donderdag, 24 februari 2022

Stationaire opslag: dit is waarom elektrische auto’s noodzakelijk zijn

Geschreven door  Dieter Quartier
Stationaire opslag: dit is waarom elektrische auto’s noodzakelijk zijn © Groupe Renault
Als we willen afstappen van steenkool, gas en olie voor onze energieproductie, moeten we massaal overschakelen op elektrische auto’s. Zij vormen immers de sleutel voor de opslag van wind- en zonne-energie, waarvan de productie sterk fluctueert, legt Renault uit.


Elke dag, elke seconde gebruiken we energie. Om ons te verplaatsen, te communiceren, ons te verwarmen ... Wereldwijd is dat verbruik nog altijd sterk afhankelijk van fossiele brandstoffen. Volgens het Internationale Energieagentschap (IEA) nemen steenkool, gas en olie momenteel nog 80 procent van de wereldwijde energieproductie voor hun rekening. Maar in tegenstelling tot zonne- en windenergie zijn deze fossiele brandstoffen niet onuitputtelijk. 

De transitie naar hernieuwbare energie brengt heel wat uitdagingen met zich mee. De grootste challenge? Het feit dat de productie ervan niet constant is. Daar biedt stationaire opslag echter een oplossing voor.

Fluctuerende productie

Windmolens zijn goed als de wind waait en zonnepanelen als de zon schijnt, maar je hebt er weinig of niets aan wanneer er niet de minste bries is, de hemel vol wolken hangt of wanneer de nacht valt.

Energieopslag maakt het mogelijk om deze schommelingen op te vangen. Bij productiepieken wordt een reserve opgebouwd, die dan tijdens productiedalen wordt vrijgegeven. Deze opslag wordt ‘stationair’ genoemd wanneer ze wordt uitgevoerd in vaste batterijreservoirs. Deze kunnen worden opgebouwd op basis van batterijen van elektrische auto’s.

Wanneer een batterij van een elektrisch voertuig na verloop van tijd niet meer over voldoende vermogen beschikt, kan ze een tweede leven krijgen als opslagbatterij voor elektriciteit. Deze toepassing is minder belastend voor de batterij en stelt minder eisen op het vlak van energiedichtheid en vermogen. Je hebt wel heel wat accu’s nodig om de schaal voldoende te vergroten. Vandaar: hoe meer EV’s er vandaag op de weg worden gezet, hoe meer we daar morgen van kunnen profiteren onder de vorm van opslagcapaciteit voor hernieuwbare energie.

Hoe meer EV’s, hoe beter

Er zijn trouwens al batterijparken. Advanced Battery Storage is het grootste stationaire energieopslagsysteem dat ooit in Europa werd ontwikkeld op basis van batterijen uit elektrische voertuigen. De batterijen worden gegroepeerd in containers (30 tot 60 batterijen per container) die onderling verbonden worden en aangesloten zijn op het elektriciteitsnet. Elke container vertegenwoordigt een capaciteit van 1 MWh (megawattuur), wat overeenkomt met het trimestriële elektriciteitsverbruik van een gemiddeld gezin. 

Op termijn zal de opslagcapaciteit van Advanced Battery Storage 70 MWh bedragen. Dat is het equivalent van het dagelijkse verbruik van een stad met 5.000 huishoudens.  

In een tijd waarin de strijd tegen de klimaatopwarming ons noopt om meer hernieuwbare energie te gebruiken, blijkt stationaire opslag – en batterijen van elektrische wagens in het bijzonder – een belangrijke troef te zijn om de energietransitie te bevorderen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy