woensdag, 20 oktober 2021

Vijfjarig Lynk & Co innoveert in Europa met unieke abonnementsformule

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vijfjarig Lynk & Co innoveert in Europa met unieke abonnementsformule © Lynk & Co
Lynk & Co? Ken ik niet, zegt u misschien, maar erg lang zal dat toch niet meer duren, want het zustermerk van Volvo, dat net als dat Zweedse merk tot de Geely-groep behoort, bestaat vijf jaar, is intussen één jaar ook in Europa op de markt en zorgt met een revolutionaire abonnementsformule voor echte disruptie in de autowereld.


Lynk & Co is een dochteronderneming van Geely Corporation, dat 70 procent van de aandelen van het Chinese merk in handen heeft, en van Volvo, zelf een dochter van Geely, dat 30 procent van het Lynk & Co-kapitaal aanhoudt. Het merk bestaat vandaag precies vijf jaar in moederland China, en is sinds 2020 ook in Europa op de markt. Terwijl in China meerdere Lynk & Co-modellen worden aangeboden volgens een klassiek businessmodel gebaseerd op de verkoop van de auto’s is het gamma in Europa momenteel beperkt tot één model, de 01, een compacte SUV die als full hybrid of plug-in hybride wordt aangeboden en op de technologie van de Volvo XC40 gebaseerd is. Het gaat dus om een moderne auto die op technisch vlak niet moet onderdoen voor wat we hier gewend zijn, en daardoor al beter scoort dan de gemiddelde Chinese auto, maar het is niet de auto zelf die Lynk & Co bij ons zo bijzonder maakt.

Bijzondere aanpak

Auto’s worden gekocht of via leasingformules voor een periode van drie, vier of vijf jaar gehuurd. Zo was het althans, tot Lynk & Co bij ons hun abonnementsformule introduceerde, intussen een jaar geleden. Met die disruptieve aanpak doet het merk, dat door de Belg Alain Visser wordt geleid, alles volledig anders dan de anderen. Het wil namelijk geen auto’s verkopen, maar je wel een abonnement op hun auto aanbieden. Hoewel je wel degelijk eigenaar kan worden van een Lynk & Co 01 voor € 39.000, is het de bedoeling van het merk dat je “lid wordt” en een maandelijks abonnement zou nemen om op die manier, voor een totaalprijs van € 500 per maand inclusief btw (€ 500 exclusief btw voor ondernemers en zelfstandigen), gebruik te kunnen maken van de auto met alle diensten die daarbij horen (verzekering, onderhoud, banden…) inclusief 1.250 kilometer per maand (met een meerkost van € 0,15 per extra gereden kilometer). Dat abonnement is in tegenstelling tot een leaseformule maandelijks opzegbaar, waardoor je niet verplicht bent om drie, vier of vijf jaar met dezelfde auto te blijven rijden en op elk moment kan beslissen om je auto terug in te leveren.

Spotify voor auto’s

Eigenlijk is hun aanbod dus perfect vergelijkbaar met wat Spotify, Apple Music, Netflix of Streamz doen: in ruil voor een maandelijks opzegbaar bedrag een dienst leveren, zonder bijkomende verplichtingen. 

Een dergelijke formule bestond nog niet voor auto’s en het is dus een hele gok van Lynk & Co, dat veel middelen moet investeren om op die manier rendabel te worden, maar het merk heeft er duidelijk vertrouwen in. Het zal Lynk & Co dan ook plezier doen dat vandaag meer dan 90 procent van de klanten voor de abonnementsformule kiezen.

Terwijl Lynk & Co voor het eerste jaar in Europa op 9.000 “leden” had gemikt zegt het met 27.000 abonnementen veel beter te doen dan het zelf had verwacht. Hoeveel van die contracten in ons land zijn afgesloten krijgen we niet te weten, maar dat het aanbod ook bij ons over de tongen gaat is duidelijk. 

Ook autodelen

Wie een abonnement neemt krijgt een nieuwe of recente 01 thuis geleverd en kan daar niet alleen zelf gebruik van maken, maar zal op relatief korte termijn ook aan autodelen kunnen doen. Geïnteresseerden kunnen zich op de website van het merk registreren en kunnen je auto dan huren wanneer je hem zelf niet gebruikt - als je dat wil natuurlijk – waardoor je een deel van je abonnementsgeld kan terugverdienen. Wanneer er genoeg leden zijn die interesse hebben in de deelfunctie zal die geactiveerd worden, klinkt het.

Zonder concessiehouders 

Lynk & Co werkt niet met concessiehouders maar maakt gebruik van haar website en enkele calltakers om klanten te informeren en bestellingen aan te nemen. Het heeft in ons land slechts één showroom, een zogenaamde “Club”, in Antwerpen, waar (potentiële) leden of kopers de auto kunnen bekijken en een kopje koffie kunnen drinken of kunnen werken in de coworkingspace in het gezelschap van gelijkgestemden. In heel Europa zijn er momenteel trouwens maar vier van die clubs. Naast Antwerpen gaat het om Amsterdam, Berlijn en Göteborg, waar de Europese zetel van de fabrikant gevestigd is.

Voor het onderhoud wordt een beroep gedaan op de diensten van het Volvo-dealernet, dat natuurlijk vertrouwd is met de technische kant van de Lynk & Co 01, aangezien die op de Volvo XC40 gebaseerd is. In het abonnement is dat onderhoud altijd inbegrepen, en komt het merk de auto bij jou ophalen en terugbrengen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy