donderdag, 30 september 2021

Elektrische Rolls-Royce Spectre klaar tegen 2023

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische Rolls-Royce Spectre klaar tegen 2023 © Rolls-Royce
De opvolger van de Wraith wordt elektrisch en heet Spectre. Dat kondigt het Britse luxemerk met trots aan, al valt het nog te bezien of de Rolls-Royce-klanten zitten te wachten op een automobiel die toch wat toegevingen zal vergen.

P90437864 highRes rolls royce motor caIn een historische aankondiging kondigde Rolls-Royce Motor Cars vandaag aan dat de eerste volledig elektrische auto binnenkort op de weg zal worden getest. 

“Rolls-Royce begint met het testprogramma voor een buitengewoon nieuw product dat de wereldwijde revolutie van volledig elektrische auto's zal verheffen en het eerste - en beste - super-de-luxe product in zijn soort zal creëren. Dit is geen prototype. Het is het echte werk. Hij zal in het volle zicht worden getest en de eerste klantleveringen zullen plaatsvinden in het vierde kwartaal van 2023,” zei Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer.

"Bij Rolls-Royce experimenteren we al enige tijd met een elektrische aandrijflijn. In 2011 onthulden we de 102EX, een volledig operationele, volledig elektrische Phantom. We volgden dit in 2016 met onze volledig elektrische 103EX, die onze visie voor het merk enkele decennia in de toekomst vertegenwoordigde."

Geen ruimte voor compromissen

"Deze fundamentele verandering in onze aandrijflijntechnologie vereist dat we elk aspect van het product ter discussie stellen voordat we het aanbieden aan de meest veeleisende en veeleisende personen ter wereld - onze Rolls-Royce klanten,’ ging hij verder.

Om dit te doen, heeft RR het meest veeleisende testprogramma in de geschiedenis van het merk bedacht. Rolls-Royce’ testvoertuigen zullen 2,5 miljoen kilometer afleggen - een simulatie van meer dan 400 jaar gebruik voor een gemiddelde Rolls-Royce - en ze zullen naar alle vier de hoeken van de wereld reizen om tot het uiterste te worden gedreven.

Eigen platform

Het Britse merk heeft het over een eigen platform dat speciaal werd ontwikkeld om batterijen te kunnen huisvesten. Toch zou het ons sterk lijken mocht er geen verwantschap zijn met het platform van de zonet gelanceerde BMW iX

In ‘50’-versie biedt dat platform plaats aan 111,5 kWh en kan deze grote elektrische cross-over 630 kilometer ver geraken. Het platform is modulair, dus mocht de Spectre een grotere wielbasis krijgen, dan levert dat ruimte op voor extra batterijmodules.

Die zullen allicht nodig zijn om het hogere gewicht en de waarschijnlijk minder gunstige stroomlijn ten opzichte van de iX te compenseren.

Als de Spectre de elektrische aandrijfgroep van de iX overneemt, dan betekent dat dat hij op 400 volt werkt en geladen kan worden aan 200 kW.

Hoe Rolls-Royce de laadervaring op überpremiumniveau zal tillen, dat is vooralsnog de vraag van één miljoen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy