maandag, 04 oktober 2021

Cupra Born: tot 231 pk en 0-100 in 6,6 seconden

Geschreven door  Dieter Quartier
Cupra Born: tot 231 pk en 0-100 in 6,6 seconden © Cupra
Als sportieve neef van de VW ID.3 krijgt de Cupra Born in zijn topversie wat extra elektrische pony’s om enkele seconden van de klassieke sprinttijd te pitsen en het imago van zijn bouwer tot eer te strekken. 


CUPRABORNAurorablue019HHet MEB-platform van de VW-groep heeft alvast één groot voordeel voor liefhebbers van een geanimeerde rijstijl: het zijn immers de achterwielen die worden aangedreven. De Cupra Born biedt je de keuze tussen 150 pk (110 kW) en 204 pk (150 kW) en drie batterijgroottes, namelijk 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh. 

De krachtigste versie krijgt een optioneel e-Boost-pakket dat het maximale vermogen opkietelt tot 170 kW. Combineer je dit vermogen met de accu van 58 kWh, dan heb je aan 6,6 seconden voldoende om honderd per uur te halen vanuit stilstand. Ga je voor de grote batterij, dan komt daar 0.4 seconde bij.  
CUPRABORNAurorablue023HRijdynamiek gegarandeerd

De Cupra Born maakt gebruik van een watergekoeld meervoudig lithium-ion batterijsysteem dat laag en centraal in de wagen is geplaatst om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en de impact van het gewicht van het pakket te beperken. In plaats daarvan zorgt het batterijpakket voor meer dynamiek en een evenwichtiger gevoel, waardoor het gewicht gelijkmatiger over het voertuig wordt verdeeld (50% voor, 50% achter). 

Als optie is er ook het DCC (Dynamic Chassis Control), zeg maar adaptieve dempers met diverse modi, waaronder ook een resoluut sportieve Cupra-stand. Dankzij de progressieve besturing, de specifieke ESC Sport-afstelling en verbeterde rembediening en -gevoel belooft de Born een geheel andere rij-ervaring te bieden dan de VW ID.3., die veel meer op comfort is gericht.

Wachten tot 2022

De Cupra Born had er al moeten zijn maar de productie-opstart heeft vertraging opgelopen door onder meer het wereldwijde chiptekort. De eerste klantbestelde auto’s zullen later dit jaar geleverd worden, maar de band zal pas begin volgend jaar op volle toeren draaien.

Prijzen zijn nog niet vrijgegeven, maar reken op tarieven die ietsje boven die van de VW ID.3 liggen.

Schermafbeelding 2021 10 04 om 16.56.51

Schermafbeelding 2021 10 04 om 16.57.04

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy