woensdag, 05 januari 2022

BMW iX M60 is eerste volledig elektrisch M-model

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW introduceert met de iX M60 voor het eerst een elektrisch M-model. Met zijn vermogen van 619 pk en meer dan 1.000 Nm aan koppel is dat een fiscaal en ecologisch verantwoorde krachtcentrale die ook de sportiefste BMW-fans moet verzoenen met elektrisch rijden.

BMW had wel al de i4 M50 in zijn portfolio, maar dat is een M Performance-uitvoering en dus geen “full blown” M-model, zoals deze iX M60. Als derde iX, naast de iX xDrive40 en de iX xDrive50 is de iX M60 het nieuwe technologische vlaggenschip van BMW, in afwachting van de komst van de elektrische 7-Reeks die i7 zal heten.
P90446789 highResMet het nieuwe topmodel wil de constructeur de wereld van de elektrische BMW i-modellen, die van de X-SUV’s en die van de M GmbH-supersporters verenigen in één nieuw hoogtepunt dat uitpakt met knalprestaties, (gedeeltelijk) autonoom rijden, hoogtechnologische bedieningsfuncties en connectiviteit en luxe. 

Elektrisch powerhouse

De M60 heeft een vermogen van 455 kW (619 pk) in een maximaal tien seconden durende overboost (anders 397 kW of 540 pk) en pakt uit met een ongezien maximumkoppel van maar liefst 1.015 Nm in de Sport-modus en zelfs 1.100 Nm met de Launch Control. Geen enkele BMW was ooit koppelrijker. De aandrijving wordt verzekerd door twee elektromotoren, één op elke as. De voorste levert 190 kW (258 pk), de achterste 360 kW (489 pk).

De iX M60 accelereert zo in niet meer dan 3,8 seconden van 0 naar 100 km/h en blijft doorgaan tot een begrensde 250 km/h (50 km/h meer dan op de iX xDrive50). In normale rijomstandigheden wordt het vermogen volledig naar de achterwielen gestuurd voor een zo hoog mogelijke efficiëntie, maar wanneer nodig nemen ook de voorwielen ogenblikkelijk een deel van de aandrijving voor hun rekening voor optimale grip en stabiliteit.

Het batterijpack heeft een brutocapaciteit van 111,5 kWh waarvan netto 105,2 kWh bruikbaar zijn. Bij een rustige rijstijl en in ideale omstandigheden zou hij daar volgens de WLTP-testcyclus 566 kilometer ver mee moeten raken. Opladen met wisselstroom kan aan 11 kW, met gelijkstroom haalt hij tot 200 kW waardoor tien minuten laden aan een supersnellader voor tot 150 extra kilometers rijbereik kan zorgen, stelt BMW.

Het stroomverbruik zou volgens de WLTP-meetmethode tussen 21,6 en 24,7 kWh/100 km liggen, stelt BMW en de lokale uitstoot is natuurlijk 0 g CO2. Voordeel is dat je daarmee dus niet alleen bijdraagt aan het beperken van het klimaatprobleem maar meteen ook geniet van een vrijstelling van BIV en verkeersbelasting en – voor ondernemers – van een volledige fiscale aftrekbaarheid. Voor een M-product is dat vanzelfsprekend een absolute première die de ongetwijfeld bittere pil van de nog niet vrijgegeven aankoopsom moet vergulden. 

Aluminium en koolstofvezel

Volgens BMW vormt het concept van de iX een ideale basis voor een supersportieve SAV (BMW’s benaming voor een sportieve SUV, hier dus Sports Activity Vehicle). Zowel de koetswerkstructuur als de designprincipes en de ophangingsafstelling moeten comfort combineren met sportieve rijeigenschappen. Dat wordt hier bewerkstelligd door een concept met een aluminium spaceframe, een koolstofkooi en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) voor het dak, de zijkanten en de achterkant. Op die manier wordt een hogere stijfheid gecombineerd met een lager gewicht. De batterij bevindt zich in de bodemplaat en verlaagt het zwaartepunt wat voor een perfect evenwicht en een uitstekend dynamisch rijgedrag moet zorgen.
P90446796 highResOok de aerodynamica moet de prestaties helpen. De iX M60 pakt ondanks zijn afmetingen uit met een Cxd-luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 in de modus Sport.

De ophanging is M-specifiek. De iX M60 krijgt luchtvering op de twee assen, adaptieve schokdempers, beschikt over BMW’s Integral Active Steering, modelspecifieke antirolstangen op de achteras en sportremmen.

Op het gebied van autonoom rijden, bediening, connectiviteit en digitale diensten pakt de iX M60 natuurlijk uit met alle technologie die ook al op de andere iX-modellen aanwezig is. De nieuwe generatie sensoren, software en computers zullen op middellange termijn niveau 3-autonoom rijden mogelijk maken.

Opmerkelijke designtaal

Over de nieuwe designtaal die het front van veel nieuwe BMW’s kenmerkt vloeide al veel inkt, en ook bij deze iX M60 zal dat niet anders zijn. Hij ziet er door specifieke details sportiever uit dan zijn minder extreme broers uit het gamma. Zo krijgt hij blauwgelakte remzadels met M-logo en sportremmen, is er de BMW Individual Exterior Line in Titanium Bronze en laten ook de M logo’s in de nieuwe afwerking Schwarz hochglänzend/Titanium Bronze op de voorste spatborden en de achterkant geen twijfel bestaan over het karakter van de iX M60. Aerodynamische velgen met exclusief Titanium Bronze-design van 22 duim zijn als optie verkrijgbaar. Standaard zijn de velgen 21 duim groot.
P90446804 highResBinnenin vinden we multifunctionele zetels met geïntegreerde hoofdsteunen, het grote BMW Curved Display, een zeshoekig stuur en een antracietkleurige hemelbekleding. Het ontbreken van een middentunnel creëert dan weer extra been- en opbergruimte. Het optionele Suite-interieur omvat een afwerking in natuurleder voor de zetels, het instrumentenbord, de middenconsole en de deurbekleding, alsook oppervlakken en bedieningselementen in Gold Bronze. 

Het exclusieve karakter van de iX M60 wordt nog benadrukt door zijn standaarduitrusting. Zo omvat hij onder meer de BMW Live Cockpit Navigation Professional en BMW Natural Interaction, om functies te bedienen met spraak en gebaren, het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, BMW Laserlight, comforttoegang, actieve zetelventilatie voor bestuurder en voorpassagier en het Heat Comfort Package.

Duurzaamheid voorop

BMW gaat bij de iX voor een verantwoord gebruik van hulpbronnen en een maximale vermindering van de CO2-voetafdruk over de hele levenscyclus van het product. Die holistische benadering wordt consequent toegepast over de hele toeleveringsketen en bij de productie van de iX M60. 

De BMW Group koopt het kobalt en lithium voor de hoogspanningsaccu’s bij gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko, alvorens ze te leveren aan de accucelfabrikanten. Dankzij het ontwerpprincipe van de elektromotoren worden ook geen zeldzame aardmetalen gebruikt voor de rotors van de aandrijvingen. Daarnaast koopt BMW aluminium dat wordt geproduceerd met elektriciteit uit zonne-energiecentrales.

Voor de productie van de auto en de batterijen wordt 100 procent groene stroom gebruikt. Het grote aandeel secundair aluminium en gerecycleerd plastic draagt eveneens bij tot de hulpbronefficiënte productie van de BMW iX. Het interieur is afgewerkt met FSC-gecertificeerd hout, leder gelooid met olijfbladextracten en andere natuurlijke materialen. Onder meer gerecycleerde visnetten dienen als grondstof voor vloerbekledingen en vloermatten.
P90446878 highResDe iX M60 wordt voor het eerst getoond op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas deze maand. Tegen de zomer wordt hij in onze showrooms verwacht.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy