig via natuurlijke gesproken commando’s kunt bedienen. Met de Land Rover-app en Remote Skills kun je zelfs je Alexa-toestellen thuis vanuit je auto bedienen. Belgische klanten moeten nog even geduld oefenen: Alexa is nog niet beschikbaar bij ons. Zodra Amazon zijn huiswerk voor de Belgische markt gedaan heeft, kan ze via een over-the-air update tevoorschijn worden getoverd in je Range Rover. 

Noise Cancelling

Onze oren zijn alvast gespitst voor de veelbelovende actieve geluiddemping aan boord van de Range Rover Sport. De Active Noise Cancellation van de volgende generatie beperkt weg- en bandengeluiden in het interieur voor een ultiem interieurraffinement, maar kan de inzittenden ook  laten genieten van de onverdunde soundtrack van de aandrijflijn. 

Deze beleving wordt nog versterkt wanneer de Dynamic-rijmodus actief is, waarbij het geavanceerde systeem de motorgeluiden naar voren brengt. Bij normaal rijden houden microfoons en versnellingsmeters in elke wielkast voortdurend de geluiden in het oog die het voertuig binnendringen, terwijl digitale processoren het geluidsniveau berekenen dat nodig is om ze weg te filteren uit het interieur, net als een high-end hoofdtelefoon.

Magische wieltreinen 

Het platform van de RR Sport is nieuw en zou 35 procent stijver zijn. Het moet over twee jaar ook plaats bieden aan een flinke batterij en twee elektromotoren: er komt immers ook een volledig elektrische versie in 2024. Het zou ons niet verwonderen mocht die ruim 100 kWh aan accucellen meezeulen. 

De nu reeds bestelbare RR Sport-versies zijn steeds voorzien van een ZF-achttrapsautomaat en een conventionele, weliswaar bijzonder intelligent gestuurde vierwielaandrijving. Interessante nieuwigheid is het Dynamic Response Pro-systeem, dat het koetswerk mooi vlak houdt in de bocht via een actief rolcontrolesysteem dat op 48 volt werkt en op elke as tot 1.400 Nm koppel kan leveren. 

Het werkt samen met de standaard Dynamic Air Suspension van de nieuwste generatie, die luchtveren met een aanpasbaar volume introduceert. Het werkt door de druk in de kamers te variëren – een hogere druk zorgt voor een stijvere demping. Om de responsen te optimaliseren, controleert de wagen de weg voor hem met behulp van navigatiegegevens om voorbereid te zijn op aankomende bochten.

Tot slot belooft ook de vierwielsturing zijn steentje bij te dragen tot de wendbaarheid en stabiliteit. Bij lage snelheden kunnen de achterwielen tot 7,3 graden in de tegengestelde richting van de voorwielen roteren om de draaicirkel te verkleinen. Bij hoge snelheden draaien ze in dezelfde richting voor een grotere stabiliteit. 

De nieuwe Range Rover Sport is verkrijgbaar in de uitvoeringen S, SE, Dynamic SE, Dynamic HSE en Autobiography. Wil je iets bijzonders, dan kun je tijdens het eerste productiejaar kiezen voor de First Edition. De orderboekjes zijn alvast geopend.

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy