Grote plug-inhybride SUV’s zijn bijzonder in trek in ons land. De gegoede zelfstandige kan zich door de gunstige fiscaliteit trakteren op een riante premium-cross-over, die dan wel vlotjes 90k kost maar wel tussen de 95 en de 100 procent aftrekbaar is. Ook het voordeel van alle aard is in verhouding peanuts.
De premiummerken verkopen ze maar wat graag. Er zit een mooie marge op de verkoopprijs en bovendien drukt zo’n PHEV de gemiddelde vlootuitstoot van de constructeur, die daarop wordt afgerekend door Europa. Audi moest dan ook met lede ogen toezien hoe concurrenten BMW, Mercedes-Benz, Volvo en Land Rover samen duizenden dikke SUV’s aan de man brachten in 2020 en 2021.
Drieliter-benzine en 14.4 kWh netto
De “vier ringen” hadden zelf immers geen interessant aanbod meer in dit segment sinds 2018. De Q7 3.0 TDI e-tron verdween dat jaar met de stille trom om pas in 2020 vervangen te worden door de Q7 55 en 60 TFSI e. Die deden echter een beroep op een 3-literbenzine gekoppeld aan een in verhouding te kleine batterij om onder de 50 g/km te duiken. Idem voor de Q8.

Q8 60 TFSI e valt uit de boot
Door de grotere batterij vergroot vanzelfsprekend het elektrische rijbereik van de plug-inhybrides. De Q7 TFSI e haalt 55 kilometer. De Audi Q8 claimt 54 km als 55 TFSI e quattro en 52 km als 60 TFSI e quattro.

