woensdag, 24 november 2021

Ford geeft foto’s en eerste info over nieuwe Ranger vrij

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Ford geeft foto’s en eerste info over nieuwe Ranger vrij © Ford
De Ford Ranger is bij ons de leider van het pick-upsegment met een Europees marktaandeel van niet minder dan 40 procent. Wanneer het merk zo’n bestseller een update geeft staat er dus veel op het spel. De nieuweling werd op talloze vlakken verbeterd en pakt ook uit met een V6-turbodiesel bovenaan het gamma.

2022Ford NextGenRanger Wildtrak Front3QTR motion sandFord liet de Ranger van de nieuwe generatie ontwikkelen door het Product Development Center van Ford in Australië, dat voor het ontwerp samenwerkte met teams van over de hele wereld. Daarbij werd aandachtig geluisterd naar de wensen en verzuchtingen van wie vandaag al met een Ford pick-up rijdt, met de bedoeling van de nieuwe Ranger een nog betere pick-up te maken, klinkt het.
2022Ford NextGenRanger Sport rear3QTR staticDesignmatig is het duidelijk dat dit een nieuw model is, al blijft het ook een typische Ford. Het ontwerp wordt gekenmerkt door een specifiek nieuw radiatorrooster en de typische Cclamp-koplampen vooraan, terwijl de schouderlijn op de flanken meer uitgesproken wielkasten omvat. Voor het eerst biedt de Ford Ranger matrix-ledkoplampen aan. Achteraan zijn de achterlichten ontworpen in harmonie met de kenmerkende grafische elementen vooraan. 
2022Ford NextGenRanger XLT Interior RHDBinnenin valt een verfijnder auto-interieur op, met softtouch-materialen en een opvallend centraal aanraakscherm in portretstijl met het Fords connectiviteits- en entertainmentsysteem SYNC.

Onder het nieuwe koetswerk zit een opgewaardeerd chassis dat 50 mm langer en 50 mm breder is dan dat van de vorige Ranger. Een hydrogevormde frontstructuur creëert meer ruimte in het motorcompartiment voor de nieuwe V6-topmotor en zorgt ervoor dat de Ranger in de toekomst ook andere aandrijftechnologieën kan gebruiken. Ze opent ook de voorkant van de pick-up om meer luchtstroom naar de radiator mogelijk te maken, wat de temperatuur laag houdt bij het slepen of vervoeren van zware lasten. 

Dieselen geblazen

Terwijl dieselmotoren in andere segmenten van de markt steeds meer verdrongen worden zijn ze in de wereld van de pick-ups alomtegenwoordig. Ford breidt het gamma diesels zelfs uit met een drie liter grote V6 als top of the range.

Voor de nieuwe Ranger kan gekozen worden tussen de Single-Turbo en Bi-Turbo viercilinder-in-lijn diesels van twee liter. De Single-Turbo komt in twee vermogensniveaus. Erboven staat de Bi-Turbo voor wie meer power op de prijs stelt. De V6 vormt zoals gezegd de top van het motorenaanbod.
2022Ford NextGenRanger Wildtrak sideOffroadcapaciteiten

De ingenieurs hebben de voorwielen 50 mm naar voren geschoven voor een betere oprijhoek en een betere veeruitslag op het terrein, die allebei de offroad-ervaring ten goede komen. Klanten krijgen de keuze tussen twee vierwielaandrijvingen: een elektronisch ‘shift-on-the-fly’-systeem of een geavanceerde nieuwe permanente vierwielaandrijving met een geruststellende ‘set-and-forget’-modus, ontworpen om te presteren wanneer en waar klanten die nodig hebben.
2022Ford NextGenRanger XLT infotainmentDigitalisering

De digitalisering zet zich ook in pick-upland verder. Zo wordt de connectiviteit in de nieuwe Ranger verzekerd door het 10,1” of 12”-aanraakscherm in de middenconsole dat het volledig digitale instrumentenbord aanvult en uitgerust is met het nieuwste SYNC 4-systeem van het merk met spraakgestuurde communicatie-, entertainment- en informatiesystemen en een 360°-camera om in nauwe parkeerplaatsen of op het terrein een goed overzicht over het koetswerk te bieden.

Veel van de traditionele bedieningselementen voor de rijmodus werden verplaatst van het dashboard en de middenconsole naar hun eigen display op het SYNC-scherm. Met één druk op de knop kunnen bestuurders naar het specifieke scherm van de Ranger gaan voor alle terrein- en rijmodi, waar ze de aandrijving, stuurhoek, duik- en rolhoeken en andere bedieningselementen kunnen volgen. We zijn benieuwd of dat in de praktijk even praktisch zal zijn als het huidige systeem, want in andere auto’s zorgt dat “alles digitaal”-verhaal wel voor verwarring.

Praktische bruikbaarheid

De informatie van de eigenaars van de huidige Ranger leidde er ook toe dat de ontwerpers verschillende oplossingen bedachten om de praktische bruikbaarheid van de pick-up te vergroten. Zo creëerden ze een geïntegreerde zijtrap achter de achterbanden van de nieuwe Ranger om het in de laadbak klimmen te vergemakkelijken, omdat velen dat vandaag deden door op de achterwielen te gaan staan of via de open achterklep in de bank te kruipen.

Door het 50 mm breder maken van de laadbak is het ook makkelijker om zaken als een multiplexplaat of een pallet te laden, klink het verder. Bijkomende nieuwe accenten zijn onder meer een nieuwe laadbakbekleding in kunststof en extra bevestigingspunten voor bagage – op sterke stalen buisrails – die handige punten bieden om ladingen vast te zetten. Duurzame, flexibele laadbakdoppen rond de zijkanten van de bak en over de achterklep verbergen daarnaast structurele bevestigingspunten voor afdekkingen en andere aftermarket-accessoires.
2022Ford NextGenRanger XLT workbenchBovendien biedt de Ranger een nieuw laadmanagementsysteem met verdelers om diverse grote voorwerpen zoals hout en gereedschapskisten te vervoeren. Eigenaars kunnen ook kleinere compartimenten creëren om voorwerpen op te bergen die anders in de cabine moeten. De achterklep kan ook worden gebruikt als mobiele werkbank met een geïntegreerde liniaal en klemhaken om bouwmaterialen te meten, vast te houden en te snijden.

Meer informatie over de vanaf 2022 in Thailand en Zuid-Afrika gebouwde pick-up volgt naarmate de marktlancering nadert. De orderboekjes voor de Ranger van de nieuwe generatie worden eind 2022 in Europa geopend voor levering aan de klant begin 2023.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy