dinsdag, 29 maart 2022

Volgende Mercedes-Benz GLC-generatie getest in sneeuw en ijs

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Volgende Mercedes-Benz GLC-generatie getest in sneeuw en ijs © Mercedes
Mercedes-Benz test de volgende generatie van de GLC-SUV momenteel in winterse omstandigheden in het hoge Noorden. Die laatste wintertesten moeten het model op punt stellen voor het dit najaar voorgesteld wordt.


Om de betrouwbaarheid van het model in de moeilijkste weersomstandigheden te testen trekt Mercedes naar haar testlocatie in Arjeplog (Zweden). Met besneeuwde en ijzige wegen, snijdende wind en temperaturen tot min 30 graden is dit de perfecte locatie voor de zware wintertests waar het merk de effecten van extreme kou op het rijgedrag, de ergonomie, het warmtemanagement en het interieurcomfort onderzoekt en daarmee de resultaten van de ‘digitale ontwikkeling’ in reële rijomstandigheden valideert.

Het speciaal voor wintertests opgezet testcentrum in Lapland, in het noorden van Zweden, biedt uitgebreide testmogelijkheden, met hellingen met stijgingspercentages tot 20 procent, testbanen met wisselende gripniveaus, een handlingparcours en slipbanen op bijna puur ijs. 

Tijdens deze definitieve tests worden de laatste details ter plekke geanalyseerd door de engineers, in nauw overleg met de relevante ontwikkelingsafdelingen. Als de GLC alle tests met goed gevolg doorstaat, wordt de start van de productietests bevestigd. Tegelijkertijd worden als onderdeel van een gedetailleerd duurtestprogramma met diverse GLC’s meerdere 100.000 km’s in een time-lapse afgelegd in verschillende duurtests. Parallel hieraan worden auto’s uit de lokale productie in China getest, zodat ook die aan de hoge kwaliteitsstandaard van Mercedes-Benz voldoen.

More electric than ever

Met meer dan 2,5 miljoen verkochte eenheden sinds 2008 is de GLC (inclusief zijn voorganger, de GLK) een succes. Sinds enkele jaren is de GLC zelfs de bestverkochte modelserie van Mercedes-Benz tot nu toe. In het najaar van 2022 komt Mercedes met de derde generatie GLC die de technische highlights van de huidige S- en C-Klasse overneemt. Van het infotainment en een digitaal interieur tot de Airmatic-ophanging en achterasbesturing, plus benzine- en dieselmotoren die 100 procent geëlektrificeerd zijn. De GLC wordt ook verkrijgbaar als plug-in hybrid die meer dan 100 km puur elektrisch af kan leggen emissievrij offroad kan rijden. 

Net als de S-Klasse en de C-Klasse wordt de nieuwe GLC geleverd met de tweede generatie van het MBUX-infotainmentsysteem (Mercedes-Benz User Experience) dat hier onder meer een speciaal offroad-menu en augmented reality omvat. Daarbij worden aanvullende aanduidingen, bijvoorbeeld huisnummers, virtueel in het videobeeld van de omgeving op het centrale display geplaatst en worden ook verkeerslichten weergegeven.

Eveneens nieuw is de optionele transparante motorkap als onderdeel van de 360°-camera die bij selectie van het rijprogramma ‘Offroad’ het echte zicht op de grond onder de voorzijde op het centrale display toont, gecombineerd met een virtuele weergave van de rijstrook op basis van de actuele stuurhoek

100 procent hybride

De GLC krijgt een viercilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.999 cm3, vermogens tot 190 kW en koppelwaarden tot 400 Nm en zal ook verkrijgbaar zijn met een viercilinder diesel van twee liter met vermogens tot 195 kW, een maximumkoppel van tot 550 Nm en, afhankelijk van het vermogen, met een of twee turbo’s. 

Alle motoren zijn geëlektrificeerd met een in de transmissie geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie met een vermogen van 17 kW en 250 Nm koppel in combinatie met een 48V-boordnet.

Ook de plug-in hybrids (twee benzines, één diesel) zijn gebaseerd op beide motoren. De elektromotor van de vierde generatie is geïntegreerd in de automatische transmissie. Het vermogen en koppel van de elektromotor bedragen respectievelijk 100 kW en 440 Nm.

Met een elektrische actieradius van meer dan 100 km volgens de WLTP-methode komen de plug-inhybrids van de GLC bovengemiddeld ver voor vierwielaangedreven SUV’s.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy