woensdag, 06 april 2022

Mercedes-AMG SL43 introduceert viercilinder en elektrische turbo

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes-AMG SL43 introduceert viercilinder en elektrische turbo © Mercedes
Mercedes-AMG breidt het gamma van de nieuwe SL uit met een instapversie. Nuja, met 381 pk en 480 Nm is ook dit een bijzonder krachtig model. Grote première: voor het eerst in zijn bijna zestigjarige geschiedenis krijgt de SL een viercilinder en hij introduceert meteen als eerste ooit een elektrische turbo in een productieauto.


21c0500 006De SL werd initieel voorgesteld met twee dikke V8-motoren maar komt nu op de markt met een basismotorisatie die het met de helft van dat aantal cilinders doet. De SL43 krijgt dus geen zescilinder, zoals de andere “43”-modellen van AMG tot nog toe, maar maakt gebruik van de indrukwekkend efficiënte viercilinder uit de A, GLA en CLA 45 AMG die voor het eerst in een productiewagen onder druk gezet wordt door een elektrische uitlaatgasturbo. Die technologie komt uit de Formule 1 en zorgt voor een onmiddellijke gasrespons over het hele toerentalbereik. De turbo wordt door het 48-voltsysteem van de auto bediend en helpt de SL 43 aan een vermogen van 381 pk (280 kW) en een maximumkoppel van 480 Nm met een kortstondige boost van 10 kW of 14 pk door de door het 48-voltsysteem aangedreven riemaangedreven startgenerator. 

Eerste elektrische turbo

Nooit eerder werd een elektrische turbo toegepast in een productieauto. Het werkingsprincipe ervan is gebaseerd op dezelfde technologie die door het Mercedes-AMG Petronas F1 Team wordt gebruikt. Een ongeveer vier centimeter dunne elektromotor op de as van de turbocompressor drijft die as direct aan en versnelt zo het compressorwiel voordat de uitlaatgasstroom het op conventionele wijze begint aan te drijven.

Daardoor reageert de turbo ogenblikkelijk vanaf een stationair toerental en over het hele toerentalbereik van de motor. Dat moet de rijervaring nog dynamischer maken en verzekert een hoger koppel bij lage toerentallen. Ook wanneer de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt of op de rem trapt, kan de technologie van de elektrische turbocompressor de boostdruk te allen tijde handhaven, wat bij een klassieke turbo niet zomaar kan. 

AMG Speedshift MCT 9G

Opmerkelijk is dat de M139-viercilinder hier in tegenstelling tot bij de compacte Mercedes-AMG-modellen (A, CLA, GLA) niet dwars maar in de lengte werd ingebouwd. Het motorvermogen wordt in de SL in tegenstelling tot bij die andere modellen met dezelfde krachtbron naar de achterwielen versast via een negentrapsautomaat, de AMG Speedshift MCT 9G-transmissie, waarbij MCT staat voor Multi-Clutch Transmission, wat wijst op het gebruik van een dubbele koppeling. Een natte startkoppeling vervangt daarbij de koppelomvormer voor minder gewicht en een snellere reactie op het gas. In de Sport en Sport+-modi heeft de automaat ook een tussengasfunctie voor extra beleving.

De nieuwe SL vervangt in een keer zowel de Mercedes-AMG GT als de Mercedes SL en combineert op een geslaagde manier sportiviteit en comfort. We zijn alvast benieuwd wat de veel lichtere viercilinder op de vooras in combinatie met de achterwielaandrijving van de SL betekent voor het rijgedrag. 

De SL 43 accelereert bij volgas in 4,9 seconden naar de 100 en haalt een top van 275 km/h.

Uiterlijke verschillen

Het exterieurdesign van de SL 43 verschilt in individuele details van de twee achtcilindermodellen. Zo heeft hij bijvoorbeeld andere voor- en achterschorten en ronde in plaats van hoekige dubbele uitlaatsierstukken. De SL 43 staat standaard op 19" lichtmetalen velgen. Als optie is hetzelfde programma als voor de achtcilindermodellen verkrijgbaar: aërodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen velgen met een diameter van 20 of 21 duim die de luchtweerstand door geringe turbulentie verminderen. Er zijn ook 20-inchwielen met kunststof aero-ringen die extra gewicht besparen.

Optionele achterasbesturing

De SL 43 kan als optie met actieve achterassturing worden uitgerust. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen daarbij in tegengestelde richting (tot 100 km/h) of in dezelfde richting (sneller dan 100 km/h) als de voorwielen. Daardoor is de auto wendbaarder bij lage snelheden en stabieler wanneer het snel gaat. 

Momenteel is het nog wachten op een precieze lanceringsdatum of op prijzen, maar dat ook het instapmodel van de SL geen koopje wordt lijdt geen twijfel. Het topmodel SL 63 kost € 197.803, voor de SL 55 moet je minimaal € 167.803 veil hebben dus met wat verbeeldingskracht lijkt het erop dat de SL 43 toch niet voor minder dan € 120.000 te koop zal zijn.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy