vrijdag, 06 mei 2022

Nu toch nog een diesel kopen kan best interessant blijken

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nu toch nog een diesel kopen kan best interessant blijken © Volkswagen AG
Terwijl kopers vandaag erg onzeker zijn over de te kiezen brandstof voor hun volgende auto zou het best kunnen dat wie vandaag nog een diesel koopt daar een goede zaak mee doet.


Uit door Febiac vrijgegeven cijfers blijkt dat het aandeel van de ooit zo populaire diesels in het eerste kwartaal van dit jaar teruggevallen is naar niet meer dan 18,7 procent van het totaal aantal inschrijvingen, waar dat over heel 2021 nog 23,7% bedroeg en in 2020 32,9%. 

Er worden dus steeds minder diesels ingeschreven, wat het gevolg is van de hogere BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen, van de lagere fiscale aftrekbaarheid, de hogere CO2-bijdrage en het hogere Voordeel van Alle Aard, maar ook van de onzekerheid over de herverkoopwaarde van auto’s met een zelfontbrander, nu de fiscaliteit van auto’s met een verbrandingsmotor -alvast voor bedrijven en zelfstandigen- vanaf half 2023 snel onaantrekkelijk wordt, ten gunste van elektrische voertuigen.

Diesel onterecht benadeeld t.o.v. benzine

Dat diesels door de overheid benadeeld worden in vergelijking met auto’s met een benzinemotor was ooit terecht, omdat oudere diesels meer vervuilen dan oudere benzinewagens. Vandaag is dat echter helemaal niet langer het geval, want alle diesels die je vandaag nieuw kan kopen voldoen aan de recentste Euro 6d-norm, waarbij de uitstoot van vervuilende stoffen niet alleen laag tot onbestaand is, maar bovendien op geen enkele manier nog hoger ligt dan die van benzinemotoren die aan die nieuwe norm voldoen.

Bovendien stoten diesels door hun lagere verbruik minder CO2 uit dan benzines en zijn ze vanuit klimaatoogpunt dus de betere keuze van de twee.

Op milieu- en klimatologisch vlak is er dus eigenlijk een enkele reden te bedenken waarom men voor geen nieuwe diesel meer BIV of verkeersbelasting zou moeten betalen dan voor een nieuwe benzine. Ook de lagere fiscale aftrek, de hogere CO2-bijdrage en het hogere VAA waar diesels aan onderworpen worden is dus onterecht, als je ze vergelijkt met benzines.

Restwaarde van diesel zou kunnen meevallen

Vandaag worden dus nog maar weinig diesels verkocht, onder meer ook omdat in het kader van het voorgaande twijfels zijn ontstaan over de herverkoopwaarde ervan binnen enkele jaren. Wie zal immers nog een tweedehandse diesel willen kopen?

Die dalende populariteit van de diesel lijdt dus tot een kleiner aantal ingeschreven zelfontbranders, wat binnen enkele jaren ook zal zorgen voor een veel kleiner aantal tweedehandsexemplaren op de markt. Wie tegen dan een tweedehandse dieselauto zoekt zal nog maar weinig keuze hebben. En de wet van vraag en aanbod, die ons leert dat schaarste zorgt voor stijgende prijzen, zorgt er dan mogelijk voor dat dat kleinere aantal diesels meer gaat opbrengen dan initieel gedacht.

In die zin zou het dus best kunnen dat de autokoper die vandaag doorzet en toch nog voor een dieselauto kiest dat binnen vier of vijf jaar vertaald zal zien in een beter dan verwachte herverkoopwaarde.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy