donderdag, 07 oktober 2021

Extra pk’s en “Performance”-label voor Audi R8 met achterwielaandrijving

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Extra pk’s en “Performance”-label voor Audi R8 met achterwielaandrijving © Audi AG
De R8 gaat al een tijdje mee maar is nog steeds de onbetwiste koning van het Audi-gamma en spreekt blijvend tot de verbeelding door zijn mythische V10. Audi geeft de RWD-uitvoering met achterwielaandrijving nu 30 pk extra, en voegt het label “Performance” toe aan de benaming ervan.

audir8performancerwd2De R8 V10 RWD krijgt vanaf nu het woord “Performance” in de naam en wordt als R8 V10 Performance met achterwielaandrijving aangeboden in Coupé- en Spyder-uitvoering. De V10-middenmotor krijgt 30 pk extra en levert nu 570 pk (419 kW) en 10 Nm extra (550 Nm) aan de achterwielen. Die achterwielaandrijving werd afgeleid van die van de R8 LMS-racewagen en zorgt voor meer dynamiek en een wat speelser rijgedrag.

Atmosferische V10: een unieke krachtbron

De R8 V10 Performance RWD sprint in amper 3,7 seconden naar de honderd (3,8 seconden voor de Spyder) en haalt een top van 329 km/h (327 voor de Spyder), waarmee hij op de Duitse Autobahn flink kan uitpakken. De bron van die prestaties zit nog altijd centraal in het midden van de auto: de 5,2 liter grote atmosferische V10, een absoluut juweel dat qua klank en beleving zijn gelijke niet kent. In de nieuwe Performance-uitvoering stijgt het vermogen met 30 pk tot 570 pk terwijl ook het maximumkoppel 10 Nm hoger ligt (550 Nm) in vergeling met de niet-Performance-uitvoering met achterwielaandrijving die nu uit het gamma verdwijnt. Ondanks het extra vermogen van de RWD-vesie blijft de vierwielaangedreven R8 V10 Performance quattro met zijn 620 pk, top van 331 km/h en sprinttijd van 3,1 seconden nog steeds baas boven baas.

Het vermogen en het koppel worden in de RWD via een S tronic-zevenbak naar de achterwielen gestuurd terwijl een mechanisch sperdifferentieel met beperkte slip voor de verdeling ervan over de aangedreven achterwielen zorgt op basis van de rijsituatie en de ondergrond.

Het koetswerk is natuurlijk nog steeds van aluminium volgens Audi’s Space Frame-design (ASF), waarbij ook heel wat met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) wordt gebruikt, wat leidt tot een leeggewicht van niet meer dan 1.590 kg (1.695 voor de Spyder).

Driften maar…

De ophanging en rijdynamiek zijn specifiek uitgebalanceerd voor de achterwielaandrijving. Wanneer de Sport-modus geactiveerd is maken de afstelling van de ophanging en de regelsystemen gecontroleerd driften mogelijk. 

Een dynamische stuurinrichting, voor het eerst beschikbaar op de achterwielaangedreven R8, zorgt voor nog preciezere reacties en feedback. Het stuurgedrag is nu directer, wat vooral opvalt op slingerende landwegen of in bochten. Het sturen wordt er ook makkelijker door bij het parkeren of manoeuvreren. 

De RWD-sportophanging is speciaal aangepast voor achterwielaandrijving en beschikt over dubbele driehoeken en een passief sperdifferentieel. De gewichtsverdeling over de assen bedraagt 40:60. Extra lichte, uit aluminium gegoten 19- en 20-duimsvelgen houden het onafgeveerde gewicht laag. Cup-velgen in de maat 245/30 R20 voor- en 305/30 R20 achteraan zijn optioneel verkrijgbaar. Een stalen remsysteem van 18 duim met golfdesign en een optioneel hoogperformante keramische remmen van 19 duim bieden het nodige remvermogen.

Kleurrijk

De nieuwe R8 is verkrijgbaar in tien koetswerkkleuren. Een daarvan is Ascari Blue Metallic, een kleur die voorheen alleen beschikbaar was voor de R8 V10 performance quattro. Het ‘R8 performance’-designpack omvat een interieur met zwart Alcantara, contrasterende stiksels in Mercato Blue en decoratieve inzetstukken van koolstofvezel.
audir8performancerwd3Binnenin valt vooral de “Monoposto” op: de grote, sterk afgelijnde boog die de zone voor de bestuurdersstoel overspant en doet denken aan de cockpit van een raceauto. De Monoposto omsluit de Audi virtual cockpit met een scherm van 12,3”, dat in een vrijstaande behuizing is geïntegreerd. 

Het lederen R8-stuur met Multifunction is uitgerust met bedieningssatellieten om de Audi drive select te regelen, de motor te starten, de Performance-modus en het motorgeluid te activeren en de Audi virtual cockpit te bedienen. Bestuurders en passagiers zitten in nieuwe R8-kuipstoelen of -sportstoelen, bekleed met leder en Alcantara. 

Handwerk

De R8 V10 performance RWD wordt – grotendeels handmatig – gebouwd in de “Böllinger Höfe”-fabriek op de Audi-site in het Duitse Neckarsulm. Dat is ook de productielocatie van de LMS GT4-racewagen, die is afgeleid van het seriemodel en voor ongeveer 60 procent uit dezelfde onderdelen bestaat. Er wordt ongeveer 40.000 vierkante meter productieruimte gebruikt, met tot 1.000 hooggekwalificeerde werknemers die zich bezighouden met de assemblage van sportwagens. 

Op de prijs van de R8 V10 Performance RWD Coupé en Spyder is het nog even wachten, maar het lijdt geen twijfel dat zijn cataloguswaarde onder die van de vierwielaangedreven R8 Performance (€ 213.960 voor de Coupé, € 227.960 voor de Spyder) zal liggen. Dat wil echter niet zeggen dat dit een betaalbaar speeltje wordt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy