dinsdag, 07 december 2021

Mazda komt met eerste full-hybrid

Geschreven door  Benjamin Uyttebroeck
Mazda komt met eerste full-hybrid © Mazda
Vanaf de lente van volgend jaar staat de nieuwe Mazda 2 Hybrid in de showrooms, het eerste volledig hybride model van het merk. De gelijkenis met een andere Japanner is treffend, en dat is geen toeval.


mazda2 hybrid 2022 act 3 highresDe nieuwe Mazda 2 Hybrid vloeit immers voort uit de nauwe samenwerking tussen Mazda en Toyota en is onderhuids eigenlijk een Toyota Yaris. Naast deze Toyota-Mazda zal er ook een “gewone” versie van de 2 blijven bestaan maar meer informatie daarover moet Mazda nog vrijgeven.

Behalve de logo’s is er weinig wat de 2 van de Yaris zal onderscheiden. Goede oude badge engineering dus. Niettemin heeft het kofferdeksel een iets andere look doordat er geen rode strook de beide lichtblokken verbindt.

De Mazda 2 Hybrid combineert een 1.490 cm3 grote en 93 pk (68 kW) sterke driecilinder benzinemotor met een elektromotor van 59 kW, wat een systeemvermogen oplevert van 116 pk (85 kW). Die combinatie moet je in 9,7 seconden van stilstand naar de 100 km/h brengen.

Een full hybrid zoals deze hoef je nooit aan de stekker te hangen: het batterijniveau wordt constant op peil gehouden door de motoraangedreven generator. Gemiddeld verbruikt hij 3,8-4 liter benzine per 100 km en de CO2-uitstoot blijft met 87-93 g/km ook binnen de perken. De precieze cijfers hangen af van de velgen, die 15 of 16 inch groot kunnen zijn.

De verbruikscijfers moeten alleszins helpen de totale CO2-uitstoot van Mazda naar beneden te krijgen. Behalve de volledig elektrische MX-30 doet Mazda het nog hoofdzakelijk met klassieke verbrandingsmotoren, in het beste geval aangevuld met mild hybrid-technologie.

De Mazda 2 belooft belangrijk te zijn voor Mazda, dat immers beloofd heeft zijn gemiddelde CO2-uitstoot tegen 2030 te halveren en tegen 2050 koolstofneutraal te zijn.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy