woensdag, 19 januari 2022

Sport Turismo is derde koetswerkvariant van Porsche Taycan

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Sport Turismo is derde koetswerkvariant van Porsche Taycan © Porsche AG
Porsche stelt een met de Sport Turismo een derde Taycan-variant voor. Maar die was er toch al, als GTS? Inderdaad, maar die eind vorig jaar voorgestelde versie was de enige verkrijgbare uitvoering van die koetswerkvariant. Nu stelt Porsche er nog 4 andere versies van voor.


Dat we in december laatstleden bijzonder enthousiast waren over de Taycan GTS Sport Turismo kon u hier al lezen. Die GTS was de eerste Taycan die ook met het “break”-koetswerk zonder de SUV-addenda van de Cross Turismo werd voorgesteld, maar bij de lanering van de GTS Sport Turismo kondigde Porsche al aan dat ook de andere varianten van het Taycan-gamma er als Sport Turismo zouden komen. 
taycan sport turismo 2 highresDe Sport Turismo is volgens Porsche bedoeld voor mensen die de alledaagse bruikbaarheid van de Taycan Cross Turismo willen combineren met het dynamische weggedrag van de sportberline Taycan. De GTS wordt eind februari als eerste lid van de Taycan Sport Turismo-familie GTS gelanceerd en de andere modellen volgen al drie weken later, half maart. 

Er zal in totaal kunnen gekozen worden uit vijf varianten van de Sport Turismo:
  • Taycan Sport Turismo met 240 kW (326 pk) en achterwielaandrijving, optioneel verkrijgbaar met Performance Battery Plus en 280 kW (380 pk), vanaf € 89.796,61
  • Taycan 4S Sport Turismo met 320 kW (435 pk) en vierwielaandrijving, optioneel verkrijgbaar met Performance Battery Plus en 360 kW (490 pk), vanaf € 110.836,47
  • Taycan Turbo Sport Turismo met 460 kW (625 pk) en vierwielaandrijving, vanaf € 157.979,33 
  • Taycan Turbo S Sport Turismo met 460 kW (625 pk) en vierwielaandrijving, vanaf € 191.607,90
De snelste Taycan Sport Turismo, de Turbo S, trekt vanuit stilstand in slechts 2,8 seconden op van 0 naar 100 km/h, terwijl zijn topsnelheid 260 km/h bedraagt. Het model met het grootste rijbereik is de Taycan 4S Sport Turismo, die 498 kilometer haalt op basis van WLTP-cijfers. 

De vierwielaangedreven Sport Turismo-modellen maken deel uit van de nieuwste Taycan-generatie en hebben een bijzonder efficiënte aandrijfstrategie. Ook het thermische beheer en de oplaadfuncties zijn verbeterd.

Beide batterijen kunnen in 22 minuten en 30 seconden worden opgeladen van 5 tot 80 procent. Dit betekent ook dat de opwekking van 100 km extra rijbereik slechts 5 minuten in beslag hoeft te nemen.

Design

De Taycan Sport Turismo neemt het sportieve silhouet, de naar achteren aflopende daklijn en het algemene design over van de Taycan Cross Turismo. In tegenstelling tot zijn zustermodel heeft de Taycan Sport Turismo echter geen offroad designelementen en is hij ook verkrijgbaar met achterwielaandrijving.

De hoofdruimte achterin is meer dan 45 millimeter groter dan die van de sportberline Taycan, wat een echte troef is. Boven de bestuurdersstoel is 9 mm extra hoogte beschikbaar.ta22q2jid0001 highres Dankzij de grote achterklep is de bagageruimte gemakkelijk toegankelijk. De opening is met 801 mm veel langer en met 543 mm veel hoger dan in de berline (respectievelijk 434 mm en 330 mm).

De precieze inhoud van de bagageruimte achterin is afhankelijk van de inbegrepen uitrusting. In combinatie met het Sound Package Plus heeft de bagageruimte een inhoud van 446 liter (berline: 407 liter). Met het BOSE® Surround Sound System aan boord (standaard vanaf de Taycan Turbo Sport Turismo) is dat 405 liter. Met de achterbank neergeklapt (60:40 deelbaar) kan de laadcapaciteit zelfs worden uitgebreid tot respectievelijk 1.212 of 1.171 liter. Daarbij komt nog 84 liter in de voorste bagageruimte (frunk).

Panoramadak met Sunshine Control  

Als nieuwigheid op de Sport Turismo stelt Porsche binnenkort een nieuw panoramadak met Sunshine Control voor. Dat heeft als speciale voorziening een elektrisch antiverblindingsscherm. Het grote glasoppervlak is verdeeld in negen secties die individueel kunnen worden bediend. Dit betekent dat bepaalde delen of het hele dak transparant of ondoorzichtig kunnen worden gemaakt. Ook als het dak ondoorzichtig is laat het wel licht door.

Naast deze Clear- en Matt-instellingen kan ook Semi of Bold worden geselecteerd. Dit zijn voorgeprogrammeerde patronen met smalle of brede segmenten. Er is zelfs een dynamische Roller Blind-instelling, die een schakelsequentie in de afzonderlijke segmenten activeert wanneer de bestuurder zijn vinger over een afbeelding van het dak in het display laat glijden.

Remote Park Assist en Android Auto-integratie

Met de optionele Remote Park Assist kan de bestuurder de auto vanop afstand een parkeerplaats laten in- of uitrijden zonder achter het stuur te hoeven plaatsnemen. Deze automatische bediening is mogelijk voor zowel parallelle en dwarse parkeerplaatsen en garages. Het systeem detecteert automatisch een parkeerplaats en meet deze op met behulp van ultrasone sensoren en een camera.

Boven op Apple CarPlay is sinds de laatste modeljaarupdate ook Android Auto geïntegreerd in het PCM-systeem (Porsche Communication Management). Naast de iPhone worden nu ook smartphones met het Google-besturingssysteem ondersteund.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy