donderdag, 30 december 2021

De best gelezen Autonieuws-tests van 2021

Geschreven door  Stijn B en Dieter Q
In ons vorig stuk kon u al lezen welke algemene artikels het meest gelezen werden in 2021. Autonieuws staat natuurlijk ook bekend om zijn autotests. Deze werden in 2021 het meest gelezen…


Het valt op dat tests van plug-inhybrides het in 2021 erg goed deden. In onze top tien staan op één auto – de Hyundai Tucson Hybrid – na trouwens alleen PHEV’s en elektrische auto’s. Toch zullen we niet nalaten om ook in 2022 aandacht te besteden aan auto’s met een benzine- of dieselmotor, al raken die steeds meer in de verdrukking door al dat (deels) elektrische geweld. Hieronder vind je het overzicht van de tien meest gelezen tests. Via de link roep je de volledige test op, we geven je alvast ons besluit van elke test mee.
24e5822a3b9df0393066203a3bd206d7 L1. VW Tiguan eHybrid – 16 mei

De Tiguan eHybrid komt rijkelijk laat aan op het PHEV-feestje, maar zal er allicht in slagen om een flink stuk van de fleettaart op te eisen. Hij is voor één keer niet de duurste, maar evenmin de hipste of de meest geavanceerde. Hij doet wat hij moet doen, zonder franjes – en zo hebben de bedrijven het nog altijd graag.
34747533f541aa8348fbaf04d67f0893 L2. Ford Kuga 2.5i PHEV – 5 september

Plug-inhybrides zijn overroepen. Ze zijn duur en beloven gouden bergen inzake zuinigheid en elektrisch rijbereik, terwijl ze in de praktijk na 30 kilometer zonder stroom vallen en dan benzine beginnen te slurpen tegen de sterren op. Bovendien is het in 2023 gedaan met de maximale fiscale aftrekbaarheid. Juist of fout, deze beweringen? Ontdek het in deze videotest van de Ford Kuga 2.5i PHEV, die we in diverse omstandigheden aan de tand hebben gevoeld.
15fb839aedc05863c0a6f83d6ff7324d L3. Hyundai Tucson Hybrid – 17 februari

De nieuwe Hyundai Tucson wil – en zal ongetwijfeld – klanten verleiden die tot nog toe halsstarrig vasthielden aan de usual suspects. Hij verkoopt zijn huid terecht duurder dan voorheen, zonder daarom kapsones te krijgen. Wie de rekening maakt, zal snel inzien dat je bij de concurrentie niet minder betaalt, maar veelal minder krijgt, zeker inzake kwaliteit.   
c5ddca5fb222e70122dd20191f05e31d L4. Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro Competition – 26 februari

Qua looks laat de sportief aangeklede A6 Avant 55 TFSI e Competition geen twijfel bestaan over zijn pk-arsenaal. Ondanks de krachtige prestaties is dit echter geen sportwagen maar wel een vlotte reisbreak die heel comfortabel en ruim is, uitstekend afgewerkt en na wat zoeken in de optielijst ook zeer volledig uitgerust. Hij laat dat pakket wel duur betalen, maar combineert zijn hoge aankoopprijs met een voorbeeldige fiscaliteit, door zijn CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Maar let op: om het verbruik laag te houden is veelvuldig opladen de boodschap!
b4c198d9d184bf1e54db9cda1a27ac0f L5. VW ID.4 77 kWh – 29 juni

We hebben gemengde gevoelens bij de ID.4. Volkswagen zal ongetwijfeld het nodige marktonderzoek hebben gedaan, maar het lijkt ons onlogisch dat hij qua look & feel zijn meerdere moet erkennen in de Skoda Enyaq iV. Wie trouw wil blijven aan de VW-badge of zijn VW-garage, koopt met de ID.4 niettemin een uitstekende cross-over die net iets meer in de verf zet dat hij op elektriciteit rijdt. 
6b515d6f49849881a7fd39889e3e6854 L6. Audi e-tron GT quattro – 3 maart

De Audi e-tron GT is de derde elektrische Audi na de e-tron SUV en de e-tron Sportback. Hij is er meteen als e-tron GT quattro met maximaal 530 pk en als nóg extremere RS e-tron met maar liefst 646 pk. De elektrische vierdeurscoupé deelt zijn technologie met de Porsche Taycan maar verkoopt zijn vel iets minder duur.
e53aed97732e10e2b3bc48a66ae24cc8 L7. Hyundai Kona Electric 64 kWh – 3 juni

Met zijn 64 kWh-batterij biedt de Kona Electric een zeer correct rijbereik en pittige prestaties. Sportiviteit is hem echter vreemd. De uitrusting is volledig, het comfortniveau staat op peil en het garantiepakket van vijf jaar op de auto en acht jaar op de batterij is uitstekend. Dit is een capabele EV die zich qua prijs echter aan de bovenzijde van het segment positioneert. Dat prijskaartje kan hem parten spelen als de Hyundai-verdeler het niet kan compenseren met commerciële acties. Voor professionele klanten doen de fleetkorting en de voordelige fiscaliteit in combinatie met het lage elektriciteitsverbruik op TCO-vlak alvast wonderen.
9855e78515e05ac0d94ef1f6c9316de1 L8. Mercedes-Benz EQS – 24 juli

Neen, als elke elektrische auto reed als de EQS, dan moest er voor ons geen naft meer zijn. Nooit eerder hebben we een auto gezien waarvan het totaalconcept zo uitgekiend was en die op zoveel vlakken aangenaam verrast. Niets, maar dan ook niets werd over het hoofd gezien en we kunnen hem op enkele puntjes na amper een gebrek aanwrijven. Tenzij misschien zijn prijs.
f40b38a7f0ae7300ce224c3113f210b6 L9. BMW 330e xDrive Touring – 20 april   

Met de titel “All you need… en misschien zelfs te veel” bedoelen we eigenlijk dat de 330e Touring misschien zelfs wat te veel van het goede is. Hij lost het probleem van de laadruimte van de berline op maar is met zijn 292 pk piekvermogen en zijn catalogusprijs van € 56.350 wel bovengemiddeld krachtig en -duur, waardoor de eveneens met achter- of vierwielaandrijving verkrijgbare 320e Touring, die voor € 3.000 minder een vergelijkbaar pakket biedt met 204 pk piekvermogen, waarschijnlijk nog succesvoller zal worden op de zakelijke markt.
ca16e908d28b769f473b071da0db5399 L10. VW Golf GTE 1.4 eHybrid GTE – 11 februari

Ja, de nieuwe Golf GTE is krachtig, snel, ziet er zeer sportief uit en vertoont op dat vlak veel overeenkomsten met de GTI, maar het is geen GTI. Die laatste is door zijn veel lagere gewicht speelser, en 245 hybride pk’s zijn nog steeds niet hetzelfde als 245 pk’s uit enkel een verbrandingsmotor. Qua pure sportiviteit is de GTE dus geen match voor de GTI. Qua gebruiksgemak (op een kleinere koffer bij de GTE na), afwerking en stijl zijn ze gelijk. Op het vlak van verbruik en TCO (Total Cost of Ownership) is de GTI dan weer geen partij voor de GTE. Het valt dus te bekijken waar je prioriteiten liggen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy