zondag, 28 november 2021

5 dingen die je nog niet wist over elektrisch rijden

Geschreven door  Dieter Quartier
5 dingen die je nog niet wist over elektrisch rijden © Daimler AG
Autosalon of niet, het is één en al elektriciteit dat de klok in autoland slaat. Ben jij stilaan klaar om de stap naar elektrisch rijden te wagen? Deze 5 wetenswaardigheden kunnen je misschien over de streep trekken – of op zijn minst helpen bij je beslissing.

BBBB0x0 Supercharger 091. Je kunt (binnenkort) met je niet-Tesla aan een Supercharger laden

Een van dé grote pluspunten van Tesla is dat het merk een uitgebreid snelladernetwerk heeft Europa. Deze Superchargers zijn niet toegankelijk voor elektrische auto’s van andere merken, maar daar komt verandering in. 

Begin deze maand heeft het Amerikaanse automerk tien Superchargerlocaties in Nederland vrijgegeven in het kader van een proefproject. Na een evaluatie zouden andere locaties in Europa opengesteld worden.  

Uiteraard kun je niet gratis opladen aan zo’n Tesla-laadpaal. Niet-Tesla-rijders betalen meer dan Tesla-eigenaren. De tarieven zouden variëren op basis van de bezettingsgraad van het station. Om te kunnen laden moet je trouwens de Tesla-app downloaden en een account aanmaken. 

0x0 HomeCharging 022. Wie thuis een slimme laadpaal installeert, krijgt tot € 675 tegemoetkoming

Wie als particulier thuis een laadpaal laat installeren, kan de kosten (maximaal € 1.500) in mindering brengen van zijn personenbelasting. Tot eind 2022 krijg je een tegemoetkoming van 45 procent van de investering. In 2023 daalt dat percentage naar 30 procent en in 2024 (tot 31 augustus) naar 15 procent. Het moet wel om een slimme laadpaal gaan die gevoed wordt door 100 procent groene stroom. Je moet dus ofwel voor een groene leverancier kiezen, ofwel gebruikmaken van je eigen zonnepanelen.

BNBNLaadpalen 123. Laadpalen op bedrijfsterreinen kunnen aan 200 procent worden afgeschreven

Ondernemingen die een laadpaal installeren op hun bedrijfsparking en deze publiek toegankelijk maken, krijgen een mooi belastingvoordeel onder de vorm van een verhoogde investeringsafschrijving. Investeringen gedaan tussen 1 september 2021 en 31 december 2022 kunnen voor 200 procent worden afgeschreven. Als de infrastructuur geplaatst wordt tussen 1 januari 2023 en 31 augustus 2024, bedraagt dat percentage 150 procent.

BBBBA203516 medium4. De batterij van een elektrische auto kan 20 jaar meegaan

De batterij van een elektrische auto slijt naarmate hij veroudert, naarmate het aantal laadcycli toeneemt en naarmate hij wordt blootgesteld aan extreme temperaturen en diepe ontlading. Onder normale omstandigheden gaat een accu probleemloos tien jaar en 200.000 kilometer mee alvorens hij te veel capaciteit verliest om nog dagelijks bruikbaar te zijn.

Maar de kaars van de batterij is dan nog lang niet uit. Hij is nog perfect bruikbaar als opslagbatterij gedurende zeven tot tien jaar. De markt voor dit soort batterijen groeit overigens erg hard nu de energieprijzen de pan uit swingen.

Op het einde van zijn tweede leven is het moment van recyclage aangebroken. De kostbare stoffen in batterijen – lithium, kobalt, nikkel en mangaan – kunnen opnieuw als grondstof worden aangewend voor nieuwe batterijen. Bij batterijen van de nieuwe generatie gaat dat makkelijker dan bij oudere batterijen.

5. De kans dat je de waarborg moet aanspreken, is erg klein

De meeste EV-fabrikanten geven een uitgebreide waarborg op de aandrijfbatterij. Acht jaar en 160.000 kilometer is zowat de consensus. Wat houdt die garantie juist in? Dat de batterij vervangen of gerepareerd wordt als de restcapaciteit ervan onder een bepaald percentage zakt – vaak is dat 70 procent.

Onderzoek door het Canadese telematicabedrijf Geotab toont aan dat de batterij gemiddeld 2 procent van zijn capaciteit verliest per jaar. Bij sommige modellen is dat meer, bij andere minder. De gebruiksomstandigheden spelen natuurlijk een grote rol hierin. Anders gezegd: een elektrische auto die in het begin 400 kilometer haalt, zal na acht jaar nog 336 kilometer halen (84 procent).

De kans dat je je waarborg binnen de acht jaar moet aanspreken wegens een capaciteitsverlies van 30 procent of meer, is dus erg klein.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy