


Inside out-ontwerp
De urbansphere concept werd door Audi’s designstudio’s in Peking en Ingolstadt ontworpen in nauwe samenspraak met Chinese potentiële klanten die hun eigen wensen weerspiegeld zien in het ontwerp dat voornamelijk op het interieur gericht is.

Grootste Audi ooit
De urbansphere concept is de grootste Audi conceptcar ooit, met zijn enorme lengte van 5,51 meter en breedte van 2,01 meter. Het is vooral de wielbasis van 3,40 meter die daarbij in het oog springt. Het was daarbij niet de bedoeling om zo veel mogelijk stoelen, bergvakken en functionele elementen als mogelijk in het interieur te stouwen, maar wel om er een comfortabele en ruime cocon van te maken. De urbansphere moet meer dan een auto zijn, klinkt het, het is een “experience device”, een toestel om ervaringen mee op te doen.
Derde Audi conceptcar
De urbansphere concept is de derde concept car die Audi bedacht om te tonen hoe het merk premium mobiliteit in de toekomst ziet. Eerder waren er in augustus 2021 al de skysphere concept, een GT-roadster met een variabele wielbasis, en de enkele weken later op de IAA 2021 voorgestelde grandsphere concept, een gestrekte berline met vier plaatsen. Beide modellen beschikken net als de urbansphere concept over level 4-autonomie, waardoor ze zonder bestuurder kunnen rijden. Audi wil die technologie in de tweede helft van dit decennium ook effectief op de markt brengen.
Monovolumestijl – bijzonder voor Audi
De urbansphere concept doet qua stijl wat denken aan wijlen de Mercedes R-Klasse. Dat was ook een atypische, grote auto. Bij de urbansphere concept vallen de antagonistische deuren zonder middenstijl op en kan je ook niet naast het enorme singleframe-rooster en de lichtshow vooraan en achteraan kijken.

Met zijn 5,51 meter is hij nog langer dan de A8L en de wielen van 24 duim zijn de grootste velgen die Audi ooit onder een auto (concept car of niet) plaatste.
Premium Platform Electric
Technisch gezien staat de urbansphere concept op het premium platform electric (PPE) van de VW Group, zoals ook de Grandsphere die trouwens dezelfde aandrijflijn heeft. Die bestaat uit een elektromotor vooraan en een exemplaar achteraan die samen goed zijn voor een vermogen van 295 kW en koppel van 690 Nm en er een vierwielaangedreven auto van maken (quattro). De batterij is 120 kWh groot en zou een rijbereik van tot 750 kilometer mogelijk maken, maar toch ligt de nadruk door het doel van de urbansphere als auto voor de stad niet op het rijbereik. De accu laadt – met dank aan de 800 voltarchitectuur – aan 270 kW op met gelijkstroom.
