
Terwijl Mercedes-Benz ervoor koos om een aparte elektrolimo te ontwikkelen (de EQS) met het oog op maximale energetische efficiëntie, is BMW ervan overtuigd dat klanten op dit niveau (die voornamelijk gechauffeerd worden) vooral maximaal comfort, top-notch infotainment en ruimte willen – en dat je zelfs met een “gewoon” koetswerk en “gewoon” platform even goede prestaties haalt.

Elegant is saai
Over de geslaagdheid van de esthetische insteek lopen de meningen uiteen. Toen wij hem op het podium zagen verschijnen in München tijdens de onthulling, maakte hij op zijn minst een imposante indruk. Kan ook moeilijk anders, met zo’n dramatische neus.



Dat zal met de nieuwe Zeven niet anders zijn. Het F-segment in Europa is bijzonder klein geworden: buiten ministers, diplomaten, koningen en topzakenlui heeft niemand nog interesse in lange sleeën. De styling van de nieuwe 7-Reeks en i7 is dan ook afgestemd op de smaak van de Oriënt en Uncle Sam.
Dubbelzinnig
De nieuwe 7-Reeks en de i7 rusten dus op hetzelfde, flexibele en schaalbare platform. Schaalbaar? Jep: de toekomstige 5-Reeks en i5 zullen op een ingekorte versie ervan staan. De batterijen en de achterste elektromotor van de elektro-7 konden perfect geïntegreerd worden door van er van meet af aan rekening mee te houden bij het ontwerp.
Deze industriële keuze is enigszins vreemd, omdat BMW voor zijn andere vlaggenschip, de iX, wél een geheel eigen platform ontwikkelde, met geavanceerde materialen en structuren om de constructie tegelijk erg stijf en licht te maken. De ingenieurs verzekerden ons trouwens dat de i7 qua onderstel niet verwant is met de iX, al neemt hij er wel de batterijen en de elektromotoren van over.

Ter vergelijking: de Mercedes-Benz EQS 450+ heeft een batterij van 107,8 kWh, verbruikt gemiddeld 17 kWh/100 en haalt 731 kilometer. De bewering van Nota is dus niet correct, al is het toch frappant dat de i7 dicht in de buurt komt van de EQS.
Het zit achterin
Nota noemde de i7 tijdens de presentatie ook “de beste elektrische limousine ter wereld.” Hoe hij die bewering hardmaakt? Om te beginnen beschik je in de i7 over net zoveel binnenruimte, luxe en technologie als in de gewone 7-Reeks (iets wat de EQS niet kan claimen ten opzichte van de S-Klasse; nvdr). De BMW 7 en i7 rusten op één en dezelfde wielbasis, die te vergelijken valt met die van de uitgaande Lange Zeven.

Ook kun je in de i7 net zoveel toeters en bellen krijgen als in de gewone 7. Zonder het expliciet te vermelden, verwees hij ongetwijfeld naar het feit dat de optielijst van de EQS minder uitgebreid is dan die van de S-Klasse.

Voeg daarbij een hoogstaande klankinstallatie en draadloze koptelefoons en voor je het weet sta je in Parijs na vijf afleveringen van je favoriete Netflix-reeks te hebben gebingewatched.
(Zelf)rijdende home cinema
Dit zogenaamde Theatre Screen van 31,3 duim heeft een beeldformaat van 32:9, dat afhankelijk van wat je afspeelt aangepast kan worden naar 16:9 of 4:3. Het biedt een resolutie van 8K en zou probleemloos moeten kunnen streamen dankzij de 5G-connectiviteit.

Star Trek-sfeertje
Doordat de focus zodanig op de achterbank ligt, zou je haast vergeten dat het dashboard van de i7 en 7-Reeks werkelijk state-of-the-art is. Onder het volledig digitale BMW Curved Display bevindt zich een zogenaamde Interaction Bar: een dashboardbrede strook met een kristalachtige aanblik waarin virtuele toetsen discreet zijn weggewerkt.

Voeg daarbij de uitgebreide spraakbedieningsmogelijkheden en de virtuele assistent van dit battleship en je zou je voor minder captain Kirk wanen.
Ook diesel, benzine en plug-inhybride
Initieel komt de Zeven enkel als i7 op de markt. Volgend jaar volgen dan de plug-inhybrides, de benzines (een zes-in-lijn en een V8) en de diesels (zes-in-lijn). De conventionele verbrandingsmotoren zijn vanzelfsprekend mild hybrids met 48 volt-ondersteuning en zetten qua efficiëntie en prestaties weer een stapje voorwaarts. BMW heeft het ook over een M760e en een i7 M70 xDrive: opgekietelde versies dus van de van de plug-inhybride respectievelijk de elektro-7.
Hoeveel deze bolides moeten kosten en hoe de i7 rijdt, dat hopen we je in het najaar te kunnen vertellen.