maandag, 24 januari 2022

Verhoogde investeringsaftrek 2022 voor laadpalen: dit moet je weten

Geschreven door  Dieter Quartier
Verhoogde investeringsaftrek 2022 voor laadpalen: dit moet je weten © SsangYong
Laadpalen op het werk vormen een belangrijke schakel in het elektrische ecosysteem. Voor werknemers die thuis niet de mogelijkheid hebben om hun elektrische bedrijfsauto op te laden, is laden op kantoor haast een must – toch zeker vanuit kostenstandpunt. De stroom die ze op de bedrijfsparking kunnen laden, is immers goedkoper dan ‘publieke’ stroom. 


Tot 200% verhoogde afschrijving 

De federale regering heeft op 10 november 2021 het wetsvoorstel gestemd dat bedrijven de mogelijkheid biedt om de kosten voor laadpalen verhoogd af te schrijven. Het gaat om: 
  • 200% voor investeringen tussen 01/09/2021 en 31/12/2022
  • 150% voor investeringen tussen 01/01/2023 en 31/08/2024
Er zijn wel voorwaarden verbonden aan deze gunstmaatregel: 
  • De laadstations moeten publiek toegankelijk zijn op het parkeerterrein van de onderneming tijdens de gangbare openingstijden en/of gangbare sluitingstijden.
  • De bedrijfslaadpaal moet stuurbaar zijn inzake laadtijd en laadvermogen en moet beschikken over een OCPP-connectieprotocol of een andere standaard zodat er verbinding kan worden gemaakt met het beheerssysteem van externe partijen.
  • De bedrijfslaadpaal moet geactiveerd kunnen worden via externe connectiemogelijkheden, bijvoorbeeld met een laadpas.
  • De locatie en beschikbaarheid van de laadstations moet gecontroleerd kunnen worden. Daartoe meten ze aangemeld worden bij de FOD financiën en op de website eafo.eu.

Hoe begin je eraan?

Laadpalen voorzien, dat doe je niet over een nacht ijs. Het gaat immers om een grote investering die bovendien futureproof moet zijn. Niet alleen de laadpalen zelf, maar ook de aanpassingen aan de distributie kunnen de kostprijs fors doen oplopen. Daarom verdient het aanbeveling om een specialist onder de arm te nemen die alle zaken in kaart kan brengen: het benodigde type en de hoeveelheid laadpalen, de te nemen administratieve stappen, enzovoort.

De meeste leasemaatschappijen hebben een e-mobility-team dat je van a tot z kan begeleiden. Ook kun je bij de grote auto-importeurs en dealers terecht voor advies. Zij hebben vaak een partnership met een externe partij. Die is echter niet onafhankelijk en zal je zijn eigen producten proberen te slijten. Er zijn ook neutrale spelers op de markt die het volledige gamma aan laadoplossingen aanbieden. Google is uw vriend.

Dit artikel maakt deel uit van de Autonieuws “Het is geen salon’-Gids, met onder meer informatie over de nieuwe modellen in 2022, de nieuwe fiscale regels, het ‘terugverdienmodel’ van elektrische auto’s, leasing, renting, laadpalen thuis, op kantoor en onderweg, en lage-emissiezones. Download hem nu gratis!

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy