woensdag, 16 februari 2022

Mercedes-AMG breidt sportief elektroaanbod uit met EQE 43 4MATIC en EQE 53 4MATIC+

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes-AMG breidt sportief elektroaanbod uit met EQE 43 4MATIC en EQE 53 4MATIC+ © Mercedes
De EQE 43 4MATIC is het instapmodel van de elektrische Mercedes-AMG’s. De EQE 53 4MATIC+ legt de nadruk op nog meer sportiviteit en rijdynamiek. Beiden hebben ze twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Met tot 687 pk en 1.000 Nm zijn de vermogens- en koppelwaarden indrukwekkend.



De elektrische aandrijflijn (eATS) - met een permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM) op elk van de assen van de AMG-EQE’s maakt een volledig variabele vierwielaandrijving mogelijk die de aandrijfkracht onder alle rijomstandigheden optimaal op het asfalt overbrengt. Het vermogen van de EQE 43 4MATIC bedraagt 350 kW (476 pk) en het maximumkoppel 858 Nm. De EQE 53 4MATIC+ levert normaal gezien 460 kW (626 pk) en 950 Nm maar drijft dat verder op tot 505 kW (687 pk) en 1.000 Nm met het optionele AMG Dynamic Plus-pakket met boostfunctie.

De “43” trekt in 4,2 seconden op naar 100 km/h (op voorwaarde dat de batterij minimaal halfvol is), de “53” doet over dezelfde oefening 3,5 seconden zonder AMG Dynamic Plus-pakket en 3,3 seconden met dat pakket. Voor die prestaties vereist de “53” wel minimaal 70 procent batterijlading. De topsnelheid van de “43” is begrensd op 210 km/h, zonder AMG Dynamic Plus-pakket haalt de “53” 220 km/h, met dat pakket 240 km/h.

Batterij van 90,6 kWh

Beide modellen zijn uitgerust met een 328 volt high-performance lithium-ionaandrijfbatterij met een bruikbare energie-inhoud van 90,6 kWh. Bij de rijprogramma’s Sport en Sport+ ligt de nadruk op het leveren van prestaties, in de Comfort-rijstand op de actieradius. 

Updates voor het accumanagementsysteem kunnen over-the-air geinstalleerd worden. 

De accu kan met gelijkstroom met maximaal 170 kW worden opgeladen. In dat geval kan in slechts 15 minuten voor 180 kilometer (WLTP) aan stroom worden geladen. Thuis of bij openbare laadstations via wisselstroom kan worden geladen met 11 kW of optioneel 22 kW. 

De accu kan ook worden opgeladen door middel van energieterugwinning met behulp van recuperatie. Het terugwinningsvermogen kan oplopen tot 260 kW. De bestuurder kan het recuperatieniveau via schakelaars op het stuurwiel in drie stappen aanpassen. Hierbij zijn rijden met één pedaal en gecombineerd remmen tot stilstand mogelijk in de recuperatiestanden D en D-.

Het nog niet officieel gehomologeerde rijbereik bedraagt 462 tot 533 kilometer voor de “43” en 444 tot 518 kilometer voor de “53”. Leeg wegen beide modellen een flinke 2.525 kg.

Volledig variabele vierwielaandrijving en AMG Ride Control+-onderstel

De aandrijfkracht wordt op de weg overgebracht door de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC (EQE 43) of 4MATIC+ (EQE 53). In tegenstelling tot vroeger staat de ‘+’ in 4MATIC+ niet alleen voor de volledig variabele vierwielaandrijving waarover de EQE 43 en EQE 53 beschikken, maar ook voor extra prestaties en dynamiek in de EQE 53. In beide modellen verdeelt het systeem het aandrijfkoppel afhankelijk van de rijsituatie continu tussen de voor- en achteras. In vergelijking met een mechanische vierwielaandrijving zorgt het EV-specifieke systeem voor een snellere reactie. De koppelverdeling is afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma: in de ‘Comfort’-modus ligt de nadruk op maximale efficiëntie, terwijl in de ‘Sport’- en ‘Sport+’-standen het koppel meer naar achteren wordt gestuurd.

De AMG Ride Control+-luchtvering met adaptief instelbare demping is gebaseerd op een vierarmige vooras en een multilink-achterwielophanging. Beide hebben AMG-specifieke wieldraagarmen, veerpoten en stabilisatorstangen met een hogere stijfheid. De basiskenmerken komen overeen met de ophanging van de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé, maar de set-up is aangepast voor de AMG EQE. 

De adaptief instelbare demping maakt gebruik van twee traploos regelbare drukbegrenzingskleppen die zich buiten de demper bevinden en de dempingskracht nog nauwkeuriger aan de verschillende rijomstandigheden en rijprogramma’s aanpassen. De ene klep regelt de reboundfase, oftewel de kracht die wordt opgewekt wanneer het wiel terugveert; de andere klep regelt de compressiefase wanneer het wiel wordt samengedrukt. De rebound- en compressiefase worden onafhankelijk van elkaar geregeld. 

Verder beschikken deze EQE’s over een intelligente niveauregeling, die een betere aerodynamica en een lager stroomverbruik mogelijk maakt en over speciale banden, die speciaal zijn afgestemd op de karakteristiek van de volledig elektrische AMG Performance-modellen.

Achterasbesturing

Beide EQE-modellen hebben achterasbesturing met een stuurhoek van maximaal 3,6 graden. Bij snelheden onder 60 km/h sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Dit maakt de Mercedes-AMG EQE dynamisch, lichtvoetig en wendbaar. Het effect is vooral merkbaar bij het nemen van een bocht, het snel wisselen van richting en het manoeuvreren op lage snelheid. Bij snelheden boven 60 km/h sturen de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. De daaruit voortvloeiende virtueel verlengde wielbasis biedt een grotere rijstabiliteit en rijveiligheid op hoge snelheden en bij snelle rijstrookwisselingen of plotselinge uitwijkmanoeuvres.

AMG Dynamic Select rijprogramma’s

De rijeigenschappen kunnen door de bestuurder met een druk op de knop worden aangepast door de vijf AMG Dynamic Select-rijprogramma's ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘Individual’. Belangrijke parameters zoals rij- en performance-eigenschappen, onderstelinstellingen, AMG Dynamics met onder andere de stuurkoppelkarakteristiek en AMG Sound Experience worden aangepast aan de hand van het gekozen rijprogramma. Het maximale aandrijfvermogen kan in het rijprogramma Sport+ of in alle rijprogramma’s met kick-down worden opgeroepen. In de andere rijprogramma’s (behalve Sport+) wordt het maximumvermogen aangepast om de efficiëntie te verhogen en het verbruik te verlagen.

AMG Sound Experience

Met behulp van speciale luidsprekers, een bas-actuator en een klankgenerator zorgt het audiosysteem voor een speciale klankbeleving. Dit wordt gerealiseerd door het programma ‘Authentic’ en het optionele programma ‘Performance’ (op de EQE 53 AMG met Dynamic Plus-pakket). Beide zijn verkrijgbaar in drie varianten: ‘Balanced’, ‘Sport’ en ‘Powerful’. De tonaliteit en intensiteit van deze AMG Sound Experience worden zowel aan de binnen- als de buitenzijde afgestemd op de rijsituatie, het gekozen rijprogramma of de wensen van de bestuurder.
2022 01 14 image 21c0616 017

Karakteristieke AMG-styling

Met hun one bow-lijnenspel en cab-forward fastbackdesign zien de nieuwe Mercedes-AMG EQE-modellen er anders uit dan Mercedessen met een verbrandingsmotor. Het exterieurdesign onderscheidt zich daarbij door karakteristieke AMG-elementen.
2022 01 14 image 21c0616 016De voorzijde heeft een AMG-specifieke zwarte paneelgrille met verticale stijlen in chroom, geïntegreerde Mercedes-ster en het opschrift ‘AMG’. De standaard Digital Light-koplampen zijn bij het openen en afsluiten van de auto voorzien van een speciale AMG-projectie. De vormtaal wordt voortgezet in de voorbumper die in de carrosseriekleur is gespoten. Een contrast daarmee vormt de voorskirt in het typische AMG-A-vleugeldesign, die in hoogglans zwart is uitgevoerd en met chroom is afgewerkt. Dezelfde look kenmerkt de frontsplitter in hoogglans zwart met verchroomde sierlijsten en flics en vinnen aan de optische luchtinlaten. Daarnaast zijn er links en rechts luchtroosters in hoogglans zwart. AMG-instaplijsten in hoogglans zwart, de achterskirt in carrosseriekleur met een aerodynamisch geoptimaliseerde diffuser en de grotere achterspoiler ronden het uiterlijk af. 
2021 07 25 image 21c0617 033Aan de binnenkant is het van de EQS gekende Hyperscreen optioneel verkrijgbaar. Dat heeft op deze versies extra AMG-functies.

Na de performance-hybriden en de volledig elektrische AMG-modellen op basis van het EVA2-platform volgen in de niet al te verre toekomst ook stand-alone elektrische modellen van AMG. Deze zijn gebaseerd op AMG.EA, het nieuwe, volledig in eigen huis ontwikkelde platform van Mercedes-AMG.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy