zaterdag, 20 november 2021

Auto bijhouden of toch een nieuwe kopen?

Geschreven door  Dieter Quartier
Auto bijhouden of toch een nieuwe kopen? © Volkswagen AG
Je hebt je misschien al afgevraagd of het moment rijp was om een nieuwe, ecologischere auto te kopen, om vervolgens overspoeld te worden door twijfel en onzekerheid. Hybride, plug-inhybride, elektrisch, benzine, diesel: wat is het beste? Is de auto die ik vandaag koop, morgen niet achterhaald? En wat met de herverkoopbaarheid over enkele jaren?

In ons land is de gemiddelde personenauto 9 jaar en 5 maanden oud volgens Febiac (cijfers van 2020). Die leeftijd stijgt jaar na jaar. In 2003 hielden we onze vierwieler gemiddeld 7 jaar bij. De verklaringen zijn velerlei. Auto’s worden betrouwbaarder en gaan langer mee. Ze worden ook steeds duurder, zodat mensen de aankoop van een nieuwe wagen uitstellen. Sinds 2020 is er nog een belangrijk element bijgekomen: door het gebrek aan chips en andere cruciale onderdelen zijn er veel minder nieuwe auto’s beschikbaar. Consumenten worden dus gedwongen om hun aankoop nog verder uit te stellen of hun toevlucht te nemen tot de tweedehandsmarkt.
Toch mag ook de onzekerheid rond toekomstige wetgeving en de deugdelijkheid van (deels) elektrische auto’s niet worden onderschat. Vooral particuliere kopers geraken niet wijs uit de veelheid van informatie die verspreid wordt rond lage-emissiezones, de nakende ‘verplichting’ om elektrisch te rijden, de werkelijke ecologische impact van batterijen, enzovoort.

De voor- en nadelen op een rijtje

Het leek ons interessant om een overzicht te maken van de voornaamste pro’s en contra’s van een nieuwe auto kopen versus je oude tuut bijhouden. 

OUDE AUTO BIJHOUDEN

+ Hij zal niet veel waarde meer verliezen en is dus goedkoop om te houden.

+Je kunt nog wat geld sparen voor je volgende auto.

+Zolang je met je huidige auto rijdt, hoeft er geen nieuwe auto geproduceerd te worden, wat een bijkomende impact op het milieu vermijdt.

-Hij stoot in verhouding meer uit dan een nieuwe auto, die sowieso is uitgerust met de recentste emissiesystemen.

-Hoe langer je hem houdt, hoe hoger het risico op dure reparaties en vervangingen.

-Hij zal in verhouding meer verbruiken dan een nieuwe auto, zeker als je overschakelt op (mild) hybride.

-Je kunt niet van de recentste technologie genieten, zoals Apple CarPlay, adaptieve cruisecontrol, …

-Hij is niet zo veilig en comfortabel als een nieuwe auto, die sowieso uitgerust is met een automatische noodrem, stabiliteitscontrole, e-call (noodoproepsysteem), enzovoort.

-Je moet jaarlijks naar de keuring.

NIEUWE AUTO KOPEN

+Je bent onderweg met de recentste technologie inzake emissie, comfort, infotainment, veiligheid,…

+Je stimuleert de economie, wat op termijn de hele maatschappij ten goede komt.

+Je verbruikt minder (tenzij misschien als je de switch maakt van diesel naar benzine), wat de aankoop van de nieuwe auto op termijn kan compenseren.

+Je betaalt minder verkeersbelasting als je een auto koopt die minder CO2 uitstoot.

+Je bent de eerst komende jaren zorgenvrij: je auto is gedekt door waarborg en van slijtage is nog lang geen sprake. Je moet de eerste vier jaar ook niet naar de keuring.

+De auto die je vandaag koopt, zal de komende jaren waarschijnlijk goed zijn waarde behouden omdat het aantal nieuw verkochte auto’s sinds 2020 vrij beperkt is en de marktvraag naar jonge occasies sterk blijft. 

+De huidige tweedehandsmarkt staat roodgloeiend. De prijzen liggen hoger dan twee jaren geleden, ook voor oudere auto’s. Kortom: het is een goed moment om je huidige auto te verkopen.

-Een nieuwe auto kopen kost geld, zeker als je voor een milieuvriendelijk exemplaar wilt gaan met (deels) elektrische aandrijving. 

-Je betaalt BIV op je nieuwe auto. 

-Je betaalt meer verzekering voor een nieuwe auto, die je allicht omnium gedekt wil zien.

-Een nieuwe auto bouwen creëert een ecologische voetafdruk. Er zullen heel wat jaren en kilometers aan te pas komen om deze voetafdruk te compenseren door een lager verbruik en minder emissies. Toch dient het gezegd dat heel wat fabrikanten er vandaag in slagen om hun auto’s CO2-neutraal te bouwen. Daarop letten bij je keuze is dan ook een gouden tip.

-Je oude auto zet zijn leven misschien verder in verre oorden. Het vervuilingsprobleem verplaatst zich alleen maar, tenzij hij wordt ontmanteld en gerecycleerd.

De mate van toepasselijkheid van bovenstaande plus- en minpunten hangt grotendeels af van de leeftijd van je huidige auto en van de brandstof waarop hij draait. Hoe groter het verschil in emissies, verbruik en CO2-uitstoot in vergelijking met de nieuwe auto, hoe sneller je de investering van deze laatste kunt terugverdienen en hoe groter de impact op de luchtkwaliteit.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy