

EuroNCAP, de lijnrechter
Voor het ontwerp van de snuit moest rekening gehouden worden met zowel industriële als veiligheidsgerelateerde beperkingen. “Bij een facelift mag de voorpartij maximaal één centimeter naar voren of naar achteren komen. In het andere geval moet de auto opnieuw getest worden op onder meer de voetgangersveiligheid,” aldus Pierre-Yves Couineau.
De Citroën-ontwerpers hadden overigens ook oor naar de verzuchtingen van de verzekeringssector. De bumper moet gemakkelijk te vervangen zijn en mag geen fortuin kosten om te produceren. Dat zou de auto duurder maken om te verzekeren en mogelijke klanten afschrikken – zeker op de kostengedreven zakelijke markt.

Een midlife-facelift biedt de constructeur niet alleen de kans om het design af te stemmen op de nieuwe trends, maar ook om gebreken recht te trekken. Zo vernam Citroën dat klanten de digitale bediening van de airco, die geïntegreerd zit in het infotainmentscherm, niet zo praktisch vonden. En wat zien we? In de vernieuwde versie heeft het merk opnieuw een apart aircopaneel met fysieke toetsen voorzien.
Ook het infotainmentscherm zelf is nu veel groter: het heeft een diagonaal van 10 duim. De rest van de interieuraanpassingen zijn beperkt. De stoelbekleding werd hertekend omdat de reliëfblokjes van de voorganger bij sommige mensen onaangename drukpunten creëerden. Het textiel zou ook duurzamer zijn dan voorheen.