maandag, 28 februari 2022

Duitsland en Italië zeggen “neen” tegen einde verbrandingsmotor vanaf 2035

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Duitsland en Italië zeggen “neen” tegen einde verbrandingsmotor vanaf 2035 © Yamaha
Lang niet iedereen is gewonnen voor het voorstel van Europa om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 te verbieden. Duitsland sprak zich daarover zopas duidelijk uit en stelde dat er nog plaats moet zijn voor verbrandingsmotoren op synthetische brandstoffen, terwijl ook Italië zeer kritisch is voor het Europese voorstel en meerdere constructeurs doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe motoren. Kan het einde van de verbrandingsmotor in Europa nog afgewend worden?


De Duitse minister van verkeer, Volker Wissing, zei tijdens een bijeenkomst van Europese landen in de buurt van Parijs dat hij zich niet kan vinden in het voorstel van de Europese Commissie om de verkoop van nieuwe diesel- en benzineauto's vanaf het midden van het volgende decennium stop te zetten. 

Hij stelde verbrandingsmotoren ook na 2035 te willen toestaan, met de belangrijke nuance dat Duitsland de verkoop van nieuwe verbrandingsauto's alleen zou moeten toelaten "als de motoren uitsluitend met synthetische brandstoffen kunnen worden aangedreven."

Het is intussen bekend dat synthetische brandstoffen compatibel kunnen zijn met klassieke diesel- en benzinemotoren en het dus mogelijk zouden kunnen maken om de uitstoot terug te dringen zonder op korte termijn afstand te moeten doen van de verbrandingsmotor, waardoor ook in regio’s zonder uitgebreide laadinfrastructuur voor (bijna) emissieloze mobiliteit gezorgd kan worden. 

Volgens de Duitse minister "kunnen we voor de toekomst niet alleen vertrouwen op elektrische of waterstofmobiliteit" en "moeten we technologisch neutraal blijven". 

Technologische neutraliteit

Ook de Italiaanse Minister van Ecologische Transitie, Roberto Cingolani, pleit voor die technologische neutraliteit. Hij zei vlak voor nieuwjaar dat de toekomst van de auto niet alleen volledig elektrisch kan zijn. In december vorig jaar zei hij letterlijk dat in het proces van geleidelijke stopzetting van het in gebruik nemen van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035 en lichte bedrijfsvoertuigen tegen 2040  alle functionele oplossingen voor het koolstofvrij maken van het vervoer moeten worden toegepast in een logica van technologische neutraliteit, waardoor niet alleen elektrische voertuigen, maar ook het potentieel van waterstof wordt versterkt, en tevens - voor de overgang - de essentiële rol van biobrandstoffen wordt erkend, waarvoor Italië een ultramoderne binnenlandse bevoorradingsketen aan het opbouwen is.”

Cingolani zegt verder: "Ik ben de afgelopen maanden tegen leidinggevenden van de Europese automobielindustrie gaan zeggen dat een hybride van de laatste generatie, zelfs een mild-hybride, een extreem laag emissieniveau kan bereiken, wanneer de prestaties beperkt blijven". "In ieder geval moet de overgang over een lange periode worden bekeken. Te veel nadruk leggen op de elektrische auto leidt tot onevenwichtigheden op het gebied van grondstoffen en op het vermogen van een land om in de industrie zelfvoorzienend te zijn. Het is een punt dat niet moet worden geïdeologiseerd "

In september vorig jaar kondigde Italië aan dat het in gesprek is met de Europese Commissie over een mogelijke vrijstelling van de regel voor de supercarbouwers van het land. 

Ook Toyota is overtuigd, laat waterstof-V8 ontwikkelen door Yamaha

De visie van de Italiaanse minister strookt trouwens volledig met die van Toyota-CEO Akio Toyoda, die stelt dat de juiste oplossing voor de mobiliteit van de toekomst niet exclusief op elektrische auto’s gebaseerd kan zijn.

Toyota gaf Yamaha een vijftal jaar geleden al de opdracht om een V8-motor met een cilinderinhoud van 5 liter te bouwen die op waterstof draait, om op die manier de toekomst van verbrandingsmotoren te onderzoeken. De waterstof-V8 was vorig jaar klaar en is gebaseerd op de benzine-V8 uit de Lexus RC F. Yamaha paste de injectoren, cilinderkoppen, inlaat en heel wat meer aan. De waterstof-V8 levert 450 pk en 540 Nm aan koppel en doet daarmee amper onder voor de benzineversie. Ook zijn soundtrack is fantastisch, stelt Yamaha.

BMW blijft ook verbrandingsmotoren ontwikkelen

Ook bij BMW is men overtuigd dat nieuwe verbrandingsmotoren nog heel wat jaren nodig zullen zijn naast elektromotoren. BMW’s R&D-chef Frank Weber zei daarover aan Auto, Motor & Sport dat BMW nog heel wat jaren zal blijven investeren in het ontwikkelen van moderne en efficiënte benzine- en dieselmotoren.

Weber zegt dat er in de toekomst een geheel nieuwe generatie motoren zal komen, ook zes- en achtcilinders. Hij stelt grotere brandstofbesparingen voor de zescilindermotoren dan voor welke voorgaande generatie motoren dan ook in het vooruitzicht. Met die efficiënte benzine- en dieselkrachtbronnen met hun uitzonderlijk lage CO2-uitstoot, zegt Weber, zal BMW een oplossing blijven bieden voor iedereen die nog niet klaar is, of niet in staat is, om met een elektrische auto te rijden.

Het mogelijke Europese verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 is momenteel nog geen wet maar wel een voorstel, dat onderworpen is aan een lang goedkeuringsproces en de goedkeuring van de EU-leden. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy