woensdag, 17 november 2021

VW T-Roc modeljaar 2022: nieuwe snuit, nieuwe uitrusting

Geschreven door  Dieter Quartier
VW T-Roc modeljaar 2022: nieuwe snuit, nieuwe uitrusting © Volkswagen AG
Volkswagens compacte SUV-model meet zich halverwege zijn carrière een nieuwe snuit aan. De facelift gaat gepaard met een verfijnd interieur, meer bedieningsgemak en nieuwe connectiviteitsfeatures en assistentiesystemen. Ook door uitbreiding van de standaarduitrusting met ledkoplampen en de Digital Cockpit is de nieuwe T-Roc aantrekkelijker dan ooit.

cockpit 01Het interieur van de nieuwe T-Roc is voortaan afgewerkt met zachtere materialen en een nieuwe stoffen deurbekleding. Diverse uitvoeringen krijgen ook lederlook-accenten. Alle T-Roc-modellen hebben tevens een nieuw ontworpen stuur met keypads of touch control-oppervlakken voor optimaal bedieningsgemak. Het aantal fysieke knoppen wordt verder beperkt doordat de T-Roc is voorzien van touchsliders en touchbuttons voor de bediening van klimaatfuncties. 

Een 8 inch (20 cm) Digital Cockpit is standaard op de nieuwe T-Roc, desgewenst is er ook de Digital Cockpit Pro met 10,25 inch (26 cm) display. Tevens maakt de T-Roc gebruik van de nieuwste infotainmentsystemen met displays van 6,5, 8,0 of 9,2 inch (respectievelijk 16,5, 20 of 24 cm). Samen met We Connect en draadloos App-Connect kunnen inzittenden draadloos gebruik maken van Apple CarPlay en Android Auto en is er toegang tot vele online (streaming) diensten.

Innovatieve veiligheid

In navolging van de Polo en de Taigo maakt ook de T-Roc assistentiesystemen bereikbaar die normaliter nog zijn voorbehouden aan auto’s in hogere segmenten. Zo is hij er nu met IQ.DRIVE Travel Assist. Dit systeem maakt gedeeltelijk autonoom rijden (level 2) mogelijk. Door een slimme samenwerking tussen de Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Assist houdt de T-Roc automatisch een veilige afstand tot voorliggers aan en blijft hij - eveneens automatisch - keurig tussen de wegmarkeringen. 

Predictive Adaptive Cruise Control is ook nieuw voor de T-Roc en maakt gebruik van GPS- en camerasignalen en van verkeerstekens om de snelheid van de auto automatisch aan te passen voor bijvoorbeeld bochten of bij het naderen van rotondes. 

Dankzij het proactieve inzittendenbeschermingssysteem herkent de T-Roc mogelijk gevaarlijke situaties. Daarop worden de benodigde assistentiesystemen ingezet om een ongeval te voorkomen of de gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken.

Het gamma

De benzineline-up begint met de 81 kW/110 pk sterke 1.0 TSI, gevolgd door de 1.5 TSI met 110 kW/150 pk. Die laatste wordt ook leverbaar met de 7-traps DSG-transmissie. De topmotor is de 140 kW/190 pk sterke 2.0 TSI, die standaard wordt geleverd in combinatie met 4Motion vierwielaandrijving en DSG. 

Dieselrijders krijgen steeds een tweeliter-TDI onder hun bips geschoven. De instapper levert 115 pk, de krachtigste versie 150 pk.  
t roc cabrio 3Ook de T-Roc Cabrio is terug van de partij, met naar keuze de 1.0 TSI of de 1.5 TSI. 

De nieuwe T-Roc wordt begin maart 2022 in België verwacht, de T-Roc Cabrio volgt een maand later.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy