vrijdag, 10 december 2021

BMW-CEO Oliver Zipse jaar langer aan het hoofd van ACEA

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW-CEO Oliver Zipse jaar langer aan het hoofd van ACEA © BMW Group
De Europese vereniging van Automobielconstructeurs ACEA heeft Oliver Zipse, de nummer één van BMW, herverkozen voor een nieuwe termijn als voorzitter in 2022. Zijn rol is erg belangrijk in de context van de elektrificatie en de plannen van de EU rond auto’s met verbrandingsmotoren.


Zipse werd gisteren tot voorzitter van de ACEA benoemd tijdens een vergadering van de raad van bestuur, die is samengesteld uit de CEO's van de 16 belangrijkste Europese fabrikanten van auto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen. De voorzitter wordt jaarlijks door de leden gekozen voor een termijn van een jaar, die eenmaal kan worden verlengd, waardoor Zipse na 2022 zijn plaats zal moeten afstaan aan een nieuw gezicht.

Zipse stelde in het kader van de aanvaarding van zijn tweede ambtstermijn dat "ACEA ervan overtuigd is dat duurzaamheid en wereldwijd concurrentievermogen hand in hand kunnen gaan - en elkaar zelfs kunnen versterken - als beide worden aangedreven door technologische innovatie". ACEA benadrukt onder Zipse graag de rol van de autofabrikanten als technologische innovator.

Zipse "kijkt uit naar volgend jaar, wanneer de EU fundamentele wetgeving zal vaststellen die de toekomst van onze industrie vorm zal geven." Veel cruciale stukken klimaatwetgeving zijn eerder dit jaar al door de Europese Commissie naar voren gebracht en onder meer het voorgenomen verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 is een onderwerp waarover heel wat te doen is.

Het gaat echter over meer dan dat, want in de tussentijd volgt ook een herziening van de verordening tot vaststelling van CO2-doelstellingen voor auto's en bestelwagens en het voorstel voor een verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR), waarbij bindende doelstellingen worden ingevoerd voor de invoering van oplaad- en tankinfrastructuur in alle lidstaten. Volgend jaar zal de Commissie ook nieuwe CO2-normen voor zware bedrijfsvoertuigen voorstellen.

Volgens Zipse "heeft de auto-industrie de juiste technologie al klaarliggen”. Hij stelt echter dat het antwoord op de vraag “of voldoende Europeanen deze voertuigen de komende jaren zullen kopen, grotendeels afhangt van hoe snel en op grote schaal de infrastructuur in de hele EU wordt uitgerold.” ACEA roept de Europese Raad en het Parlement op ervoor te zorgen dat de AFIR-doelstellingen ambitieus en robuust genoeg zijn om toekomstige CO2-doelstellingen in de praktijk te kunnen halen.

De auto-industrie wordt momenteel geconfronteerd met het gevolg van tekorten in de wereldwijde toeleveringsketen, met name het gebrek aan voldoende microchips. Door deze verstoring, zelf het gevolg van de COVID-crisis, lag de autoproductie in de EU in de eerste negen maanden van dit jaar 3 miljoen eenheden lager dan de volumes van 2019 vóór de pandemie. In oktober daalde de verkoop van nieuwe auto's met 30% ten opzichte van 2020, de vierde opeenvolgende maand van daling.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy