woensdag, 27 april 2022

Mercedes-AMG C 43 4Matic: met elektrische turbo en 408 pk

Geschreven door  Dieter Quartier
Mercedes-AMG C 43 4Matic: met elektrische turbo en 408 pk © Mercedes
In navolging van de Mercedes-AMG SL 43 krijgt nu ook de nieuwe instap-AMG in het C-gamma een tweeliter-benzine met vier cilinders ingelepeld. Gedaan dus met de zespitters uit Affalterbach, maar de prestaties zijn niet minder verbluffend.


De intern genaamde M139l (l voor inbouw in lengterichting) is ‘s werelds eerste productiemotor die wordt aangeblazen door een elektrische uitlaatgasturbo. Het innovatieve systeem is een directe afgeleide van de technologie die het Mercedes-AMG Petronas F1-Team al jaren met veel succes toepast in de hoogste klasse van de autosport. 

De nieuwe vorm van turbolading garandeert een bijzonder spontane respons over het hele toerenbereik: een compacte elektromotor brengt de turbine al op snelheid nog voor de uitlaatgassenstroom voldoende krachtig is om enige turbodruk te leveren. Van turbo-lag is met andere woorden geen sprake en de koppelopbouw begint al bij heel lage toerentallen. 

Dubbele injectie en mild hybrid

Een ander opvallend kenmerk is de tweetrapsbenzine-injectie. In de eerste trap wordt de brandstof door bijzonder snelle en precieze piëzo-injectoren met een druk tot 200 bar rechtstreeks in de verbrandingskamers gespoten. In de tweede trap wordt de benzine via het inlaatspruitstuk in de verbrandingskamers verneveld, wat nodig is om het hoge specifieke vermogen van de motor te bereiken.

De innovatieve technologie die is toegepast in de 2,0 liter AMG-viercilindermotor helpt de Mercedes-AMG C 43 4MATIC aan een maximumvermogen van 300 kW (408 pk) bij 6750 t/min. Het maximumkoppel van 500 Nm is beschikbaar bij 5.000 t/min. Afhankelijk van de situatie levert het systeem ook kortstondig een extra boost van 10 kW (14 pk) via de riemaangedreven startgenerator (RSG). 

De tweede generatie RSG werkt als een mild hybrid en zorgt niet alleen voor een tijdelijke vermogensboost, maar ook voor functies als ‘coasting’ (uitrollen) en energierecuperatie voor een maximale efficiëntie. Tegelijkertijd verhoogt de 48V-technologie ook het comfort, aangezien het overschakelen van de start-stopfunctie en de uitrolfunctie bijna onmerkbaar geschiedt.

Hoe snel gaat dat vooruit?

De C 43 4MATIC Berline accelereert vanuit stilstand in slechts 4,6 seconden naar 100 km/h, de C 43 Break heeft een tiende van een seconde meer nodig. De topsnelheid is bij beide modellen elektronisch begrensd op 250 km/h. 
21c0736 005Ter vergelijking: de uitgaande C 43 AMG perst 390 pk uit zijn zespitter van drie liter en heeft 4,7 seconden nodig voor de benchmarksprint (4,8 seconden voor de Break). Het lijkt erop dat Mercedes er echt alles aan gedaan heeft om de nieuwe C 43 nét iets sneller te maken dan zijn voorganger om toch maar geen kritiek te oogsten op de afdanking van twee van de zes cilinders.

Zoals steeds wordt de nieuwe tweeliter trouwens niet alleen volledig ontwikkeld bij AMG, maar wordt hij daar ook volgens het principe ‘One Man, One Engine’ geproduceerd. Daarbij combineert Mercedes-AMG het vakmanschap van zijn hooggekwalificeerde medewerkers met de modernste Industry 4.0-productiemethoden en een hoge mate van digitalisering.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy