woensdag, 17 november 2021

Porsche presenteert 718 Cayman GT4 RS en GT4 RS Clubsport

Geschreven door  Redactie
Porsche presenteert 718 Cayman GT4 RS en GT4 RS Clubsport © Porsche AG
Porsche heeft op de Los Angeles Auto Show de nieuwe 718 Cayman GT4 RS en GT4 RS Clubsport onthuld.

769 072
718 Cayman GT4 RS

Het hart van de 718 Cayman GT4 RS wordt gevormd door de geroemde atmosferische zescilinder boxermotor die Porsche ook gebruikt in de 911 GT3 en de GT3 Cup raceversie. De motor draait tot liefst 9.000 tpm. Ten opzichte van de 718 Cayman GT4 heeft de RS-versie 59 kW/80 pk meer vermogen, wat resulteert in een gewicht-vermogenverhouding van 2,83 kg/pk. Het maximumkoppel is verhoogd van 430 naar 450 Nm. 769 031Eén van de opvallende kenmerken van de nieuwe topversie van de 718 zijn de luchtinlaten achter de deurruiten, waar de 718 Cayman normaal gesproken kleine zijruiten heeft. De nieuwe luchtinlaten verbeteren niet alleen de inlaatluchtstroom, maar zorgen op oorhoogte van de inzittenden ook voor een bevlogen inlaatgeluid. De karakteristieke luchtinlaten vóór de achterwielen zijn bij de nieuwe RS gebleven en worden gebruikt voor de motorkoeling.

In 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u

Zoals elke moderne RS wordt de nieuwe 718 Cayman GT4 RS geleverd met PDK. Deze transmissie met dubbele koppeling schakelt razendsnel door de zeven versnellingen en garandeert maximale prestaties. De 718 Cayman GT4 RS schiet in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u (GT4 met PDK: 3,9 seconden). De fun stopt pas bij 315 km/u (GT4 met PDK: 302 km/u). 
769 123Lichtgewicht tot in detail

Geheel in lijn met de RS-gedachte is de lichtgewichtconstructie een bepalend element van de nieuwe 718 Cayman GT4 RS. De tweezitter weegt met een volle brandstoftank en zonder bestuurder slechts 1.415 kilogram, 35 kilo minder dan een 718 GT4 met PDK. Deze gewichtsvermindering is gerealiseerd dankzij het gebruik van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) voor onderdelen als de voorklep en de voorschermen. Ook lichtgewicht tapijt en minder isolatiemateriaal besparen gewicht. De achterruit is gemaakt van lichtgewicht glas. Lichtgewicht deurpanelen met openingslussen van textiel en netten op de plaats van opbergvakken completeren de zoektocht om elke overtollige gram te elimineren.
769 008aDe nieuwe vaste achtervleugel met zwanenhalsbevestiging en aluminium vleugelsteunen is een onderscheidend element van het carrosseriedesign. Dit efficiënte vleugelprincipe is afgeleid van de Porsche 911 RSR GT-racer en is voor het eerst toegepast op de 992 GT3. In combinatie met de 30 millimeter lagere rijhoogte ten opzichte van de 718 Cayman, opvallende ventilatieopeningen in de voorste wielkasten, aerodynamisch geoptimaliseerde bodemafdekking met aangesloten achterdiffusor, meervoudig verstelbare frontdiffusor en nieuwe voorspoilerlip met rondom doorlopende sideblades, genereert de 718 Cayman GT4 RS in de ‘Performance’ circuitstand ongeveer 25 procent meer downforce dan de GT4.

Aanpassingen aan het instelbare chassis dragen ook bij aan de betere prestaties. Kogelgewrichten verbinden het chassis stevig aan de carrosserie voor een nog nauwkeuriger en directer rijgedrag. Ook zijn de schokdempers, vering en stabilisatorstangen specifiek voor de RS aangepast.
769 014De touch van Weissach

Het optioneel verkrijgbare Weissach-pakket geeft de GT4 RS een nog sportiever uiterlijk. De voorklep, luchtinlaten, koelluchtinlaatpanelen, airboxafdekking, buitenste spiegelkappen en achtervleugel zijn gemaakt van koolstofvezel. De titanium uitlaatpijpen lijken op die van het uitlaatsysteem van de Porsche 935. Ook de gemonteerde rolkooi is gemaakt van titanium. Tegen meerprijs kunnen bij het Weissach-pakket 20 inch gesmede magnesium wielen worden besteld in plaats van gesmeed lichtmetaal.
769 195Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport 

Naast vele gedetailleerde aanpassingen lag de focus tijdens de ontwikkeling van de Clubsport op het verbeteren van de overall performance. De PDK-transmissie waarmee de nieuwe Clubsport standaard is uitgerust, heeft nu zeven gangen in plaats van zes. Daarnaast hebben alle versnellingen een kortere overbrengingsverhouding vergeleken met het vorige model. Afhankelijk van het circuit en de reglementen kan de nieuwe 718 Cayman GT4 RS Clubsport rondetijden behalen die meer dan twee procent sneller zijn dan die van zijn voorganger. 
z71 6657akleinVan de straat naar het circuit

Porsche leverde sinds 2016 de 981 Cayman GT4 Clubsport en zette met dit model voor klantenteams een competitieve auto neer. Vóór 2018 bouwde Porsche Motorsport in totaal 421 exemplaren. Het model van de opvolgende generatie, gebaseerd op de 718 Cayman GT4, debuteerde in 2019. Ook dat was een uiterst succesvolle racer, met tot nu toe ongeveer 500 geproduceerde exemplaren. Eén van de redenen voor de grote vraag naar deze Porsches zijn de relatief lage exploitatiekosten. Het gebruik van beproefde serieproductietechnologie in combinatie met componenten die speciaal voor het circuit zijn ontwikkeld, verlaagt de kosten voor klantenteams aanzienlijk.

Met de nieuwe 718 Cayman GT4 RS Clubsport zet Porsche deze traditie voort en heeft het de auto nog competitiever gemaakt. Zo presteert de 368 kW (500 pk) sterke 4,0-liter zescilinder - ontleend aan de huidige 911 GT3 Cup - bijna 18 procent beter dan de 3,8-liter van zijn voorganger. Dankzij een geoptimaliseerde luchtinlaat wordt het maximale vermogen bereikt bij 8.300 tpm – 800 tpm hoger dan voorheen. De boxermotor draait nu zelfs 9.000 tpm. Hij ontwikkelt 465 Newtonmeter bij 6.000 tpm in plaats van 425 Nm bij 6.600 tpm zoals de vorige Clubsport. Het resultaat is een veel breder bruikbaar toerenbereik, dat zowel professionele racers als amateurrijders op het circuit optimaal kunnen benutten.

Flink verbeterde handling

Aanpassingen aan het chassis hebben ook de handling van de nieuwe 718 Cayman GT4 RS Clubsport flink verbeterd. De dempertechnologie is compleet herzien, wat een aanzienlijke invloed heeft op de algehele prestaties en het rijgedrag van de nieuwe Clubsport. De upgrades omvatten onder meer schokdempers die in twee richtingen zijn te verstellen en verstelbare stabilisatorstangen voor en achter. Ook de wagenhoogte, het camber en de sporing zijn verstelbaar. Speciale NACA-inlaten in de voorklep zijn ontworpen om de luchtstroom efficiënter naar het grote race-remsysteem te leiden dat is uitgerust met stalen remschijven van 380 millimeter. Het Porsche Stability Management (PSM) is speciaal ontworpen voor het circuit en omvat schakelaars voor tractiecontrole (TC), ABS en een verbeterd stabiliteitscontrolesysteem.
769 162Efficiënter aeropakket

Het controleerbare rijgedrag van de 718 Cayman GT4 RS Clubsport in snelle bochten is verder verbeterd dankzij een efficiëntere aerodynamica. Aanpassingen aan de voorspoiler en een verlengde voorspoilerlip vergroten de neerwaartse druk op de vooras. Ventilatieopeningen in de wielkasten - in de spatborden die zijn geïnspireerd op de 911 GT3 R - en air curtains zijn speciaal ontworpen om de luchtturbulentie rond de voorwielen te verminderen, terwijl een volledig gesloten bodemplaat de luchtstroom naar de diffusor aan de achterkant van de auto optimaliseert. De achtervleugel met zwanenhals heeft nu een 20 millimeter lange Gurney-flap gekregen en het instelbereik is met twee extra trappen uitgebreid.
769 168De 718 Cayman GT4 Clubsport was de eerste in serie geproduceerde racewagen die gebruikmaakte van onderdelen gemaakt van duurzaam composiet van natuurlijke vezels (NFRP). In de nieuwe GT4 RS Clubsport is dat aandeel verder toegenomen. Naast de deuren en de achtervleugel zijn nu ook onderdelen als de voorklep, de voorschermen en het stuur gemaakt van dit materiaal. Het gebruik van op vlas gebaseerde vezels als mogelijk alternatief voor carbon kan op het circuit worden getest om later op serieproductieauto’s te worden gebruikt. 
769 183Met zijn uitrusting voldoet de Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport aan alle basisvereisten om direct het circuit op te gaan. Variërend van de ingelaste veiligheidskooi en de in lengterichting verstelbare Recaro racekuipstoel tot de 6-punts veiligheidsgordel die voldoet aan de 2023-norm, de veiligheidsnetten, een brandblussysteem en een ingebouwd luchtkriksysteem. Met een inhoud van 115 liter is de FT3 veiligheidstank geschikt voor endurance races. Ook biedt Porsche twee verschillende uitlaatsystemen aan, zodat de GT4 RS Clubsport ook van start kan gaan op circuits met strengere geluidsnormen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy