dinsdag, 22 februari 2022

VW ID. Buzz: bijna klaar (en een gegarandeerd succes)

Geschreven door  Dieter Quartier
VW ID. Buzz: bijna klaar (en een gegarandeerd succes) © Volkswagen
Vijf jaar na de presentatie van de conceptcar is het zover: de “elektrische Transporter van de 21ste eeuw” wordt binnenkort losgelaten op het publiek. Dat wordt alvast warm gemaakt met nog wat teaserfoto’s van gemaskeerde prototypes, die Europa doorkruisen bij wijze van laatste praktijktest.

 

DB2022AU00042 smallDe vloot van preproductiemodellen rijdt van Barcelona over Parijs, Londen, Amsterdam, Kopenhagen, en Hamburg naar Hannover. Kai Grünitz, verantwoordelijke voor de voertuigontwikkeling bij Volkswagen Bedrijfsvoertuigen: “Voordat we de serieproductie van de ID. Buzz opvoeren, leveren deze concluderende tests met voertuigen, die nagenoeg overeenstemmen met de uiteindelijke productieversie, ons absoluut noodzakelijke conclusies om de laatste hand te leggen.”

De ID. Buzz komt er initieel in twee versies: een vijfzitter en een bestelwagen, Cargo genaamd. Op termijn volgen varianten met meer zitplaatsen en allicht ook andere koetswerktypes. De ID. Buzz neemt in elk geval duidelijk de stijlelementen over van de legendarische T1, de oorspronkelijke Bulli. Kijk maar naar de extreem korte koetswerkoverhangen, een onklopbare verhouding binnenruimte-buitenafmetingen, de klassieke indeling van het koetswerkdesign in een onderste en bovenste gedeelte en het typische gezicht met zijn V-vorm. En net zoals de oorspronkelijke Bulli beschikt ook de ID. Buzz over achterwielaandrijving.

Technische basis van de ID.4

Beide ID. Buzz-versies krijgen een lithium-ionbatterij met een bruto energiecapaciteit van 82 kWh (netto: 77 kWh). De batterij voorziet een 150 kW sterke elektromotor van energie. Klinkt bekend? Kan kloppen: de technologie werd overgenomen van de ID.4. Er zou ook een versie met grote batterij volgen – er wordt gewag gemaakt van 111 kWh. Het zou ons ook niet verwonderen mocht deze versie worden aangeboden een extra elektromotor op de vooras – een ID. Buzz 4Motion, met andere woorden.

In de toekomst kan de ID. Buzz over een “Plug & Charge”-functie beschikken. Je moet dus niet meer badgen aan een snellaadpaal – gewoon de kabel insteken in de CCS-poort en de laadpaal herkent de auto, om vervolgens het laadproces op te starten. Ook spreekt VW over bidirectioneel opladen. Daardoor kun je de ID. Buzz in de toekomst als energiebuffer voor je zonnepanelen gebruiken, bijvoorbeeld. ’s Avonds stroom nodig? Dan tap je die toch gewoon af van je eBulli!

De ID. Buzz wordt op 9 maart onthuld. De eerste exemplaren worden na de zomer in de showrooms verwacht. Ons buikgevoel zegt dat dit een kaskraker wordt voor VW. Veel zal natuurlijk afhangen van de prijs – en het rijbereik.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy