Het loopt bij Abarth allemaal op wieltjes. Vorig jaar snoepte het sportieve merk met het schorpioenlogo niet alleen de eindzege in de R-GT klasse af van Porsche, ook boekte het een recordverkoop in Europa.
Maar liefst 36,5% ging de verkoop de hoogte in ten opzichte van 2017. Is dat enkel te danken aan de prestaties van de Abarth 124 Rally in bovengenoemde rally-klasse? Het feit dat het merk dit jaar 70 jaar ervaring viert, heeft er ongetwijfeld ook toe bijgedragen.
In 1949 richtte Carlo Abarth het merk op met als belangrijkste onderdeel van al zijn tuningkits de uitlaatpijpen. In de jaren 50 en 60 waren de indrukwekkende records die het merk verbrak in de racerij amper bij te houden. In 1958 leverde Abarth een meesterwerk af op basis van de nieuwe Fiat 500 en dat leverde hen het nauwe partnerschap op dat we vandaag nog kennen. In 1971 nam Fiat Abarth uiteindelijk volledig over met als resultaat de Fiat 124 Abarth, die 2 zeges scoorde in het ERC. De rallywagen 131 Abarth verdiende zelfs in de legendarische Groep 4 klasse zijn pluimen met 3 eindzeges in het WK voor constructeurs en 20 gewonnen wedstrijden in het WRC.
In 2008 kreeg het rijke verleden een herlancering met de Abarth Grande Punto en Abarth 500. Wat dat laatste veroorzaakte, zien we elke dag agressief maar elegant rondom ons brullen. De verschillende versies zijn niet op 2 handen te tellen en vandaag leeft de schorpioen van Carlo Abarth voort in de 124 en 595, met elk hun ‘70th Anniversary’-uitvoering. Ook de nieuwe 595 Esseesse en 124 Rally Tribute (met slechts 124 exemplaren in productie) zijn sinds het recente autosalon van Genève aan het gamma toegevoegd.