donderdag, 27 januari 2022

Renault-Nissan-Mitsubishi: gemeenschappelijke strategie drukt batterijprijs met 50 procent

Geschreven door  Dieter Quartier
Renault-Nissan-Mitsubishi: gemeenschappelijke strategie drukt batterijprijs met 50 procent © Groupe Renault
De Frans-Japanse auto-alliantie kondigt aan dat over vier jaar 80% van de platformen – dus het gros van de technologie – gemeenschappelijk zou moeten zijn. Dat natuurlijk om kosten te besparen. Het maakt ook de terugkeer van Mitsubishi naar Europa mogelijk en zou de kostprijs van batterijen met 50 procent moeten drukken tegen 2026.


Omschakelen naar elektrische aandrijving kost miljarden. Ook verwachten consumenten steeds meer geconnecteerde mobiliteitsdiensten en vergen eveneens fortuinen aan ontwikkelingswerk, met name op softwarevlak. Je kunt die kosten dan ook maar beter spreiden over zoveel mogelijk merken en modellen. 

Dat is de doelstelling van “Alliantie 2030”: het strategische plan dat “het beste van 3 werelden wil verenigen voor een nieuwe toekomst”, aldus het persbericht.

“De Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi behoort tot de wereldleiders in de autosector en is een uniek model dat zichzelf heeft bewezen. Al tweeëntwintig jaar bouwen we voort op onze culturen en onze respectieve sterktes voor een gezamenlijk succes”, verklaarde Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Alliantie. 

“Vandaag drijft de Alliantie het tempo op om een mobiliteitsrevolutie op gang te brengen en meer waarde te bieden aan haar klanten, medewerkers, aandeelhouders en al haar stakeholders. De drie bedrijven hebben een gezamenlijke roadmap voor 2030 opgesteld waarbij ze samen investeren in toekomstige elektrificatie- en connectiviteitsprojecten. Enorme investeringen die geen van de drie bedrijven alleen zou kunnen doen. Samen maken we het verschil voor een nieuwe duurzame en globale toekomst: de Alliantie wordt koolstofneutraal tegen 2050.”
ALLIANCE B2030 BEST OF 3 WORLDS FOR A NEW FUTURE
5 elektrische platformen, 35 elektrische modellen

De alliantie investeert 23 miljard euro de komende vijf jaar om 35 nieuwe elektrische modellen klaar te hebben tegen 2030. 90 procent van deze modellen zal gebaseerd zijn op vijf gemeenschappelijke platformen voor elektrische voertuigen, die de meeste markten van de grootste regio’s dekken:
  • CMF-AEV, het meest betaalbare platform op de markt dat vandaag wordt gebruikt voor de nieuwe Dacia Spring.
  • KEI-EV, bestemd voor ultracompacte elektrische voertuigen. 
  • LCV-EV, bestemd voor professionele klanten, gebruikt voor Renault Kangoo en Nissan Town star. 
  • CMF-EV, het qua volume voornaamste platform, dat wordt ingewijd door de Nissan Ariya en Renault Mégane E-Tech. Het werd gecreëerd om alle elementen te integreren en te optimaliseren die eigen zijn aan een volledig elektrische aandrijflijn en een ultracompacte batterij. Tegen 2030 zullen meer dan 15 modellen gebaseerd zijn op het CMF-EV-platform. 
  • CMF- BEV, het compacte elektrische platform op de markt, dat in 2024 wordt gelanceerd. De Renault R5 mag de spits afbijten, gevolgd door de toekomstige Nissan Micra en een model dat de Alpina-badge draagt.  
Batterijkostprijs zakt met de helft tegen 2026

Competitiviteit is van essentieel belang en heeft de Alliantie-ondernemingen ertoe aangezet een gemeenschappelijke batterijstrategie uit te werken, met name door gemeenschappelijke leveranciers te selecteren voor Renault Group en Nissan in de voornaamste markten.

De Alliantie werkt samen met gemeenschappelijke partners om schaalvoordelen te realiseren en betaalbare prijzen aan te bieden, waardoor de kostprijs van de batterijen met 50 procent zal dalen in 2026 en met 65 procent in 2028. Tegen 2030 zal de Alliantie wereldwijd beschikken over een totale batterijproductiecapaciteit van 220 GWh. 

All Solid State-batterijen

Bovendien deelt de Alliantie een gemeenschappelijke visie op ASSB-technologie (All Solid-State Battery). Dankzij zijn uitgebreide expertise en unieke ervaring als pionier in batterijtechnologie zal Nissan hier de leiding nemen op het gebied van innovaties, ten voordele van alle leden van de Alliantie. 

De ASSB-technologie zal de energiedichtheid verdubbelen in vergelijking met de huidige lithium-ionbatterijen. De laadtijd zal ook nog maar een derde bedragen, waardoor klanten met meer comfort langere ritten kunnen maken. Tegen midden 2028 is het de bedoeling om de ASSB-technologie in serie te produceren.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy