dinsdag, 21 december 2021

Zorgt Audi voor revolutie in de publieke laadervaring?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Zorgt Audi voor revolutie in de publieke laadervaring? © Audi AG
Het aan een publieke laadpaal opladen van je EV is vaak een saaie en eenzame bedoening. Audi stelt als wereldprimeur en proefproject de Audi laadhub voor waar het opladen van je EV een aangename ervaring wordt.


Het publiek opladen van je elektrische auto is vandaag een eenzame en niet al te aangename bedoening. Je zit vaak alleen in je auto te wachten en kan weinig anders doen dan de tijd aftellen tot je batterij opnieuw voldoende vol is om je reis verder te zetten.

Audi zag dat ook en lanceert deze week in het Nuremberg Exhibition Center in Duitsland een eigen laadhub als wereldprimeur. Het gaat om een proefproject waarbij zes reserveerbare snellaadpunten met een vermogen van tot 320 kW opgesteld zijn rond een gebouw met een exclusieve lounge waar de bestuurders van de EV kunnen wachten tot hun auto klaar is om de reis verder te zetten.

Het moderne snellaadstation is bedoeld voor eigenaars van elektrische wagens die thuis geen oplaadvoorzieningen hebben. Met dit proefproject test Audi voor het eerst zijn nieuwe oplaadconcept langs de weg. "We willen hiermee een flexibele en premium snellaadinfrastructuur in een stedelijk gebied testen", zegt Ralph Hollmig, Audi laadhub project manager. "We gaan naar plaatsen waar onze klanten niet per se 's ochtends wakker worden met een volledig opgeladen elektrische auto en denken aan de toenemende laadvraag in de toekomst."

Betaalbare laadinfrastructuur

Flexibele modules vormen de basis van de Audi laadhub. Ze kunnen op bestaande terreinen in een paar dagen worden gemonteerd en weer gedemonteerd. De modules bieden twee snellaadstations per eenheid en kunnen in verschillende configuraties worden gecombineerd. Gebruikte en verwerkte lithium-ion-batterijen fungeren als energieopslagsystemen- de zogeheten second-life batterijen die uit ontmantelde ontwikkelingsvoertuigen worden gehaald. Dat vermindert de kosten en de grondstoffen. Een complexe infrastructuur met hoogspanningsleidingen en transformators wordt zo overbodig. De batterij-opslagoplossing van de Audi charging hub kan zo zorgen voor een infrastructuur voor snelladen op plaatsen waar het elektriciteitsnet niet volstaat.

Dankzij de tussentijdse opslag van zowat 2,45 MWh hebben de laadstations in Nuremberg aan een groene stroomaansluiting van 200 kW op het reeds beschikbare laagspanningsnet genoeg. De 200 kW zijn voldoende om de opslagmodules continu te vullen. Zonnepanelen op het dak leveren daarnaast tot 30 kW groene stroom. Klanten kunnen hun elektrische wagens opladen met een vermogen tot 320 kW aan zes oplaadpunten. In totaal kunnen hier ongeveer 80 voertuigen per dag worden opgeladen zonder de limieten te bereiken van de capaciteit van het energieopslagsysteem in combinatie met de 200 kW stroominput van de hub.

Dezelfde prijzen als thuis

Momenteel kan iedereen die oplaadt aan de Audi laadhub in Nuremberg en een e-tron Charging Service oplaadkaart heeft, laden aan € 0,31 per kWh. De Audi laadhub in Nuremberg is ook toegankelijk voor bestuurders van auto's van andere merken.A218886 medium
Lounge-ervaring

Klanten kunnen de tijd die nodig is om op te laden doorbrengen in de lounge boven de laadpunten.

Audi wil met het project de verwachtingen van klanten ten aanzien van een premium oplaadervaring en technische aspecten zoals de vereisten voor moderne batterij-opslagsystemen uittesten en wil ook nagaan op welke momenten van de dag de infrastructuur vaak wordt gebruikt. 

Het doel is de Audi laadhub op te zetten met een passende toegevoegde waarde voor de klanten. Daartoe biedt het merk naast het opladen van elektrische auto's ter plaatse nog andere diensten aan: een omruilstation voor batterijen van elektrische fietsen, een uitleendienst voor elektrische scooters, informatie over diverse Audi-producten enzoverder. Bovendien biedt Audi een just-in-time-leveringsservice voor levensmiddelen, een luxe-automaat en mobiele onderhoudsdienst.

In de ongeveer 200 vierkante meter grote lounge, die ook een patio van 40 vierkante meter omvat kunnen de gebruikers werken en ontspannen. Tijdens het proefproject in Nuremberg zal een medewerker tussen 10.00 uur en 19.00 uur ter beschikking van de bezoekers staan. Zes oplaadpunten en een lounge zijn de klok rond beschikbaar.

Of het project ook navolging zal krijgen op andere locaties en in andere landen is nog onduidelijk, maar dat het een interessante test is staat buiten kijf.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy