dinsdag, 11 januari 2022

Rolls-Royce en Bentley verkochten nooit méér auto’s dan in 2021

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Hoewel de corona- en de chipcrisis de autosector midscheeps hebben getroffen lijken bepaalde ultra-luxemerken daar weinig of geen last van te hebben. Zo presteerde Rolls-Royce het om in 2021 maar liefst 49 procent meer auto’s aan de man te brengen dan in 2020 en verkocht het merk er nooit zo veel als vorig jaar. Hetzelfde resultaat wordt ook opgetekend bij Bentley, dat vorig jaar 14.659 auto’s leverde en daarmee 31 procent beter deed dan in het jaar ervoor.


Record voor Rolls-Royce

Het tot de BMW-groep behorende Rolls-Royce verkocht vorig jaar 5.586 nieuwe auto’s aan haar rijke klanten, wat nooit eerder in de 117-jarige geschiedenis van het merk gebeurde. Het probleem van het merk was volgens de CEO daarbij duidelijk niet om genoeg klanten te vinden, maar wel om te kunnen volgen met de productie, die de maximumcapaciteit van de ambachtelijke constructeur bereikt heeft en zeker nog tot in het derde kwartaal van dit jaar aan dat tempo zal blijven werken om de bestellingen te kunnen verwerken. 

De recordverkoop werd over de hele wereld opgetekend, in alle landen waar het merk actief is. China en het Amerikaans continent zijn daarbij opvallende stijgers, wat volgens Rolls-Royce het gevolg is van de pandemie en de reisbeperkingen die de gelukkigen met het budget voor een dergelijke auto hebben doen beslissen om dat geld dan maar lokaal aan luxegoederen te spenderen in plaats van aan reizen.

Mocht je interesse hebben in een nieuwe Rolls-Royce, reken dan op een leveringstermijn van zo’n jaar. In 2021 werden in ons land 7 nieuwe exemplaren ingeschreven.

Ook Bentley scheert hoge toppen

Ook Volkswagen-dochter Bentley, dat andere wereldvermaarde luxemerk, verkocht in 2021 meer dan ooit, met een verkoopgroei van 31 procent ten opzichte van 2020. Het leverde in het voorbije jaar 14.659 auto’s aan klanten (11.206 in 2020), en groeide in elke markt waarin het actief is met meer dan 10 procent. 

Het Amerikaanse continent was ook voor Bentley een echt wingewest vorig jaar. De meeste auto’s gingen daar over de toonbank, maar ook China is duidelijk Bentley-minded en is de tweede belangrijkste markt voor het Brits-Duitse merk. Samen met Noord- en Zuid-Amerika was China vorig jaar goed voor 56 procent van de totale verkopen van Bentley.

In Europa vonden in 2021 2.520 stuks een nieuwe eigenaar (2.193 in 2020). Maar liefst 109 ervan werden in België ingeschreven, waarmee ons minuscule landje wel goed is voor een belangrijk aandeel in de totale verkopen van het merk en 4,3 procent van de Europese Bentley-verkopen.

Van alle verkochte Bentley Bentayga’s was intussen 1 op 5 stuks een plug-in hybride exemplaar. De Bentayga-SUV werd in het vijfde jaar van zijn carrière met dank aan die hybride versie meer verkocht dan ooit tevoren en is met 40 procent van alle verkochte auto’s ook de bestverkochte Bentley uit het gamma. De Continental GT is goed voor 33 procent en de nieuwe Flying Spur is vlak na zijn lancering al goed voor 27 procent.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy