vrijdag, 04 februari 2022

Ook Franse Tesla Superchargers voor niet-Tesla-rijders toegankelijk

Geschreven door  Dieter Quartier
In een tweede fase van het pilootproject om Superchargers open te stellen voor EV’s van een ander merk ontgrendelt Tesla nu 16 Franse snellaadstations, waaronder eentje dicht bij de Belgische grens.


In 2021 kondigde de Californische EV-bouwer aan dat het stilaan zijn Superchargernetwerk ging openstellen voor het grote publiek, lees: de eigenaren van elektrische auto’s van een ander merk. Dat zou enerzijds het rendement van de stations kunnen opkrikken (nice for Tesla) en anderzijds de overgang naar elektrisch rijden een stuk kunnen faciliteren in Europa (nice for the planet). Het gebrek aan snelladers is immers een struikelblok voor vele potentiële EV-kandidaten.

In november vorig jaar werd in de eerste fase van een proefproject een aantal Superchargerstations in Nederland opengesteld voor niet-Tesla-rijders. Bedoeling van het project is om ervaring op te doen en eventuele problemen op te lossen vóór de verdere uitrol. Vandaag breekt de tweede fase van het project aan: in Frankrijk worden 16 Superchargerstations ontgrendeld. Eentje daarvan bevindt zich in Valenciennes. Ook in Noorwegen zijn enkele stations niet langer het privilege van Tesla-rijders.

Hoe gebruik je deze Superchargers?

Eerst moet je een Tesla-account aanmaken in de Tesla-app. Daaraan moet je een betaalmethode koppelen (bijvoorbeeld je kredietkaart). Vervolgens kun je in de app de optie “Laad je niet-Tesla” kiezen om een station te vinden dat je kunt gebruiken. Daar aangekomen selecteer je via de app de laadpaal die je wil gebruiken en druk je op “Start laden”. Klaar met laden? In de app zie je de toets “Stop laden”. Klaar is Kees.

Belangrijke opmerking: je auto moet wel voorzien zijn van een CCS-plug. De meeste EV’s zijn met dit type connector uitgerust – enkel de Nissan Leaf, NV-200 en Lexus UX300e niet. Zij doen een beroep op de Japanse ChaDeMo-standaard, die niet compatibel is met Tesla’s Superchargers. Ook goed om weten: Tesla hanteert een zogenaamde “idling fee”. Blijf je aan de paal hangen terwijl je auto al opgeladen is, krijg je de rekening gepresenteerd.

Hoeveel betaal je?

De officiële communicatie op de Tesla-website luidt: “De prijzen voor niet-Tesla-bestuurders weerspiegelen de extra kosten voor het opladen van een breed gamma voertuigen en de aanpassingen aan onze sites om deze voertuigen te kunnen ontvangen. De tarieven variëren per site, en u kunt de laadprijzen bekijken in de Tesla-app. De prijs per kWh om te laden kan verlaagd worden met een Tesla-lidmaatschap.”

In de praktijk moet je rekenen op zo’n € 0,60 per kWh. Als je een Tesla-lidmaatschap neemt, betaal je een vaste abonnementskost van € 12,99 per maand en profiteer je van een verlaagd tarief van € 0,24 per kWh. Dat is goedkoper dan de tarieven die concurrent Ionity hanteert. €0,24 per kWh is zelfs minder duur dan de prijs die je aan een gewone laadpaal in België betaalt. Die bedraagt immers al snel € 0,35 per kWh.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy