vrijdag, 14 januari 2022

Bart Somers verwijst trajectcontrole door privéfirma naar de prullenmand

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De gemeente Bonheiden wordt door Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers terechtgewezen. Hij vernietigt de beslissing van het gemeentebestuur om voor een trajectcontrole samen te werken met een privébedrijf.


Op de beslissing van Bonheiden (en ook van Bilzen en Glabbeek) om met de firma TaaS (Trajectcontrole-as-a-Service) in zee te gaan om de trajectcontroles in de gemeente te beheren kwam al veel kritiek, onder andere van Joost Kaesemans van Touring, hier op Autonieuws. Velen kunnen niet akkoord gaan met het in een winstmodel omzetten van verkeersveiligheidsmaatregelen, en zeker niet met de clausule in het contract met de concessiehouder die stelt dat de gemeente wegenwerken zo veel mogelijk moet vermijden en geen verkeersdrempels of verkeersremmende maatregelen meer mag installeren in de betrokken zone.

Somers volgt de denkwijze van de klagers en vernietigt de beslissing van Bonheiden om met de privépartner samen te werken omdat de contractuele voorwaarden die TaaS oplegt niet door de beugel kunnen. Somers vindt precies die contractuele verplichting om wegenwerken en dergelijke zo veel mogelijk te vermijden een inperking van de lokale autonomie. 

Volgens de afspraken in het contract moest de gemeente gedurende de uitvoeringstermijn van het contract werken aan de wegenis en andere infrastructuur zoveel mogelijk vermijden. Aanpassingen mochten niet worden doorgevoerd zonder overleg met de concessiehouder. Dat wekt de indruk dat de autonome bevoegdheid van de gemeente om autonoom haar mobiliteitsbeleid te voeren, wordt ingeperkt. De beslissing was onwettig genomen en de voorwaarden in het contract gaan in tegen het algemeen belang.”, zei Somers aan Belga. 

Somers vindt dat een lokaal bestuur altijd zelf moet kunnen beslissen om wegenwerken uit te voeren, verkeersdrempels of snelheidsremmers te installeren. Als de gemeente dat niet meer zelf kan dreigt winstbejag de verkeersveiligheid in gevaar te brengen. 

Ook Bilzen en Glabbeek zullen hierover een communicatie ontvangen van de minister, die alle gemeentebesturen in Vlaanderen nog eens zal wijzen op de richtlijnen.

GAS-boetes voor verkeersovertredingen

Sinds 1 februari van vorig jaar hebben de gemeenten er de bevoegdheid bijgekregen om onder voorwaarden GAS-boetes uit te schrijven voor kleine verkeersovertredingen. Omwille van de investering die nodig is om trajectcontroles uit te bouwen kozen sommige gemeenten om samen te werken met een firma als TaaS, die de uitbating en het onderhoud, samen met de installatie, ten laste neemt en een deel van de boetes ontvangt als vergoeding. Op die manier wordt verkeersveiligheid dus een zakelijk verdienmodel voor privébedrijven.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy