woensdag, 02 maart 2022

Schitterende Polestar O2-concept car voorbode van eerste elektrische cabrio

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Schitterende Polestar O2-concept car voorbode van eerste elektrische cabrio © Polestar
Polestar stelde zopas zijn tweede concept car voor, de O2. Dat is een op de Precept-concept car gebaseerde 2+2 coupé-cabrio die mogelijk de eerste elektrische cabriolet zou kunnen worden, als hij op de markt zou komen.



Polestar O₂ batch A 13Van de vorig jaar getoonde Precept concept car zal binnenkort een productieversie afgeleid worden, één van de drie nieuwe auto’s die het merk tussen vandaag en 2024 zal lanceren. Of deze op de Precept gebaseerde O2 ook in productie zal gaan is momenteel onduidelijk, maar wat ons betreft mag hij er zeker komen, en liefst met zo weinig mogelijk designwijzigingen ten opzichte van dit studiemodel, dat er bijzonder begeerlijk uitziet.

De O2 moet een nieuwe definitie geven aan sportieve roadsters in het elektrische tijdperk, stelt Polestar. Volgens Polestar-CEO Thomas Ingenlath, waarmee we gisteren een exclusief gesprek hadden is het “een voorproefje van wat we kunnen ontwerpen en ontwikkelen met het talent en de technologie die we in huis hebben.”

Precept-designtaal

Designmatig is de O2 alvast een schot in de roos. Hij neemt de designtaal van de Precept over en combineert een lage en brede carrosserie met een 2+2-cabine met twee ruime plaatsen voorin en noodzitjes achterin. De overhangen zijn minimaal en de wielbasis is lang, wat hem de look van een sportwagen geeft. De aerodynamica zorgt voor een zo groot mogelijk rijbereik door vervormde designelementen die de luchtstroom over de wielen en de flanken verbeteren. Ook de achterlichten fungeren als luchtwieken om de turbulentie achter de auto te verminderen.

De O2 staat op een op maat gemaakt gelast aluminiumplatform dat is overgenomen van de toekomstige Polestar 5 en intern ontwikkeld werd door het R&D-team van Polestar in het Verenigd Koninkrijk. 

Duurzaam

Polestar wil met de O2 ook tonen hoe het merk vooruitgang boekt qua duurzaamheid. Zo komt een nieuw thermoplastisch monomateriaal uitgebreid aan bod in het interieur. De term “monomateriaal” verwijst naar het gebruik van een enkel basismateriaal om verschillende onderdelen te produceren. Daarbij wordt voor alle zachte onderdelen van het interieur (schuim, lijm, 3D-breisels en niet-geweven laminering) enkel gerecycleerd polyester gebruikt, wat voor een makkelijkere recyclage zorgt en ook voor minder gewicht en afval.
Polestar O₂ batch A 19In het chassis worden verschillende soorten aluminium gebruikt die elk een eigen label hebben, voor een effectievere recyclage en hergebruik. Hoogwaardig aluminium wordt als zodanig gemerkt zodat het ook opnieuw als hoogwaardig aluminium hergebruikt kan worden. Hetzelfde geldt voor de andere soorten aluminium in de auto.

Drone als ultiem gadget

Terwijl de O2 wat ons betreft zo in productie mag gaan, zal alvast één item van de concept car ongetwijfeld ontbreken op een productieversie: de cinematische drone. De concept car beschikt namelijk over een autonome cameradrone die achteraan de achterbank geïntegreerd is en via het kofferdeksel kan opstijgen wanneer de auto rijdt om bij snelheden tot 90 km/h volledig autonoom rond de auto te vliegen en hem te filmen tijdens de rit. Na het filmen keert de drone autonoom terug naar de auto en kan de opname worden bewerkt en gedeeld vanaf het centrale display van de auto. Ubercool, maar niet meteen realistisch.

Geen technische details

Net als bij de Precept geeft Polestar ook voor deze O2 geen info over de aandrijflijn of batterij. We kunnen wel rekenen op flitsende acceleraties, als topmodel van het gamma, en op een grote batterij die een rijbereik van meer dan 500 WLTP-kilometers mogelijk moet maken.

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy