woensdag, 29 september 2021

Nieuwe Grand Cherokee: plug-inhybride, maar nog steeds een Jeep

Geschreven door  Dieter Quartier
Nieuwe Grand Cherokee: plug-inhybride, maar nog steeds een Jeep © JEEP
De onthulling werd even uitgesteld, maar hier is hij dan, de langverwachte vijfde generatie van Jeeps vlaggenschip. ‘CO2-oblige’ wordt hij net als de Wrangler leverbaar als 4xe, maar non-believers kunnen ook nog voor goeie ouwe V6- of V8-power opteren. 


De eerste Grand Cherokee dateert intussen al van 1992. Hij zorgde voor een mooie groei in Jeeps verkoopcijfers op het Oude Continent, dat wel pap lustte van deze luxeterreinwagen in combinatie met de 2.5-turbodiesel van VM-makelij.
1Jeep All New Grand Cherokee 2022 2De vijfde generatie pakt opnieuw uit met de merkeigen 4x4-systemen (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II en QuadraDrive II), alsook Quadra-Lift luchtvering en het Selec-Terrain tractiemanagementsysteem. Met de terreincapaciteiten belooft het dus snor te zitten. 

Ook het comfort, de prestaties en de efficiëntie beloven een trapje hoger te staan dankzij de volledig nieuwe architectuur en het gestroomlijnd aerodynamische koetswerk. De Grand Cherokee zou heel wat minder wegen en tegelijk beter bestand zijn tegen trillingen. Tot slot claimt Jeep dat de nieuwe SUV een reuzesprong voorwaarts maakt inzake rijhulpsystemen en dus de veiligheid.

De allereerste Grand Cherokee 4xe

De nieuwste Grand Cherokee is de eerste die ook als plug-inhybride zal worden aangeboden. De organen van deze aandrijfgroep zijn vergelijkbaar met die van de Wrangler 4xe: het thermische hart wordt gevormd door een 2-liter-viercilinder op benzine met Alfa Romeo-origines, die gekoppeld is aan een achttrapsautomaat, terwijl de e-power afkomstig is van twee elektromotoren. 

Het totale vermogen piekt bij 375 pk (280 kW) en qua koppel mag je rekenen op maximaal 637 Nm. De batterij kan 17 kWh aan stroom bevatten en zou een rijbereik moeten garanderen van naar schatting 40 kilometer. Over de gehomologeerde CO2-uitstoot is nog niets geweten – voor de Belgische markt kunnen we enkel maar hopen dat hij onder de 51 g/km blijft en dus niet wordt weggezet als fake hybride.
1Jeep All New Grand Cherokee 2022 3Ook gewoon op naft

Heb je lak aan elektro-aandrijving en is je portemonnee goed gevuld, dan kun je ook nog gewoon voor een lekker dikke V6 en zelfs een V8 kiezen. De eerste heeft een longinhoud van 3,6 liter en levert 293 pk. De tweede haalt een relatief bescheiden 357 pk uit zijn 5,7 liter grote blok. Om toch enige efficiëntie-inspanningen te leveren, kan hij bij deellast de helft van zijn cilinders uitschakelen.

Ook interessant om weten: de Grand Cherokee kan zijn vooras loskoppelen. Als de auto merkt dat de wegomstandigheden geen vierwielaandrijving vereisen, worden enkel de achterwielen aangedreven om de weerstand in de aandrijflijn te verminderen en het brandstofverbruik te verlagen. De vierwielaandrijving wordt automatisch opnieuw ingeschakeld als er gripverlies optreedt.

Volledig nieuw interieur

Vanbinnen pakt de Grand Cherokee uit met mooiere materialen en een gemoderniseerd dashboard met daarin niet alleen een gloednieuw display voor de bestuurder, maar ook een interactief scherm van 10,25 inch (26 cm) voor de voorpassagier. Achterin kun je genieten van een nieuw high-definition entertainmentsysteem met FireTV. Dat betekent zoveel dat je audio en video kunt streamen en kunt gamen. 

Draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn eveneens beschikbaar, net als een inductielader voor smartphones. Jeep zegt ook dat de Amazon Alexa-functionaliteit verbeterd werd. De navigatie wordt toevertrouwd aan TomTom. De kaarten kunnen over-the-air worden geüpdatet.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy