donderdag, 25 november 2021

Nieuwe Suzuki S-Cross is moderner en méér SUV

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe Suzuki S-Cross is moderner en méér SUV © Suzuki
De S-Cross wordt grondig vernieuwd. De nieuwe versie ziet er veel moderner uit, is strakker gelijnd en positioneert zich meer dan zijn voorganger als een echte SUV. Hij blijft bij ons verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving en gebruikt net als zijn voorganger 48 volt mild-hybride technologie.


S CROSS exterior01Het Japanse Suzuki heeft met de Across een op Toyota-leest geschoeide grote SUV in het gamma die als PHEV in een veel hogere prijsklasse speelt dan de andere modellen van de fabrikant. De S-Cross staat daaronder als de grootste “eigen” SUV van Suzuki. Dat model, dat zijn carrière begon als SX4 S-Cross en later de “SX4” uit zijn naam dropte, blijft technisch grotendeels ongewijzigd maar wordt volledig in het nieuw gestoken en krijgt een veel uitgesprokener SUV-look, met een breed, pianozwart radiatorrooster met bovenaan een lange horizontale chroomlijn met in het midden het logo, waardoor het contrast met de kleinere grille met verticale spijlen van het uitgaande model groot is. Zowel de koplampen als de achterlichten maken gebruik van ledtechnologie en de hoekige wielkasten voor- en achteraan geven hem een stoerder voorkomen dan zijn voorganger, die eerder een crossover was. De totale lengte, breedte en hoogte blijven met 4.300 mm, 1.785 mm en 1.585 mm met de dakrails identiek. Ook de wielbasis van 2.600 mm veranderde logischerwijs niet.
S CROSS interior01Suzuki belooft een interieur met voldoende ruimte voor vijf volwassenen. Door de ongewijzigde structuur zal die binnenruimte hoe dan ook zowat één op één dezelfde zijn als in de huidige versie. De in een 60/40-verhouding neerklapbare rugleuning van de achterbank is verstelbaar qua hellingshoek. Suzuki meldt voor de nieuwe S-Cross een koffervolume van 430 liter, wat 10 liter minder is dan bij het uitgaande model. Optioneel kan voor een 1 meter lang panorama-schuifdak gekozen worden dat over een lengte van 56 centimeter openschuift. 

48 volt-technologie

Op motorisch vlak beperkt de S-Cross de keuze tot één krachtbron. Op onze markt komt hij namelijk altijd met de uit de huidige S-Cross overgenomen 1.4 Boosterjet-viercilinder met directe injectie, turbo en het 48 volt “SVHS”-mild hybridesysteem van Suzuki. In normale rijomstandigheden verlaagt die hybridisering het verbruik door het ondersteunen van de verbrandingsmotor met elektrokracht terwijl die elektrische bijstand bij het accelereren of hernemen voor extra punch zorgt.

De 1.4 levert net als op de vorige S-Cross 95 kW of 130 pk en heeft een maximumkoppel van 235 dat ter beschikking staat tussen 2.000 en 3.000 toeren. Hij wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat en maakt een topsnelheid van 195 km/h mogelijk. Op de voorwielaangedreven uitvoeringen bedraagt de sprinttijd naar de 100 km/h 9,5 seconden. Op de 4x4 duurt dat sprintje met 10,2 seconden net wat langer.

Suzuki geeft voor de voorwielaangedreven S-Cross met de manuele versnellingsbak een WLTP-uitstoot van 119 tot 120 g CO2 op. Voor de automaat is dat 129 tot 130 gram terwijl de manuele 4X4-uitvoering 132 tot 133 g uitstoot en de automaat met vierwielaandrijving op 139 g landt.

S CROSS exterior03Voor- of vierwielaandrijving

In tegenstelling tot heel wat concurrenten die hun SUV’s enkel met voorwielaandrijving aanbieden houdt Suzuki naast de voorwielaangedreven versie ook vast aan de 4x4-uitvoering door middel van de AllGrip Select-optie. Door middel van vier modi (Auto, Sport, Snow en Lock) past die vierwielaandrijving van de S-Cross zich aan de rijomstandigheden aan en zorgt ze voor optimale grip en beperkte terreinprestaties. 

Technologisch up-to-date

Suzuki gaat natuurlijk met zijn tijd mee en biedt op de nieuwe S-Cross talrijke technologische snufjes aan. Zo is er een infotainmentsysteem met een aanraakscherm van 9 duim dat draadloze smartphoneconnectiviteit biedt met Apple CarPlay en Android Auto en ook met stemherkenning werkt. Vanzelfsprekend geeft het geheel ook de nodige info over het verbruik, het rijbereik en de aandrijving en toont het de beelden van de camera’s rondom.

Ter bevordering van de actieve veiligheid is de S-Cross voorzien van de botswaarschuwing Dual Sensor Brake Support (DSBS) die indien nodig ook actief ingrijpt op de remmen. Verder beschikt hij over Lane Departure Warning, Lane Departure Prevention, Weaving Alert, Traffic Sign Recognition, de Blind Spot Monitor-dodehoekdetectie, Hill Hold Control en Rear Cross Traffic Alert dat de bestuurder waarschuwt als hij de achteruitversnelling inschakelt om bijvoorbeeld van zijn oprit te vertrekken en er van links of rechts iemand aangereden komt. Verder is ook een 360°-camera met 3D-zicht van bovenaf verkrijgbaar.

Op de S-Cross met automatische zesversnellingsbak is ook een Adaptieve Cruise Control met Stop & Go verkrijgbaar die de auto indien nodig tot stilstand afremt en zelf opnieuw laat vertrekken als er niet langer dan twee seconden werd stilgestaan, wat handig is in fileverkeer. 

De S-Cross wordt midden december bij de Belgische Suzukiverdelers verwacht. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy